3 hot topics waar je als marketeer niet onderuit kan

Op donderdag 16 juni organiseerde NIMA Marketing Day het marketing festival voor en door marketeers. Een event wat voor Bambuu een must was om bij aanwezig te zijn.

Van marketing technology tot data analytics en van content marketing en brand management.

Lotte van Boxtel
Door:
Lotte
Tuesday
20
September
2022
Bambuu Nieuws

Interactieve workshops, prikkelende case studies en leerzame keynotes. Een plek waar sprekers hun eigen verhalen over marketing uitdagingen vertellen, die soms geweldig en soms wat minder uitpakten, maar waar je altijd iets van opsteekt.

Van marketing technology tot data analytics en van content marketing en brand management. Alle hot topics komen aan bod. Deze dag heeft collega Lotte diverse sessies bijgewoond met een aantal topics die naar haar mening zeker de komende periode steeds meer veld gaan krijgen in marketingland. 

  1. Mensen gedragen zich totaal niet zo rationeel als ze zelf denken 

Tijdens diverse sessies was er veel aandacht voor de werking van het brein; neuromarketing, het verbreken van denk bubbels en systeem 1 en 2. Reden? Wij snappen nu wel waarom. 

Soms is het nodig dat mensen hun vaste gedrag veranderen. Dat kan nodig zijn in bijvoorbeeld diverse werksituaties, maar ook als je het gedrag van mensen wil aanzetten tot uiteindelijke aankoop. 

We denken vaak dat we bewust hebben nagedacht over ons handelen en hoe we ons gedragen, maar dat is niet het geval. Het is helemaal niet zo eenvoudig voor mensen om hun gedrag zomaar te veranderen. Een groot gedeelte van ons gedrag verloopt namelijk onbewust en is irrationeel waarbij omgeving een grote rol speelt. We worden onbewust beïnvloed door het gedrag van anderen, omgevingskleuren en -geuren die wel of niet aanwezig zijn. We passen hier ons gedrag op aan zonder dat we dat in de gaten hebben.

Wanneer je beslissingen neemt, gebruik je twee verschillende denksystemen.

Systeem 1: snel, automatisch, emotioneel en onderbewust. Het is de automatische reactie van een persoon op informatie.

Systeem 2: langzaam en doelbewust. Je denkt na over verschillende overwegingen, concepten en weegt alle opties af.

Veel mensen gaan ervan uit dat systeem 2 de grote leider is. We beschouwen onszelf als rationele, analytische mensen. Daarom denk je dat je het grootste gedeelte van je tijd bezig bent met denken vanuit systeem 2. Dit is helaas niet zo. Je werkt eigenlijk het grootste gedeelte van je tijd met systeem 1. Uit onderzoek blijkt dat zelfs 95% van onze mentale functie op dit onbewuste niveau werkt. 

Het is van belang om beide systemen te beïnvloeden voor succesvolle marketing. Veel merken kunnen de verkoop bevorderen door systeem 2, die meer op feiten zijn gebaseerd, te combineren met een versterking van systeem 1 over het werk. 

  1. Focus op performance marketing

Als marketeers, zo ook bij Bambuu, zijn we continu bezig met optimaliseren; enerzijds door de blijvende online ontwikkelingen en anderzijds door de enorme concurrentie. We optimaliseren om zowel het merk sterker te maken, als het verbeteren van resultaten. 

Performance marketing is een vorm van adverteren die is ontstaan om in korte tijd specifieke en meetbare doelen te halen ofwel het resultaatgericht inzetten van (online) media.

Steeds meer marketingactiviteiten zijn tegenwoordig meetbaar en gericht op resultaat (in plaats van bijvoorbeeld branding). Daarom wordt veel marketing automatisch performance marketing. In praktijk zien we dit voornamelijk terug in campagnes die zich richten op het concreet genereren van leads of omzetverhoging. Voorbeelden van performance marketing zijn: 

  • Leadform LinkedIn campagne met de focus op downloaden van een product sheet 
  • Facebook remarketing campagne met als doel nogmaals het productaanbod te laten zien aan iedereen die de aankoop niet heeft afgerond 
  • E-mailcampagne gericht op het downloaden van brochure met aanvullende informatie 

Binnen performance marketing is er altijd een duidelijke call-to-action en meetbare conversie aanwezig. Deze vorm van marketing is ook populair omdat je hier relatief eenvoudig en eindeloos mee kunt testen. 

  1. Het belang van branding staat weer vol op de kaart

Bewust of onbewust identificeer je jezelf met allerlei merken waardoor jij een voorkeur opbouwt voor een type merk. Dat is een strategie van het bedrijf die zij doorvoeren door middel van neuromarketing. Door de opkomende concurrentie is branding nog belangrijker geworden, maar wordt vaak vergeten of bewust niet in de strategie meegenomen vanwege de meetbaarheid. Het is niet tastbaar. 

Als je wil groeien is een goede branding strategie nu nog meer van belang, waarbij de inzet van (D)OOH toepasbaar is in de gehele customer journey. Zie bijvoorbeeld onderstaande voorbeelden vanuit Albert Heijn en Lipton Ice Tea waarin last minute door middel van OOH in combinatie met branding wordt ingespeeld op overweging. 

presentatie NIMA Marketing Day global
presentatie NIMA Marketing Day global

Meer weten?

Wil je meer weten over één van deze onderwerpen? Dan deelt collega Lotte hier graag meer over.

Arrow icon
Lotte van Boxtel
Lotte van Boxtel
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.