Vrijdag 8 oktober vond het jaarlijkse congres van de KNB plaats in Rotterdam Ahoy. Bambuu verzorgde één van de workshops waar ruim 100 aanmeldingen voor waren.
Vrijdag 8 oktober vond het jaarlijkse congres van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) plaats in Rotterdam Ahoy. Een imposant congres voor ‘de notaris’ met >800 fysieke deelnemers en nog eens bijna 200 online. Dit jaarlijkse event bestaat uit een congres met vele sprekers, live muziek en verschillende workshops. Dit jaar verzorgen Bart Degeling en ik één van de workshops waar ruim 100 aanmeldingen voor zijn.
Bij binnenkomst valt op hoe strak en goed het event is georganiseerd, vanaf ontvangst, informatie over het programma, de zalen en sprekers, de lunch tot aan een overweldigend team aan camera- en geluidsmensen. Aan alles blijkt hoe fijn iedereen het vindt om weer fysiek bij elkaar te kunnen komen. Naast het thema Ken je klant, begin bij jezelf, wordt er veel onderling bijgepraat waar voldoende ruimte voor is in het programma.
Imposante keynotes sprekers als Lammert Kamphuis over verbinding en Elske Doets over ondernemerschap namen de zaal mee met hun ervaringen, en tips.
Na de lunch starten de workshoprondes waar we twee workshops geven over Ondernemerschap en het positioneren van het notariskantoor.
Recent onderzoek van KNB door Motivaction laat zien dat:
Er leeft bij de consument een sterk zakelijk, afstandelijk en soms traditioneel beeld van de notaris, een ‘moetje’. Na het delen van de meest opvallende uitkomsten stel ik een aantal vragen gericht op het nut van een website, een actieve marketing- en salesaanpak, en de rol van de notaris over 10 jaar. De mening wordt gedeeld dat het over 10 jaar een ander speelveld zal worden. De functie van het fysieke kantoor blijft, het passeren van aktes gaat meer naar de achtergrond, de focus komt meer en meer te liggen op advies.
We presenteren de case van HJ Notariaat waarin we laten zien hoe ze het kantoor de afgelopen twee jaar getransformeerd hebben van prijsvechter naar kwaliteitsaanbieder. Een inspirerend voorbeeld van ondernemerschap en positionering in de praktijk. We nemen de uitstraling van de website door, de manieren waarop wordt ingespeeld op oriënterende bezoekers en klanten. We gaan in op maandelijkse blogs, regionale campagnes en de digitale afsprakenmodule waarbij klanten zelf hun afspraak kunnen maken. Het roept vragen op die door ons en Amy Beentjes, Officemanager bij HJ Notariaat, worden beantwoord.
Na het stellen van vragen en delen van ervaringen onderling, is het tijd om aan de slag te gaan. Iedereen krijgt 10 minuten om zijn/haar antwoord op de volgende vragen op een post-it te zetten:
Tal van ideeën vullen de muur, een kleurenpalet aan goede suggesties en initiatieven. Soms al in de praktijk gebracht, vaak nog een goed voornemen ;-). Het thema van deze mooie dag kan niet beter: Ken je klant, begin bij jezelf!
Ter inspiratie de meest genoemde en/of opvallende uitkomsten op de Post-its:
Al met al een zeer waardevolle dag die ook door de deelnemers als zeer inspirerend bevonden werden. Wil jij een keer met mij of collega Bart sparren over jouw positionering? Vul dan hieronder jouw gegevens in en we nemen spoedig contact met je op.
Meer informatie over het congres: https://www.knbcongres.nl/
Aftermovie: https://youtu.be/NZ-Ei6tVG9s
Foto credits: Igor Roelofsen van Twycer