Thought Starter: Minder waste & meer rendement (gratis template Buyer Persona)

Een Buyer Persona Template helpt jou focus aan te brengen in je marketing aanpak en zodoende de ROI van je marketing activiteiten te verbeteren.

Nina Rawie
Door:
Nina
Wednesday
26
February
2020
Groeisleutel

Ondernemers zien kansen. Ze zijn energiek, ze pakken alles aan. En soms … zijn ze een beetje opportunistisch.

Als wij ondernemers vragen: “Wie is je ideale klant?” horen we vaak “Iedereen is welkom!”. Bijna alle ondernemers hebben moeite met een strakke doelgroepbepaling. Niet vreemd: je wilt niemand uitsluiten. Toch kun je dit beter wel doen. Als je iedereen wil bereiken, heb je namelijk het budget nodig van Coca Cola. Dat is per jaar een kleine $ 4 miljard. Aandacht krijgen van individuen is moeilijk en duur.

Voorkomen van waste

Hoe beter je weet wie je droomklant is, hoe rendabeler jullie marketingbeleid wordt. Dat heeft te maken met het voorkomen van 'waste'. Je besteedt een bepaald bedrag voor het bereiken van een individu. Hoe hoog dit bedrag is, verschilt per product, markt, moment en kanaal.
Je wilt eigenlijk alleen betalen voor het bereiken van mensen waarvan de kans groot is dat ze klant bij je worden. Hoe beter je hierin slaagt, hoe minder je verspilt. Goed ingeregelde Analytics vertellen je precies welk kanaal, welke campagne, naar welke doelgroep wat heeft opgeleverd. Hiermee behoud je relevantie en zorg je voor een optimale Return on Investment.

Definiëren van je droomklant

Een beproefde methode voor het definiëren van je droomklant, is het ontwikkelen van een Buyer Persona. Dit is een overzicht van eigenschappen van je droomklant. Denk daarbij aan:

  • Persoonlijke informatie (fictief)
  • Demografische gegevens
  • Company profile (B2B)
  • Rol en positie in DMU (B2B)
  • Uitdagingen & Motivatie
  • Gebruikte informatiebronnen
  • Social media gebruik
  • Gedragsprofiel

De gewenste informatie verschilt per organisatie. De meest eenvoudige manier om deze informatie te vergaren, is het betrekken van medewerkers die veel klantcontact hebben. Wie zijn volgens hen ideale klanten?

Maak een overzicht van huidige droomklanten en zoek de overeenkomsten in hun profielen. De informatie uit het Buyer Persona wordt vervolgens door de marketeers gebruikt voor een slimmere contentplanning, betere kanaalkeuzes en scherpere targeting.

Template buyer persona

Zelf aan de slag met het definiëren van jullie droomklant? Download hier ons Buyer Journey Template waarmee jullie direct aan de slag kunnen.

Arrow icon
Nina Rawie
Nina Rawie
Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.