Ook in marketingstrategie geldt: Niet kiezen is Verliezen

Op welke marktsegmenten focussen jullie, met welke producten of diensten? De meeste ondernemers tot +/- 25 FTE hebben een brede scope aan Product Marktcombinaties. Logisch, er moet nog gevalideerd worden welke proposities vs. klantsegmenten het beste werken.

Op welke marktsegmenten focussen jullie, met welke producten of diensten? De meeste ondernemers tot +/- 25 FTE hebben een brede scope aan Product Marktcombinaties. Logisch, er moet nog gevalideerd worden welke proposities vs. klantsegmenten het beste werken.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Wednesday
22
February
2023
Groeisleutel

Als de onderneming groeit, wordt het steeds noodzakelijker om te focussen en om tot een kraakheldere Product Market Fit te komen. Een te brede scope zorgt voor wazige messaging en versplintering van het marketingbudget. Dan hebben we het nog niet eens over operationele vraagstukken die je tegenkomt als je ALLES voor IEDEREEN wil doen.

MT's die willen opschalen hebben dus belangrijke keuzes te maken. In de praktijk blijkt dit 'a hell of a job'. Kiezen voor marktsegment 1 voelt als 'de deur dicht doen' voor segment 2, 3 en verder.

Toch ontkom je er niet aan. Bij Scaleupcompany leerde ik dat globaal 70% van je brutomarge te vinden is in 7% van je markt. Het vinden van de juiste Product Marktcombinaties (PMC's) is hiermee één van de belangrijkste Groeisleutels. Voor het kiezen van PMC's kijken we globaal naar drie beoordelingscriteria - onze 3 P’s:

  1. Power: wat is je onderscheidende vermogen in dit PMC?
  2. Positie: welke marktpositie is gerealiseerd, bijvoorbeeld in marktaandeel of naamsbekendheid?
  3. Potentie: wat is de potentie van het PMC, bijvoorbeeld gezien marktontwikkelingen, groei of concurrentie?
Marketing Strategie Canvas

Het model dat hier het meeste bij in de buurt komt is het GE McKinsey Matrix, waarbij we kijken naar Business/Competitive Strength en Market Attractiveness. In onze methodiek voegen we hier Marktpositie aan toe, die je kent uit het BCG Matrix.

Door ieder PMC te scoren op deze criteria, ontstaat snel een beeld van de meest kansrijke focusgebieden. Dit zijn de focusgebieden waar je, je power op gaat focussen.

Je marketing, sales, innovatie, executie: steeds beter en relevanter worden voor een kleine groep aan klanten die heel specifieke problemen ervaren.

Zeilen jullie al scherp genoeg aan de wind?

(Methodiek uit het Bambuu Marketing Strategie Canvas)

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.