Ben je marketeer? Dan speel je waarschijnlijk een bijrol

Met welke opdracht ga jij als marketeer op pad? Daarmee bedoel ik: welke opdracht krijgt marketing mee vanuit management of directie?

Met welke opdracht ga jij als marketeer op pad? Daarmee bedoel ik: welke opdracht krijgt marketing mee vanuit management of directie? Vaak ontbreekt die opdracht. Hierdoor gaan marketeers ‘dingetjes’ doen, ontbreekt de impact en wordt er alleen afgerekend op sales.Dit doet marketing tekort. Marketing is geen doel op zich, het is een activiteit die moet bijdragen aan het realiseren van bedrijfsdoelen. Als de strategie en doelen niet gedefinieerd of onduidelijk zijn, is het je eerste opdracht om dit scherp te stellen.‍

Fabian Slosse
Door:
Fabian
Thursday
29
June
2023
Groeisleutel

Vaak ontbreekt die opdracht. Hierdoor gaan marketeers ‘dingetjes’ doen, ontbreekt de impact en wordt er alleen afgerekend op sales. Dit doet marketing tekort. Marketing is geen doel op zich, het is een activiteit die moet bijdragen aan het realiseren van bedrijfsdoelen. Als de strategie en doelen niet gedefinieerd of onduidelijk zijn, is het je eerste opdracht om dit scherp te stellen.

Strategy Confusion

Medewerkers leiden massaal aan ‘Strategy Confusion’. Uit onderzoek van London Business School blijkt dat 65% van alle medewerkers bij Europese bedrijven de strategie niet kent of niet begrijpt. Gebrek aan richting is per definitie het resultaat.

Hoe anders zou het kunnen zijn? Met doelen als:

  • Wij zijn marktleider in onze bestaande markt, binnen 3 jaar willen wij een top 3 positie ontwikkelen in deze nieuwe markt.
  • We willen onze relaties met bestaande opdrachtgevers uitbouwen, resulterend in loyaliteit en hogere gemiddelde volumes.
  • Als organisatie willen we deze bestaande markt betreden met een compleet nieuwe set aan producten en diensten.

Duidelijke richtingen, waar je als marketeer iets mee kan. Vertaal het in een ‘magneet aan de horizon’, ontwikkel een heldere roadmap en ga op pad!

Afdwingen

Duidelijkheid ophalen? De trieste realiteit is dat slechts 35% van alle MKB-ondernemers een strategie op papier heeft staan, zo blijkt uit onderzoek van KvK. Daarmee verandert de opdracht in veel gevallen naar ‘afdwingen’.

Er zijn verschillende formats voorhanden om met jouw directie of MT in een dagdeel duidelijkheid te verschaffen. Keuzes als: op welke markten gaan we ons richten, welke problemen lossen we op, hoe gaan we concurreren, waar willen we over drie jaar staan?

Regel duidelijkheid, of leg je erbij neer dat je als marketeer een bijrol speelt.

PS. Wij van WC-eend kunnen je uiteraard helpen met dit proces, contact Bart voor meer informatie.

Arrow icon
Fabian Slosse
Fabian Slosse
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.