Freaky Friday! Elk kwartaal duiken we met Bambuu in een nieuw topic. De ene keer is het een praktische vaardigheid, de keer daarop verruimen we onze blik. Dit keer gingen we verder dan menig ander ooit is geweest: de metaverse. En nee, dan hebben we het niet over Zuckerberg’s variant op Habbo Hotel.
De metaverse, NFT’s, crypto’s, virtual reality, augmented reality(AR). Bambuu is er volledig in ondergedompeld in de metaverse door ItsMrMetaverse.
Je ontkomt er inmiddels bijna niet meer aan. De metaverse, NFT’s, crypto’s, virtual reality, augmented reality(AR). Houd jij het nog bij? De metaverse wordt door z’n voorvechters dé opvolger van het internet genoemd, maar hoe dit er precies uit komt te zien weet eigenlijk nog niemand. Dat weerhoudt talloze start-ups, creatievelingen, investeerders en techbedrijven echter niet om hiermee aan de slag te gaan. Volgens hen is de metaverse een interactieve, driedimensionale versie van het internet. Een tweede realiteit waarin mensen met elkaar kunnen interacteren, ervaren én handelen.
Als online marketing bureau wil je vooruit kijken, innoveren en anticiperen. En om die reden hebben wij Aragorn Meulendijks, metaverse futurist én keynote speaker, gevraagd om ons op een interactieve manier mee te nemen naar een toekomst waarin de metaverse volledig is geïntegreerd in ons dagelijks leven.
En dat is ook gelijk de kern van de metaverse, volledig geïntegreerd. Want jij bezit je eigen (digitale) identiteit die naadloos overgaat van offline naar online èn alles daartussen. Voorlopig betekent dit dat je ‘digitaal’ eigenaar kan zijn van bijvoorbeeld virtuele kleding, een specifieke werkplek of een ruimteschip in een online game. Anderzijds kun je nu al virtueel schoenen passen of een meubelstuk in huis plaatsen en deze vervolgens met één druk op de knop bestellen. Maar met de verdere ontwikkeling van o.a. ‘augmented reality’ (digitale overlapping in de offline wereld), artificial intelligence, spacial computing én razendsnelle dataverbindingen zijn de mogelijkheden eindeloos.
Ben je al afgehaakt? Want het bovenstaande klinkt natuurlijk best futuristisch en ver weg. Toch gaat het sneller dan je denkt. Helemaal wanneer jij je realiseert dat de eerste (particuliere) computers nog geen 50 jaar geleden zijn geïntroduceerd. Sindsdien groeit ons technologisch kunnen exponentieel en staan er meerdere technologische doorbraken op de planning die onze (online) wereld op z’n kop zullen zetten.
Augmented reality, 5G en krachtige processor chips spelen hierbij een belangrijke rol. AR-brillen èn lenzen worden steeds beter en zullen ons beeld verrijken. Dit kan het dagelijkse leven makkelijker maken (weersvoorspellingen, ‘ratings en aanbevelingen’ van restaurants en winkels, routebeschrijvingen of real-time vertalingen van verkeersborden en menukaarten), maar ook op professioneel vlak veel veranderen. Denk hierbij aan een chirurg die de anatomie van een patiënt kan zien door CT-scans driedimensionaal te projecteren in een operatiezaal of bijvoorbeeld een bouwvakker die precies ziet waar een muurtje geplaatst moet worden en waar de elektra loopt.
Winkelen of naar kantoor gaan om te vergaderen kan binnenkort geheel virtueel. Uiteindelijk bestel je misschien zelfs wel enkel digitale kleding die collega’s dan weer zien in de digitale kantoortuin. Vanzelfsprekend loopt niet iedereen binnen drie jaar met zo’n bril op, maar het verleden leert ons dat de adaptatie snel kan gaan. Bedrijven zijn hier ondertussen ook flink mee aan de slag. Zo heeft iedere Starbucks klantenkaarthouder ondertussen een digitale wallet met NFT ‘stempelkaarten’, hebben Subway en Lays een digitale jassen collectie uitgebracht en heeft Apple afgelopen zomer patent aangevraagd op de Apple Glass.
De sessie met itsmrmetaverse was een snelcursus in Web3.0, waarbij we als team aan het denken werden gezet over de marketingvraagstukken die horen bij de Metaverse. Hoe werkt adverteren? Waar bereik je mensen? Wat verandert er of blijft er hetzelfde? Aragorn en Jeroen Elout eindigde de middag met de opdracht om in groepen na te denken over mogelijkheden voor onze eigen klanten. De uitkomst daarvan? Die staat klaar voor Web3.0 en houden we tot die tijd nog even voor onszelf.