Thought Starter: Minder waste & meer rendement (gratis template Buyer Persona)

Zelf aan de slag met het definiëren van jullie droomklant? Ga an de slag met ons template!

Ondernemers zien kansen. Ze zijn energiek, ze pakken alles aan. En soms … zijn ze een beetje opportunistisch.

Als wij ondernemers vragen: “Wie is je ideale klant?” horen we vaak “Iedereen is welkom!”. Bijna alle ondernemers hebben moeite met een strakke doelgroepbepaling. Niet vreemd: je wilt niemand uitsluiten. Toch kun je dit beter wel doen. Als je iedereen wil bereiken, heb je namelijk het budget nodig van Coca Cola. Dat is per jaar een kleine $ 4 miljard. Aandacht krijgen van individuen is moeilijk en duur.

Voorkomen van waste

Hoe beter je weet wie je droomklant is, hoe rendabeler jullie marketingbeleid wordt. Dat heeft te maken met het voorkomen van 'waste'. Je besteedt een bepaald bedrag voor het bereiken van een individu. Hoe hoog dit bedrag is, verschilt per product, markt, moment en kanaal.
Je wilt eigenlijk alleen betalen voor het bereiken van mensen waarvan de kans groot is dat ze klant bij je worden. Hoe beter je hierin slaagt, hoe minder je verspilt. Goed ingeregelde Analytics vertellen je precies welk kanaal, welke campagne, naar welke doelgroep wat heeft opgeleverd. Hiermee behoud je relevantie en zorg je voor een optimale Return on Investment.

Definiëren van je droomklant

Een beproefde methode voor het definiëren van je droomklant, is het ontwikkelen van een Buyer Persona. Dit is een overzicht van eigenschappen van je droomklant. Denk daarbij aan:

  • Persoonlijke informatie (fictief)
  • Demografische gegevens
  • Company profile (B2B)
  • Rol en positie in DMU (B2B)
  • Uitdagingen & Motivatie
  • Gebruikte informatiebronnen
  • Social media gebruik
  • Gedragsprofiel

De gewenste informatie verschilt per organisatie. De meest eenvoudige manier om deze informatie te vergaren, is het betrekken van medewerkers die veel klantcontact hebben. Wie zijn volgens hen ideale klanten?

Maak een overzicht van huidige droomklanten en zoek de overeenkomsten in hun profielen. De informatie uit het Buyer Persona wordt vervolgens door de marketeers gebruikt voor een slimmere contentplanning, betere kanaalkeuzes en scherpere targeting.

Template buyer persona

Zelf aan de slag met het definiëren van jullie droomklant? Download hier ons Buyer Journey Template waarmee jullie direct aan de slag kunnen.

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?
Wij helpen je graag!
Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.
Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode
Vrijblijvend starten met marketing automation
Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.
Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Geschreven op:
26/2/2020
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Meer klanten uit jouw website?

Laat mij eens met je meedenken!

Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.

Bart Degeling
Partner / Consulent

06 - 10 88 10 99 (WhatsApp)
bart@bambuu.nl