VAPRO: een duurzaam en centraal beleid

"Help VAPRO met een duurzaam centraal beleid en vergroot de waardeperceptie van al haar labels naar haar doelgroepen."

Drie jaar lang intens denkwerk en uitvoerende werkzaamheden verrichten en dit uitschrijven tot een beknopte case is een behoorlijke uitdaging.

"Een bijdrage leveren aan de groei en professionaliseringsslag bij een instituut als VAPRO op marketinggebied, is een grote eer en uitdaging."

Erik Dijkman
Marketingstrateeg bij Bambuu

We proberen je toch in vogelvlucht mee te nemen. Want we zijn trots op onze rol bij dit toonaangevende bedrijf.

Wie of wat is VAPRO?

VAPRO is een kennisinstituut in de proces- en maakindustrie en leidt van oudsher procesoperators op. De laatste decennia kwamen er binnen de dienstverlening tal van waaiers  bij. Naast het opleiden van operators op de werkvloer en in de schoolbanken, behoren ook de onderstaande labels tot de dienstverlening van VAPRO:

  • Een consultancytak (C.L.O.) bestemd voor bedrijven in de industrie. C.L.O. brengt met haar deskundige mensen en  een uniek model in kaart wat er moet veranderen binnen een bedrijf om de bedrijfsdoelstellingen te halen en de bijdrage per medewerker te vergroten.
  • Het label Trainingen verzorgt individuele extra trainingen, gegeven door  ervaren leraren in de vorm  van tussentijdse scholing voor operators: individueel of incompany.
  • Het label Recruitment plaatst operators en monteurs met of zonder werkervaring bij bedrijven. Detachering of werving en selectie. Het label kenmerkt zich door de unieke intredetoets naar bedrijven.  
  • Het label Opleiden waar het bedrijf verder op is gebouwd. Operators worden opgeleid met leermiddelen en behalen daarmee het unieke VAPRO-diploma.

"Bambuu is voor ons de spiegel op marketingstrategie om de juiste korte- en lange termijn keuzes te maken."

Eric de Jong
Eigenaar bij VAPRO

Stap 1 - Klein beginnen en testen

Klein beginnen was het motto. Eerst inzichten opdoen en die later doorvertalen naar andere labels. Bambuu begon in 2018 met het label Trainingen. Een directe marketingaanpak gericht op de operator was nieuw voor VAPRO. Daarom was ervaring opdoen het devies.

De keuze viel uiteindelijk op het opbouwen van een database met individuele operators. Dit gebeurde op een laagdrempelige manier. Een unieke oriëntatietest gepushed op de doelgroep. Met als resultaat: operators die zich aandienen en op zoek zijn naar manieren om hun ontwikkeling te versnellen. Potentiële nieuwe klanten voor het label Trainingen.

Gelijktijdig  met deze actie stemden we  de complete Customer Journey - oftewel de klantreis - verder op de doelgroep af. Concreet gebeurde er het volgende: 

  • partner Webreact verbouwde de website;  
  • we herformuleerden de unieke voordelen van VAPRO;
  • we vernieuwden het trainingsaanbod; 
  • we gaven de vindbaarheid een flinke zet  door Google Ads en SEO in te zetten.

Het resultaat? Meer en meer kwalitatief verkeer naar de website en een database die we ontwikkelden voor de klant van de toekomst in een bakje tegen lagere kosten (CPL). 

Stap 2 - Accelereren

Detachering en Maintenance waren twee aparte bedrijven, maar de aanpak was vrijwel hetzelfde.  Het hoofddoel was het werven van nieuwe kandidaten. Het volgende deden we op marketingmiddelniveau:

  • De vindbaarheid voor kandidaten naar een volgend niveau brengen met de hulp van onze marketeers (Google) en partner Indeed. 
  • De zichtbaarheid, het ongevraagd bestoken van potentiële kandidaten, werd via Facebook en later Linkedin ingezet. Door schaarste op de markt worden operators en monteurs dagelijks door allerlei recruiters bestookt. Hoe val je als label op tussen al dat geweld? Niet alleen kandidaten verleiden die nu op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, maar ook latente kandidaten zien te werven. Werken aan een pot met goud, de database, waardoor je de kandidaat van de toekomst al in een bakje hebt. 
  • Bestoken, maar dan op een goede manier. De genoemde database per label is de pot met goud. Wat moet je dan doen? Die database regelmatigactiveren: maandelijkse jobalerts sturen naar de doelgroep. Ze verleiden om weer in actie te komen. ‍
  • Dashboarding: om per label te snappen wat het rendement is van een marcom-strategie heb je goede dashboarding nodig. Vanuit welke campagne, trigger, kanaal of zoekwoord komt een nieuwe kandidaat naar ons toe? En solliciteert die ook? Met een door onszelf  ontwikkeld en uniek KPI-dashboard zijn we in staat om die vragen te beantwoorden en sturing te bieden bij het optimaliseren van de marketingstrategie.

Voor beide labels kozen we dus voor een  aparte aanpak. a 9 tot 12 maanden kwamen we tot het inzicht dat er veel kruisbestuiving was in de aanpak en doelgroepen. Wat doe je dan? Hoe kunnen we met beide labels een gezamenlijke en krachtige positie in de markt veroveren?. En de historie van VAPRO daarin als voordeel benutten? 

Na een aantal pragmatische positioneringssessies met de klant kozen we voor een grote transformatie. VAPRO Detachering en VAPRO Maintenance zijn sinds 1-1-2021 één bedrijf: VAPRO Recruitment. En daarmee in staat om met unieke voordelen de markt te bedienen. Zo worden alle geplaatste operators en monteurs op basis van een inhoudelijke intredetoets getest en getoetst. Daardoor kan VAPRO  de beste operators en monteurs bij bedrijven plaatsen. Wat niet elke concurrent kan zeggen. Het doet veel recht aan de sterke naam van VAPRO in de markt. En er gaat dit jaar (2021) nog heel veel meer gebeuren, waar ik helaas nog niets over kan en mag zeggen.  Uiteindelijk is het doel om de industrie wakker te schudden met deze krachtige en vernieuwde positionering. Zowel bedrijven als kandidaten.

Stap 3 - Synergie

De bestaande labels hebben bestaande databases. Dat kwam hierboven al aan bod.Vanuit de strategie komt de focus dit jaar te liggen op het veel beter uitserveren van alle diensten aan de vaste klanten. Synergie. Een bedrijf dat operators zoekt heeft misschien ook wel behoefte aan leermiddelen? Of aan advies over het inzichtelijk krijgen van het vergroten van de bijdrage van de vaste medewerkers/operators? Even los van de systemen (die zijn  complex, geloof mij maar), is het zaak om nu aan de slag te gaan om alle diensten zo goed en relevant mogelijk aan bestaande klanten te koppelen.

En daar staan we nu. Als gevolg daarvan zijn we in staat om de waardeperceptie van VAPRO beter aan bestaande klanten te presenteren. Niet alle bedrijven zijn op de hoogte van wat VAPRO per label allemaal in huis heeft  om hen te helpen.

Stap 4 - Uitbouwen

En dat is de toekomst, zeg 2022. Tegen die tijd zijn wij in staat om met een eigen silo-aanpak per label de unieke voordelen aan de unieke doelgroep uit te leggen. En in staat om overige relevante diensten bij diezelfde doelgroep neer te leggen. Dus decentraal en centraal. En kunnen we beide aanpakken verder uitbouwen. Maar is VAPRO bovenal in staat om haar diensten beter uit te leggen aan alle doelgroepen die ze bedienen. Op een duurzame manier, wat beter recht doet aan de gigantische historie en de kennis die ze in huis hebben.

Complex? Zeker. Maar dat is precies wat mij als strateeg drijft. Ik wil dit soort prachtige bedrijven graag het marketingpodium geven dat ze verdienen.

Meer van onze werkwijze ontdekken?

Bekijk ook deze voorbeelden:

Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant