Facebook marketingtrucs door politieke partijen

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Wednesday
15
March
2017
Executie

Zo, de verkiezingen van 2017 zijn achter de rug … Gefeliciteerd @MarkRutte en @VVD! De afgelopen periode hebben de marketingteams van de politieke partijen alle zeilen bijgezet om zoveel mogelijk (zwevende) kiezers over te halen op hun partij te stemmen. In vergelijking met de vorige verkiezingen werd de verkiezingsstrijd van 2017 voor een nog groter deel op Facebook beslecht. Facebook bleek, voor diverse partijen, een uitermate effectief middel om hun verkiezingsprogramma en politieke standpunten te communiceren. In dit artikel lees jij, als MKB’er, wat jij hiervan kunt leren. Kortom; welke Facebook marketingtrucs kan jij als ondernemer óók inzetten?

Emotie is reactie

Één van de meest succesvolle marketingteams van de afgelopen verkiezingsperiode is het campagneteam van GroenLinks. Er zijn weken geweest dat zij meer mensen bereikten op Facebook, dan dat het NOS-journaal kijkers had. Hoe zij dit bereikten? Door duidelijke berichten en stellingen te communiceren. Zo bereikten zij niet enkel medestanders, maar ook tegenstanders die het hier niet mee eens waren. En dat is belangrijk voor een groot bereik; hoe meer reactie, hoe groter het bereik. Facebook vindt het namelijk ontzettend leuk om te laten zien dat jouw achterbuurman reageert op een Facebook bericht van GroenLinks.

Het marketingteam van de VVD deed vrijwel precies hetzelfde, met nog meer effect. Zij reageerden namelijk op vrijwel alle reacties die zij kregen op hun berichten. En dat is toch wat je wilt, als je reageert: gehoord worden! De VVD reageerde bovendien met een tone of voice die aansluit bij de desbetreffende doelgroep. Zo noemden zij Jason bijvoorbeeld een legende.

Wees persoonlijk

Nog even terug naar @GroenLinks. Zij maakten namelijk heel goed gebruik van het gezicht van de zaak @Jesse Klaver. Ze maakten de berichten namelijk op alsof ze van Jesse Klaver zelf kwamen, en dikten dit nog verder aan door er ook een bijpassende video bij te plaatsen. Uitstekend stukje storytelling.

Voor bedrijven geldt eigenlijk precies hetzelfde. Laat zien wie je bent! Mensen willen zaken doen met mensen! Laat jouw doelgroep op een slimme manier zien welke personen er achter de bedrijfsnaam schuilgaan. Doe dit bijvoorbeeld met video’s, Facebook Live, persoonlijke blogs en leuke afbeeldingen!

Sanne Kruikemeier van de Universiteit van Amsterdam vat het succes van persoonlijke communicatie via social media als volgt samen:

“Mensen vertrouwen communicatie met echte personen het meest, dus alles wat daarop lijkt roept positieve emoties op.”

Oftewel: Laat jezelf eens zien op jouw social mediakanalen.

Zit er lekker dicht op

Belangrijke tip voor alles en iedereen: zorg dat je er lekker dicht op zit. Facebook is niet enkel een kanaal om te zenden, maar ook om te ontvangen. In de vorm van tags, reacties en berichten op de tijdlijn van je pagina; dat ‘ontvangen’ kan op diverse manieren.

Ontvang je een tag, bericht of reactie van iemand? Reageer dan zo snel (en positief) mogelijk. Hoe sneller je reageert, hoe beter. De kans dat iemand nog ‘in het gevoel’ zit als je snel reageert, is groter dan wanneer je pas na enkele dagen (of niet!) reageert. Snel reageren zorgt dus voor interactie. En interactie! Dat zorgt op zijn beurt weer voor bereik.

Kortom: Reageer snel, niet altijd hetzelfde én probeer zoveel mogelijk positief te reageren. Bekijk onderstaande voorbeelden van D66 maar eens. Diverse reacties, binnen hetzelfde uur geplaatst!

Maak gebruik van Facebook adverteren

Door diverse algoritmes bepaalt Facebook voor jou welk gedeelte van jouw likers een bericht te zien krijgt. Het is namelijk niet meer zo dat een bericht aan 100% van jouw likers wordt getoond. Het maakt hierbij niet uit of je nu Geert Wilders bent met +200.000 likes, of Bambuu met iets meer dan 600 likes (wie helpt ons aan meer? ;-)). Daarnaast probeert Facebook jouw berichten te koppelen aan mensen met dezelfde interesses als jouw likers. Dat betekent dus dat een PVV-stemmer meer kans heeft om berichten van Geert Wilders te zien dan een niet-PVV-stemmer. En dat is natuurlijk niet wat politieke partijen willen, zij willen ook nieuwe kiezers bereiken.

Veel partijen maken daarom gebruik van Facebook adverteren, waarbij zij berichten targeten op een specifieke doelgroep. Micro-targeting, zoals dat zo mooi heet. Hiermee zorgen politieke partijen ervoor dat niet enkel de bestaande doelgroep hun berichten ziet, maar ook een nieuwe doelgroep die mogelijkerwijs een stem op kan leveren. Zo richt D66 een bericht over diversiteit op mensen die interesse tonen in LGBT (lesbian, gay, bisexual, transgender) en een bericht over het milieu wordt gericht op mensen die interesse tonen in duurzaamheid. Andere politieke partijen adverteerden ook en richtten zich ook op specifieke groepen: Voor Nederland (VNL) richtte zich op mensen die Mark Rutte als interesse hadden en ChristenUnie targette mensen die de Facebookpagina van de SGP, CDA en VVD leuk vonden.

Resultaat van politieke partijen? Dankzij slim gebruik van Facebook adverteren en micro-targeting waren de VVD en GroenLinks de duidelijke winnaars. Zij bereikten ruim 150.000 (VVD) en ruim 116.000 (GroenLinks) nieuwe mensen die op hun Facebookpagina een like of reactie achterlieten.

Voor MKB’ers: gebruik Facebook adverteren om mensen te bereiken die je graag als klant wilt hebben. Zorg er hierbij voor dat boodschappen specifiek zijn en aansluiten op de doelgroep. Hoe beter een advertentie / boodschap aansluit op de doelgroep, hoe beter het resultaat.

Ga online, maar vergeet ook zeker offline niet

Flyeren, rozen uitdelen of het weggeven van andere gadgets en prullaria is met de komst van Facebook en andere social media zeker niet onnodig geworden. Enerzijds omdat een deel van de doelgroep, voornamelijk ouderen, niet op social media te vinden is, maar anderzijds ook omdat online en offline elkaar ook ontzettend kunnen versterken. Daarbij laat je met offline promotie ook je gezicht zien en krijgt jouw doelgroep de persoon achter de partij te zien.

Als politieke partijen, maar ook jij als MKB’er, een goede vertaalslag weet te maken van de online boodschap naar offline promotie, dan zul je op den duur hier de vruchten van plukken. Belangrijk aandachtspunt: zorg dat beide boodschappen overeenkomen. Zo voorkom je onduidelijkheid en zorg je voor een ‘herkenbaar geheel’ voor klanten en potentiële klanten. Hoe beter online en offline op elkaar aansluiten, hoe beter het resultaat. En daarbij geldt nog voor veel ondernemers: mensen oriënteren online, maar kopen offline.

Dat wat je doet, it better be good!

Meer informatie over politieke partijen en social media? De NOS maakte er een item over. Bekijk dit item nu:

 

Bron video: http://nos.nl/video/2160032-partijen-voeren-steeds-meer-campagne-via-social-media.html

Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.