Bambuu organiseert workshops tijdens het KNB Jaarcongres

Vrijdag 8 oktober vond het jaarlijkse congres van de KNB plaats in Rotterdam Ahoy. Bambuu verzorgde één van de workshops waar ruim 100 aanmeldingen voor waren.

Nina Rawie
Door:
Nina
Wednesday
20
October
2021
Bambuu Nieuws

Vrijdag 8 oktober vond het jaarlijkse congres van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) plaats in Rotterdam Ahoy. Een imposant congres voor ‘de notaris’ met >800 fysieke deelnemers en nog eens bijna 200 online. Dit jaarlijkse event bestaat uit een congres met vele sprekers, live muziek en verschillende workshops. Dit jaar verzorgen Bart Degeling en ik één van de workshops waar ruim 100 aanmeldingen voor zijn. 

Bij binnenkomst valt op hoe strak en goed het event is georganiseerd, vanaf ontvangst, informatie over het programma, de zalen en sprekers, de lunch tot aan een overweldigend team aan camera- en geluidsmensen. Aan alles blijkt hoe fijn iedereen het vindt om weer fysiek bij elkaar te kunnen komen. Naast het thema Ken je klant, begin bij jezelf, wordt er veel onderling bijgepraat waar voldoende ruimte voor is in het programma. 

Imposante keynotes sprekers als Lammert Kamphuis over verbinding en Elske Doets over ondernemerschap namen de zaal mee met hun ervaringen, en tips. 

Workshop Ondernemerschap en Positionering

Na de lunch starten de workshoprondes waar we twee workshops geven over Ondernemerschap en het positioneren van het notariskantoor. 

Recent onderzoek van KNB door Motivaction laat zien dat: 

  • verschillende generaties, verschillende verwachtingen en beeld hebben bij ‘de notaris’.
  • Hier lang nog niet altijd op ingespeeld wordt met oa de website, communicatie, flexibiliteit en/of social media kanalen.  
  • Deskundigheid, betrouwbaarheid en prijs belangrijkste redenen zijn om voor een notaris te kiezen

Er leeft bij de consument een sterk zakelijk, afstandelijk en soms traditioneel beeld van de notaris, een ‘moetje’.  Na het delen van de meest opvallende uitkomsten stel ik een aantal vragen gericht op het nut van een website, een actieve marketing- en salesaanpak, en de rol van de notaris over 10 jaar. De mening wordt gedeeld dat het over 10 jaar een ander speelveld zal worden. De functie van het fysieke kantoor blijft, het passeren van aktes gaat meer naar de achtergrond, de focus komt meer en meer te liggen op advies. 

Voorbeeld in de praktijk

We presenteren de case van HJ Notariaat waarin we laten zien hoe ze het kantoor de afgelopen twee jaar getransformeerd hebben van prijsvechter naar kwaliteitsaanbieder. Een inspirerend voorbeeld van ondernemerschap en positionering in de praktijk. We nemen de uitstraling van de website door, de manieren waarop wordt ingespeeld op oriënterende bezoekers en klanten. We gaan in op maandelijkse blogs, regionale campagnes en de digitale afsprakenmodule waarbij klanten zelf hun afspraak kunnen maken. Het roept vragen op die door ons en Amy Beentjes, Officemanager bij HJ Notariaat, worden beantwoord. 

Aan de slag

Na het stellen van vragen en delen van ervaringen onderling, is het tijd om aan de slag te gaan. Iedereen krijgt 10 minuten om zijn/haar antwoord op de volgende vragen op een post-it te zetten:

  1. Wanneer klanten ‘betrouwbaarheid’ en ‘deskundigheid’ belangrijk vinden bij het kiezen van een notaris, hoe laat je dat zien?  Hoe ziet ‘deskundigheid’ en ‘vertrouwen’ eruit?
  2. Hoe zorg ervoor dat je opvalt als notaris?
  3. Hoe kom je in contact met je (toekomstige) klant? 

Tal van ideeën vullen de muur, een kleurenpalet aan goede suggesties en initiatieven. Soms al in de praktijk gebracht, vaak nog een goed voornemen ;-). Het thema van deze mooie dag kan niet beter: Ken je klant, begin bij jezelf! 

Ter inspiratie de meest genoemde en/of opvallende uitkomsten op de Post-its:

  • Persoonlijk contact en betrokkenheid bij de klant
  • Zichtbaar zijn, ook op social media
  • De dingen die je doet, succesvol maken
  • Bijeenkomsten, lezingen en webinars organiseren, bezoeken
  • Goede relatie met doorverwijzers 
  • Actief en zichtbaar zijn in lokale / regionale initiatieven o
  • Duidelijke, begrijpelijke taal gebruiken (op je website/in gesprek met je klant)
  • Laagdrempelige eerste contactmomenten 
  • Op een specifiek segment inspelen
  • Netwerken en recepties
  • Professioneel voorkomen (website, maar ook uiterlijk/uitstraling)
  • Waarmaken wat je belooft 
  • Meedenken en luisteren
  • Specialisatie / gepromoveerde notaris 
  • Publicaties schrijven
  • Plaatsing in huis aan huis bladen
  • Mond op mond reclame 
  • Goede bereikbaarheid 
  • Beoordelingen van klanten
  • Verhaal of expertise uitdragen

Al met al een zeer waardevolle dag die ook door de deelnemers als zeer inspirerend bevonden werden. Wil jij een keer met mij of collega Bart sparren over jouw positionering? Vul dan hieronder jouw gegevens in en we nemen spoedig contact met je op.

Meer informatie over het congres: https://www.knbcongres.nl/

Aftermovie: https://youtu.be/NZ-Ei6tVG9s

Foto credits:  Igor Roelofsen van Twycer


Arrow icon
Nina Rawie
Nina Rawie
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.