Blik naar buiten: van Levensbelang

Ondernemingen die snel groeien, hebben daar de handen vol aan. Niet alleen de organisatie verandert snel, ook je rol richting je klanten is constant in ontwikkeling. Marketing is daarbij van levensbelang. Het zorgt voor de zuurstof die je nodig hebt om te ontwikkelen.

AI verandert hoe klanten zich oriënteren. Ontdek waarom marketing scherpte vraagt en hoe jij als ondernemer nu kunt inspelen op deze razendsnelle shifts.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Wednesday
28
May
2025
Bambuu Nieuws

Het domein marketing ontwikkelt zich momenteel echter zo snel, dat het bijna niet meer bij te houden is. Denk aan wet- en regelgeving, het snel veranderende landschap, maar natuurlijk ook aan de ontwikkeling van AI.

En dan bedoelen we niet: hoe kunnen we sneller teksten en plaatjes maken. We bedoelen: wat is de invloed van AI op hoe onze klanten zich informeren en oriënteren? Hoe zorg ik ervoor dat we op de radar blijven? Dit is gigantisch en het gros van alle ondernemers staat nog in de wachtstand. 

Levensgevaarlijk.

Klein voorbeeld. Vroeger trok je potentiële klanten via Google naar je website, waar de verleiding kon beginnen. Nu zien we de ontwikkeling dat mensen hun ‘vooronderzoek’ steeds vaker doen in tools als ChatGPT, in plaats van op websites van leveranciers. Kortom: ze slaan websites over. Die goede oude website, die altijd de hoofdrol speelde in je aanpak.

Als marketeer is het veel lastiger om grip te houden op de journey. Dingen die je kan doen zijn nog experimenteel.

Vorig jaar was dit voor veel ondernemers ver-van-hun-bed-show. Nu zien we dat AI steeds sneller geadopteerd wordt door potentiële klanten. Onder andere aangejaagd door pilots van Google waarbij AI-resultaten vermengd worden met zoekresultaten. 

Kortom: het is geen toekomstmuziek meer, dit begint nu. Wat als je straks langzaam maar zeker (en steeds sneller) de boot ziet afdrijven?

Kernvraag hier is niet: wat ga je doen met AI?

Maar: hoe zorg je ervoor dat je constant scherp hebt wat er in de wereld gebeurt en wat je nu kunt doen om hierop voor te sorteren? Ruimte maken (of hulp inschakelen) om snel te spotten en te experimenteren, maakt het verschil tussen winnen of verliezen.

Aan de bak!

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Business Marketing Consultant / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.