De nieuwe regels voor telemarketing

Vanaf 1 juli 2021 treedt de nieuwe Telecomwet in werking. Dit zorgt niet alleen voor paniek bij telemarketeers, maar ook voor bedrijven verandert er van alles.
Geschreven op:
22/6/2021

Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn, maar vanaf 1 juli 2021 treedt de nieuwe Telecomwet in werking. Hierdoor wordt het vooral voor telemarketeers steeds lastiger om potentiële klanten op te bellen. Maar hoe zit het voor bedrijven zoals die van jou? Wat moeten jullie veranderen om weer aan de wet te voldoen? 

Van opt-out naar opt-in

Waar consumenten voorheen moesten aangeven dat ze niet gebeld wilde worden (Bel-me-niet register), dienen ze nu aan te geven dat ze wel gebeld willen worden. In de praktijk betekent dit dat je alleen nog maar natuurlijke personen mag bellen wanneer ze jou hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. ZZP'ers vallen hier ook onder.

Deze wijziging doet een beetje denken aan de Privacywetgeving AVG van 2018, waarna expliciet in formulieren moest worden gevraagd of er contact opgenomen mocht worden. Nu zal dat dus ook nog voor telefonisch contact moeten zijn, met het doel van het telefoontje er specifiek bij. 

Waarvoor je nog wél mag bellen zijn service calls. Bijvoorbeeld om te informeren dat je domeinnaam is gewijzigd. Voor telefoontjes waarin je een aanprijzing van je producten of diensten doet, zul je dus wel echt toestemming nodig hebben. 

Bijhouden van de opt-in’s verplicht

Heeft iemand jouw checkbox aangevinkt en toestemming gegeven dat je mag bellen om een bepaalde reden? Dan is het belangrijk dat je dit bijhoudt. Volgens de AVG dien je in ieder geval te bewaren wie de opt-in heeft aangevinkt (dus de lead), wat de status is, waar en hoe je deze opt-in hebt verkregen, wanneer de opt-in is verkregen en waarvoor de lead toestemming heeft gegeven.

Klanten mag je (vaak) nog wel bellen

Wanneer je contactpersoon ook klant is van jouw bedrijf mag je deze natuurlijk nog wel bellen. De voorwaarde is echter wel dat je belt vanuit je eigen onderneming, dus niet een dochteronderneming of een andere aangesloten partij. Daarnaast moeten de producten die je aanbiedt verwant zijn aan wat de klant eerder bij je heeft gekocht, en dit moet voor de klant ook logisch zijn.

De termijn waarin je klanten mag bellen betreft maximaal 3 jaar. Vind je deze termijn voor jouw product of dienst te kort? Dan kun je een speciale aanvraag doen bij de Klanttermijn commissie van Stichting Reclame Code. 

Bel herkenbaar

Waar het al jaren ongewenst is om met een anoniem telefoonnummer te bellen, zal dit vanaf het ingaan van de nieuwe Telecomwet zelfs verboden worden. Bel dus leads altijd na met een herkenbaar telefoonnummer.

Verder de diepte in?

Interessant onderwerp en wil je nog wat meer lezen? Deze blogs van Frankwatching en DDMA raad ik je van harte aan. 


Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant