Hoe kun je je click rate van je nieuwsbrieven verhogen?

Lennie Overman
Door:
Lennie
Wednesday
14
June
2017
Executie

Een nieuwsbrief verstuur je niet zonder reden. Je wilt je klanten - en potentiële klanten - iets meegeven, van extra informatie voorzien en natuurlijk op de hoogte brengen van het laatste nieuws binnen jouw organisatie.

Naast de open rate (het percentage mensen dat je nieuwsbrief opent) is in veel gevallen ook de click rate van belang voor een succesvolle nieuwsbrief. De click rate is het percentage mensen dat doorklikt naar jouw website en zodoende dus actie onderneemt op de nieuwsbrief.

De click rate van je verstuurde mails laat zien hoe betrokken je lezers zijn bij de content van je nieuwsbrief. Spreekt de titel van het item aan en denken ze er iets aan te hebben, dan heb je een veel hogere click rate dan wanneer de content de lezers niet of nauwelijks aanspreekt. Hoe kun je er nu voor zorgen dat de click rate van je nieuwsbrieven stijgt?

Positieve woorden verhogen je click rate

Wij hebben ons verdiept hoe het komt dat de ene nieuwsbrief een veel hogere click rate heeft dan de andere. Hieruit kwam als kenmerkend punt naar voren dat titels van items in de nieuwsbrief die op een positieve manier gebracht worden, een hogere click rate genereren.

Dat je negatieve woorden in de titel gebruikt, wil niet zeggen dat de boodschap van het bericht per definitie negatief is. Kijk maar eens naar het volgende voorbeeld: ‘Met deze nieuwe jas zal uw look nooit meer mislukken’

In eerste instantie heb je hier misschien geen negatief beeld bij, maar toch zal er minder op geklikt worden en dat komt dan vooral door de negatieve woorden ‘nooit’ en ‘mislukken’ die hier gebruikt zijn. Wanneer je hetzelfde wilt overbrengen en ervoor wilt zorgen dat mensen ook daadwerkelijk interesse tonen en klikken op het item, zou onderstaande titel al veel beter zijn voor een hogere click rate:

‘Met deze nieuwe jas zal uw look altijd slagen’

Hier zijn ‘nooit’ en ‘mislukken’ vervangen door ‘altijd slagen’. Een veel positievere insteek waardoor het item met de tweede titel een veel hogere click rate zal hebben dan de eerste titel.

Positief vs. negatief

Titels met woorden die als positief ervaren worden wordt dus echt meer op geklikt. Positieve woorden als ‘nieuw’, ‘knopen doorgehakt’, ‘hoge vergoeding’, ‘optimistisch’ en ‘slim’ kun je dus heel goed gebruiken om ervoor te zorgen dat er doorgeklikt wordt op het desbetreffende artikel.

Er wordt beduidend minder geklikt op items in de nieuwsbrieven met negatieve woorden. Bij negatieve woorden kun je denken aan woorden als ‘slecht voorbereid’, ‘werk niet op orde’, ‘valt tegen’, ‘nooit meer’ en ‘mislukken’.

Uit analyse bij één van onze klanten blijkt dat nieuwsbrieven met positieve topics een click rate hebben tot wel 300% hoger dan op een nieuwsbrief dat items bevat met negatieve woorden in de titel. 

Invloed negatieve woorden

Slecht gekozen negatieve woorden kunnen de mening over een product of tekst ontzettend beïnvloeden. Blijf hier dus iedere keer wanneer je een nieuwsbrief opstelt bij stil staan. Ga na of je de tekst die je hebt gebruikt ook op een positievere manier op zou kunnen schrijven. Alleen dit al kan ertoe leiden dat je click rate met 300% toeneemt. Zeker het proberen waard dus! 

Hetzelfde geldt natuurlijk voor de open rate van nieuwsbrieven. Voer bij je volgende nieuwsbrief eens een A/B test met een positieve en een negatieve titel en vergelijk het verschil. Ga je deze A/B test doen? Stuur ons dan ook de resultaten op info@bambuu.nl. We zijn erg benieuwd!

Arrow icon
Lennie Overman
Lennie Overman
Bureau Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.