Duurzaam adverteren met een afgekaderde doelgroep op Facebook

(en andere media platformen)
Geschreven op:
26/1/2021

Een groot gedeelte van onze klanten heeft te maken met een afgekaderde doelgroep waaraan zij hun producten of diensten kunnen leveren.

Dit komt onder andere doordat ze zich richten op een bepaalde beroepsgroep, een groep van beïnvloeders, beperkt zijn door geografische kaders of misschien wel een combinatie van factoren.

In deze blog willen we je wat handige tips geven om duurzaam en doorlopend effectief te kunnen adverteren op Facebook. Je wilt namelijk niet dat die belangrijke doelgroep van jouw boodschap verzadigd raakt en de je campagnes als negatief gaat ervaren.

Ondanks dat je dat dus beperkt wordt in je omvang zijn er wel richtlijnen waar je je aan kan houden om er zorg voor te dragen dat je campagnes in lengte van jaren effectief zijn.

We gaan in deze blog bewust niet in op zaken als retargeting, het audience netwerk en voor en nadelen van individuele campagnedoelstellingen.

Maak een overzichtelijke jaarplanning

Regeren is vooruitzien!

Er vanuit gaande dat je het jaar door wilt adverteren omdat je een doorlopende stroom van zichtbaarheid, leads, aankopen etc. nodig hebt voor jouw organisatie is het onwijs belangrijk dat je de verschillende prioriteiten in het jaar scherp en overzichtelijk gaat krijgen.

Voor sommige organisaties kan dit te maken hebben met seizoenspieken (zoals in de modebranche) en voor andere is dit meer gespitst op aanpassingen in bepaalde wet en regelgeving (zoals bij notarissen of bepaalde opleiders).

Richtlijnen bij het maken van een duidelijke jaarplanning:

  • Vooraf bepalen wat de verschillende doelstellingen worden van de campagnes.
  • Bepalen wat de boodschap wordt van de campagnes.
  • Bedenk hoe lang wil je dat deze draaien en is dat realistisch?
  • Bedenk vanuit welke context je de doelgroep wilt gaan benaderen.
  • Kijk of je campagnes kan maken welke geschikt zijn voor specifieke deelsegmenten van de doelgroep.
  • Zorg voor een plan B als blijkt dat het anders loopt als verwacht.

Juist door het maken van deze planning van wanneer welke campagnes de hoogste prioriteit hebben, kan je hier in de aanloop naar deze campagnes toe rekening houden met de intensiteit en de boodschap van je overige campagnes.

Verder geeft het je ook gedurende het jaar grip op de lange termijn. De verleiding tot adhoc handelen wordt hiermee verminderd.

Zorg ervoor dat je de afgekaderde doelgroep vooraf segmenteert

"Segmenteren is converteren."

Een gevleugelde uitspraak van onze collega Ralph Leeninga is anno 2021 nog steeds raak: ‘’Segmenteren is converteren’’. Een zin die het in een klap duidelijk maakt waarom het goed is om doelgroep segmentatie toe te passen.

Wat bedoelen we hier dan precies mee?

Een praktisch voorbeeld. Stel, je hebt een notariskantoor en je richt je vooral op de particulieren markt in of rondom jouw dorp of stad en je wilt doorlopend klandizie trekken.

De kans is groot dat als je dan in januari een campagne lanceert, en de gehele doelgroep deze boodschap gaat laten zien, de rek er na een aantal maanden volledig uit is.

Je kan hier meer grip op krijgen door de doelgroep vooraf verder op te splitsen:

  • Op leeftijd segmenteren;
  • Op geslacht;
  • Op gebruik van platform (Facebook of Instagram);
  • Geografische locatie (bijv. dorpen rondom je eigen stad);
  • Op gebruik van apparaat (desktop of mobiel);
  • Of op andere secundaire variabelen zoals gedrag of interessegebieden.

Door het maken van verschillende adsets welke aan een of meerdere van deze variabelen voldoen heb je die grotere doelgroep (maar toch ook beperkt in omvang) opgeknipt in kleinere deelsegmenten.

Wel is het handig om van te voren nog te kijken wat de omvang is in absolute aantallen van deze doelgroep. Een doelgroep kleiner dan 1.000 man zal bijzonder snel verzadigd raken. Uiteraard is het ook een goed idee om je budget als variabelen mee te nemen om te bepalen of je doelgroep groot genoeg van omvang is. Een dagbudget van €3,- kan langer aan op een dergelijk kleine doelgroep dan een budget van €25,-

De doelgroepen is verder gesegmenteerd en nu?

Relevantie verhogen

Het voordeel van het gebruiken van verschillende adsets is dat je, ondanks dat de call to action hetzelfde is op het campagneniveau, je de boodschap en het beeldmateriaal relevanter kan maken voor de betreffende set. Voorbeeld hiervan is om bij de doelgroep 65+ een afbeelding te kiezen welke direct aansluit op fase van het leven waarin deze mensen zich bevinden.

Focus bepalen

Na het lanceren van de campagne zal je al snel zien welke sets goed presteren en welke minder goed uit de startblokken zijn geschoten. Naar de best presterende set(s) kan je dan het budget gaan toe schuiven. De overige sets binnen je campagne kan je dan pauzeren.

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom niet alle aangemaakte sets direct zo presteren zoals jij het in gedachten had. Geen probleem natuurlijk maar door de focus op hetgeen wat wel werkt kan je gericht optimaliseren en direct gaan voor het optimale resultaat.

Rust geven

Het andere grote voordeel hierbij is dat een gedeelte van de doelgroep dus geen advertenties krijgt te zien. Op het moment dat de prestaties minder worden bij de sets die direct na de start de focus hebben gekregen kan je besluiten om te wisselen naar de sets welke nog niet hebben gedraaid.

We zien vaak dat een set minder gaat presteren als de frequentie te hoog wordt.
Een te hoge frequentie houdt in dat de doelgroep (te) vaak de campagne voorbij heeft zien komen in de tijdlijn waardoor er ‘’advertentiemoeheid’’ kan ontstaan. De advertentie en eventuele optimalisaties hiervan krijgen steeds minder kliks en zullen als negatief worden beoordeeld.

Deze sets welke tot op dat moment dus hebben uitgestaan hebben een langere periode geen boodschap van jou gezien en de kans dat ze nu wel open staan om actief wat te doen met je advertentie is daarom groter.

Op deze manier kan je blijven schakelen tussen de verschillende groepen.

Conclusie

Door gebruik te maken van zowel een goede planning, een goede segmentatie, relevante ads en periodieke rust voor gedeeltes van je doelgroep kan je dus doorlopend effectief blijven adverteren op Facebook.

Hulp nodig?

Vind je het fijn om te sparren over jouw specifieke situatie of wil je feedback op het plan welke je recent hebt gemaakt? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag de goed kant op.

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant