#1 Kostenstructuur
Hoe wordt het bureau betaald? Er zijn verschillende mogelijkheden, bijvoorbeeld op uurbasis, performance based of percentage van het besteedde advertentiebudget. Al deze structuren hebben voor en nadelen.
Uurbasis
Voordeel: vooraf duidelijk wat je gaat betalen.Nadeel: je moet vertrouwen hebben in het bureau, aangezien de betaling niet (direct) afhankelijk is van resultaat.
Performance based
Voordeel: je betaalt alleen als er ook resultaat komt.Nadeel: over het woord ‘resultaat’ valt te twisten. 100 leads is mooi, maar niet als 90% geen budget heeft voor jouw producten en diensten.
Percentage budget
Voordeel: kosten voor bureau lopen gelijk op met online bestedingen.Nadeel: bureau heeft een vervelende prikkel om altijd meer budget in te willen zetten.
#2 Referenties
Kijk goed naar referenties van het bureau dat je op het oog hebt. Wat voor type bedrijven worden bediend? Probeer ook zeker te achterhalen hoelang deze bedrijven al klant zijn. Tip: probeer een paar opdrachtgevers te bellen om te vragen naar ervaringen met het bureau.
Heeft het betreffende bureau geen of weinig ervaring in jouw branche? Bestempel dit niet direct als negatief. Een frisse blik van een ‘buitenstaander’ kan een enorm positieve invloed hebben op jouw communicatie.
#3 De marketeers
Online marketingbeleid valt of staat met de marketeers die er aan werken. Probeer te achterhalen wie er met jouw case aan de slag gaan. Bekijk hun LinkedIn profielen. Hebben ze waardevolle ervaring? Hebben ze aanbevelingen van andere opdrachtgevers? Voorkom dat je in zee gaat met een bureau waar incapabele marketeers werken.
#4 Contractduur
Probeer je niet te lang vast te leggen. Contracten van twee jaar zijn niet meer van deze tijd. Als een bureau een voorstel doet voor 2 jaar, bedenk je dan waarom ze dit doen. Als ze goed zijn, zijn lange contracten echt overbodig. Wie wil er immers weg bij een topbureau?
Wordt gevraagd om een contract, probeer je niet langer dan een half jaar vast te leggen. Is een korte overeenkomst niet mogelijk? Vraag dan om een kortlopende pilot.
#5 Verborgen belangen
Veel bureaus hebben afspraken met marketingleveranciers, zoals Google. Dit kan betekenen dat zij standaard bijvoorbeeld 15% van het advertentiebudget aan zichzelf uitkeren. Vaak wordt dit niet duidelijk gecommuniceerd. Resultaat is dat het betreffende bureau er baat bij heeft om jou steeds meer bij Google te laten besteden. Dit zijn situaties waar je liever niet in wil komen.
Meer info? Lees hier hoe Bambuu werkt, of neem contact op met één van de Bambuus.