Op donderdag 7 maart was Bambuu aanwezig tijdens het eerste AI Marketing Congres in de Jaarbeurs in Utrecht. Deze dag stond volledig in het teken van Artificial Intelligence (AI) in marketing. Geen inspirerende en niet toepasbare cases, maar een dag vol praktische AI toepassingen. In deze blog neem ik je mee door de dag en deel ik de belangrijkste inzichten.
Bambuu was aanwezig tijdens het eerste AI Marketing Congres in de Jaarbeurs in Utrecht. In deze blog delen we onze belangrijkste inzichten.
De dag begon met een gezamenlijke kick-off. Uit de speakers klonk “Work it, make it, do it, makes us. Harder, better, faster, stronger”. Je kent het misschien wel van het nummer van Daft Punk.
Door AI in te zetten in marketing wordt het werk makkelijk, beter, sneller en sterker. Niet voor niets voorspellen AI-experts dat tegen 2026 circa 90% van de content door AI wordt gegenereerd. Enfin, genoeg beloftes. Door naar de praktijk, want het AI Marketing Congres ging vooral over toepasbare oplossingen.
De eerste sessie van Tijs Nieuwboer ging meteen de diepte in. Hij vertelde dat in ChatGPT eenvoudig het tokenlimiet kan worden bereikt bij het uitvoeren van complexe opdrachten. Om het tokenlimiet te omzeilen kan een prompt chain worden gemaakt. Hiermee worden de verschillende deeltaken opgeknipt in losse prompts.
In de praktijk betekent dit dat er een automation tool zoals Zapier of Make gebruik dient te worden om taken te automatiseren. In het onderstaande voorbeeld is een AI automation te zien die gegevens ophaalt uit Google Sheets, een drietal prompts stuurt naar ChatGPT en vervolgens de output aanvult in Google Sheets.
Deze AI automation is slechts een simpel voorbeeld hoe repetitieve taken kunnen worden geautomatiseerd. In slechts één uur staat er al een automation die op basis van een bedrijfsnaam een vijftal ideeën genereert voor TikTok video’s, e-mailnieuwsbrieven en LinkedIn campagnes.
De tweede sessie werd gehost door Lars Meijer. Hij vertelde over de mogelijkheden van beeldcreatie met AI. In de sessie deelde hij een aantal tips voor het schrijven van betere prompts en het optimaliseren van de output.
Bij het schrijven van een goede prompt is het belangrijk om gedetailleerd mogelijk de gewenste output te beschrijven. Daarnaast kan het gebruik van parameters helpen om de output te optimaliseren.
De learnings zijn direct in de praktijk toegepast. De onderstaande afbeelding is gemaakt met Midjourney door reverse engineering toe te passen op een bestaande afbeelding.
Origineel
Midjourney
Bij Bambuu gebruiken we Midjourney regelmatig voor onze opdrachtgevers. Met name als kwalitatief beeldmateriaal ontbreekt, of we een nieuwe invalshoek willen pilotten, dan biedt een AI gegenereerde afbeelding van Midjourney vaak de uitkomst.
Tijdens de derde sessie vertelde Kim Pot over hoe je AI tools slim kunt inzetten om processen te optimaliseren. Tools zoals ChatGPT en Gemini zijn een prima uitgangspunt om mee te beginnen. In deze tools is het vaak niet wenselijk om gevoelige informatie in te delen. Om te zorgen dat gevoelige informatie inhouse blijft, kunnen ook eigen taalmodellen worden ontwikkeld en getraind. Hiervoor zijn verschillende tools, zoals TensorFlow en DialogFlow.
Tijdens de sessie deelde Kim tevens een inspirerende case waarin reverse thinking is toegepast. In plaats van een AI vragen te stellen kan AI ook worden gebruikt om vragen aan jou te stellen (en hierop door te vragen). Zodoende kun je je laten interviewen door AI om op basis hiervan bijvoorbeeld een blogartikel te schrijven. Dit principe is bij deze blog overigens niet toegepast ;).
De vierde en laatste sessie was van Martin van Kranenburg en ging over ChatGPT in copywriting en conversie.
In de praktijk zijn teksten uit ChatGPT eenvoudig te herkennen aan de lange zinopbouw, het gebruik van meerdere komma’s en Onnodige Hoofdletters. Door in je prompt specifieke instructies mee te geven kun je de schrijfstijl, tone of voice en zinsopbouw verbeteren. In ChatGPT kunnen hiervoor custom instructions worden meegegeven. Daarnaast kunnen er ook GPTs worden gemaakt die specifieke instructies rondom copywriting bevatten. Zo kun je bijvoorbeeld documenten uploaden met schrijfrichtlijnen waaraan ChatGPT zich moet houden.
Als het gaat over conversie (optimalisatie) dan bieden de zeven principes van Cialdini concrete handvatten. Eerder schreef ik zelf een blogartikel over hoe je de principes van Cialdini kunt toepassen om de conversie in een webshop te verhogen. Martin van Kranenburg heeft met de Persuasion Check zijn eigen GPT gemaakt. Deze GPT kan op basis van de principes van Cialdini en andere elementen een URL analyseren en concrete verbeterpunten opstellen. Hiermee kun je (zelf) eenvoudig AI inzetten om de conversie te verbeteren.
Het AI Marketing Congres leverde een aantal waardevolle inzichten op waarmee we direct aan de slag kunnen. In een veranderende wereld vinden we het belangrijk om voortdurend te innoveren. Zo kijken we continu hoe wel AI kunnen integreren in ons dagelijkse werk. Op deze manier versnellen én verbeteren we ons werk, zodat we onze opdrachtgevers nog beter kunnen bedienen.
Ben je benieuwd hoe AI in marketing kan worden toegepast binnen jouw organisatie? Neem gerust contact met ons op.