Thought Starter: Werken met een Minimal Viable Product (MVP) in marketing

En 3 inspirerende voorbeelden.
Geschreven op:
16/6/2021

Het klinkt zo logisch. “Ik ga investeren in een nieuwe website, dus dan moet deze perfect zijn ook!” Dit zou niet mijn advies zijn.

Wij maken het wekelijks mee. Als strategisch marketingbureau zijn wij betrokken bij allerlei projecten. Een nieuwe website maken we regelmatig mee, maar het principe van een MVP kan je overal op toepassen.

Maar eerst. Wat is een MVP eigenlijk?

Een MVP (Minimum Viable Product) is de meest simpele versie (minimum) van een product of dienst welke zo snel mogelijk waarde oplevert voor de eindgebruiker (viable). Idealiter vult deze dus de belangrijkste behoefte in. Het MVP is niet een product dat ‘niet klaar’ is maar een eerste aanzet naar de perfecte variant.

We kennen allemaal denk ik wel onderstaande tekening. Als je een auto wil bouwen kan je kiezen om eerst de perfecte auto te bedenken en deze vervolgens te bouwen, maar dit heeft twee grote nadelen:

  1. Jouw perfecte auto is op aannames gestoeld. Je zult zien dat wanneer de auto af is, je tegen zaken aanloopt die je vooraf niet had voorzien. Als je snel een eerste variant oplevert kan je sneller leren. Dan kom je er in de beginfase al achter dat sommige aannames niet kloppen en kan je dit nog makkelijk aanpassen. Daarnaast helpt de ‘data’ je om betere keuzes te maken in verdere optimalisaties.
  2. Het wordt een lang, complex, duur en vervelend traject. Het idee achter een MVP is dat je snel een werkend product hebt. Dus snel iets hebt waar je mee aan de slag kan. Dat is niet alleen handig, maar werkt ook stimulerend om het verder te verbeteren. Werk je direct aan een eindproduct, dan heb je naast een langere adem, vaak ook een grotere portemonnee nodig. Dit heeft meestal te maken met ontwerpfouten die te laat aan het licht komen.

Hoe dan wel?

Denk goed na over wat je wil bereiken. Waarom wil je bijvoorbeeld die nieuwe website? Als dit is omdat de content niet aansluit op jullie nieuwe propositie, kies er dan voor om niet meteen een nieuwe website te bouwen, maar begin eerst de content op de bestaande site aan te passen. Of andersom.

Is jouw site echt te traag of kan je het huidige CMS niet koppelen met jouw interne systemen? Kies er dan voor om de techniek eerst te vernieuwen (het fundament), maar houd de site indeling en content nog even hetzelfde.

Andere voorbeelden van het doorvoeren van een MVP werkwijze

Social campagnes

Als marketingbureau maken wij regelmatig social campagnes op bijvoorbeeld Facebook. Je kan dan goed nadenken over de perfecte tekst, afbeelding en doelgroep, maar je kan er ook voor kiezen om snel een eerste versie live te zetten op een behoorlijk brede doelgroep. Dan heb je snel de eerste resultaten en belangrijker nog, je kan met de data de doelgroep optimaliseren. Daarna kan je eens gaan testen met verschillende afbeeldingen en/of teksten.

Content

Ook bij het maken van content zijn we vaak geneigd om iets perfects te willen opleveren. Maar ik zal je uit de droom helpen. Perfecte content bestaat niet. Al is het alleen al omdat je het als het goed is schrijft voor meerdere mensen en we weten; duizend mensen, duizend meningen.

Laat het schrijven van content dus niet een ‘blog aan je been’ zijn en ga gewoon van start. Natuurlijk, probeer spelfouten te vermijden, maar de inhoud hoeft niet perfect te zijn. En als er echt onwaarheden in staan, dan zullen jouw lezers je er daar wel op wijzen. Plan vervolgens periodiek tijd in je agenda om jouw content te optimaliseren. Op die manier borg je ook dat je toewerkt naar de beste versie.

SEO

Voor het optimaliseren voor zoekmachines (of eigenlijk Google) kan je meerdere facetten aanpakken. De belangrijkste onderdelen zijn content, techniek en linkbuilding. En ja, sommige zaken wil je goed op elkaar aan laten sluiten, maar je hoeft echt niet alles in één keer te doen. Zorg voor een to do list (of laat een SEO bureau er één voor je maken) en plan periodiek tijdsblokken in om hieraan te werken. Als je dat ritme er in houdt, dan zul je zien dat het behapbaar is, sneller voor resultaat zorgt en daardoor ook leuk blijft.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met MVP. En uiteraard wat jullie vinden van het principe. Zeg eens eerlijk; ben je iemand die pas oplevert als het product perfect is of werk je al met een MVP gedachte?

Bonus: 3 inspirerende voorbeelden

AdWords Express

Waar het leek dat content automatisch door Adwords gegenereerd werd, werden deze teksten eerst gewoon geschreven door een groep van tientallen studenten. Pas toen gevalideerd was dat er daadwerkelijk een behoefte bleek te zijn voor deze techniek, begonnen ze met het bouwen aan een daadwerkelijke content robot.

Dropbox

Voordat de bedenkers van Dropbox hun tool begonnen te bouwen, maakte ze eerst een video die kort liet zien wat de service inhield. Pas toen ze hierop veel positieve reacties kregen, besloten ze dit ook daadwerkelijk te bouwen. De feedback die ze ontvingen op de video, konden ze ook goed gebruiken voor de ontwikkeling ervan.

Zalando

Ooit begonnen door 2 mannen die schoeisel in winkels uit de buurt fotografeerde, waarna ze deze online te koop zette. Pas nadat de order geplaatst was, rende ze letterlijk naar de winkel om de hoek om de schoenen te kopen en weer in eigen doos weer te versturen naar de online koper. Ook Amazon is ooit gestart op een dergelijke manier, maar dan met boeken.

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant