The Cookieless Era

Wie fan is van privacy, heeft vaak een hekel aan cookies. Maar hoe zit het nu eigenlijk met die Cookies?
Geschreven op:
15/6/2021

The Cookieless Era

Cookies zijn kleine bestandjes die door websites op jouw computer of device geplaatst worden. Websites die deze cookies uitlezen, krijgen hiermee informatie over jouw online gedrag. In principe ligt het iets complexer, maar in de basis kun je hier vanuit gaan.

Hoe zit het met die cookies?

In grote lijnen kun je cookies categoriseren in First Party Cookies en Third Party Cookies.

First Party Cookies worden op jouw computer geplaatst & gebruikt door de website waar jij je op bevindt. Ze zijn vooral handig voor gebruikers. Zo kan een website als je terugkomt bijvoorbeeld zien dat je al ingelogd bent, dat er nog iets in je winkelmandje zit, of dat je die irritante cookie melding al eerder had weggeklikt.

(Ook deze zgn. 'First Party Cookies' worden gebruikt voor marketingdoeleinden door de website-eigenaar zelf. Denk hierbij aan het vergaren van inzicht over gebruik van zijn of haar website. Hierover later meer.)

Third Party Cookies zijn vooral handig voor bedrijven die informatie willen vergaren voor commercieel gebruik. Denk hierbij aan Google, Facebook of andere grote media platformen. Deze cookies zorgen ervoor dat je als gebruiker gevolgd kan worden over meerdere websites heen. Zo wordt er een (klant)profiel opgebouwd, dat bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor targeting in ad campaigns.

Wat is er nu aan de hand?

Vanaf 2022 doet Google de Third Party Cookies in de ban.

Het idee is, dat het voor de privacy van gebruikers slecht nieuws is als ze over internet gevolgd kunnen worden. Hier komt namelijk bij dat het vaak niet heel duidelijk is door wie je gevolgd wordt, tenzij je helemaal afstudeert op alle cookiemeldingen die je tegenkomt.

Op zich is deze ontwikkeling niet nieuw; op dit moment zijn er al andere browsers die deze cookies blokkeren. Maar nu Google deze stap gaat nemen (Google Chrome browser: bijna 60% marktaandeel), is het feitelijk afgelopen.

Wat betekent dit in de praktijk?

Adverteer je op internet en maak je daarbij gebruik van slimme doelgroep data? Bijvoorbeeld van Facebook, Google of grote advertentie service partijen?

Dan zal je gaan merken dat je minder doelgroep data voorhanden hebt. Alle targeting opties die zijn gebaseerd op Third Party Cookie data - zullen gaan verdwijnen. Dit betekent in de praktijk dat adverteerders gemiddeld 75% van hun marketing data zullen verliezen.

Met deze ontwikkeling:

  • wordt het lastiger om een zeer specifieke doelgroep te bereiken, dus:
  • zullen je ad campagnes daarmee gemiddeld gezien minder relevant worden, dus:
  • zal je meer mensen moeten bereiken voor dezelfde uitkomsten, en dus:
  • zullen je marketingkosten toenemen ten opzichte van de resultaten.

Wat kun je doen?

Deze ontwikkeling is uiteraard in kannen en kruiken. Als je vaart op data van grote media platformen, worden je targeting opties minder rijk. Desalniettemin blijven targeting opties van partijen als Google en Facebook erg interessant.

Google blijft bijhouden waar je naar zoekt. Facebook en Instagram blijven opslaan wat je liked. Met deze wijziging is het niet zo dat gebruikers voortaan anoniem over internet kunnen bewegen :-)

De belangrijkste bron voor doelgroep data, ligt nog steeds in huis.

Met First Party Data (informatie over je eigen bezoekers / contacten), ben je in staat om enorm veel te weten te komen voor een effectiever marketingbeleid. Dit valt bijvoorbeeld te ontsluiten met data management platformen. Veel marketeers moeten hier praktisch nog mee beginnen.

De druk om met eigen data aan de slag te gaan, wordt op korte termijn hoger.

Nieuw level playing field

Onder aan de streep blijft het adagium: als je mega relevant bent voor je doelgroep, ligt niets je in de weg om kampioen te worden.

Vergelijk het met SEO: het wordt steeds moeilijker om de indexering te beïnvloeden. Maar de geest van alle wijzigingen blijft om relevantie te belonen. Zo is het eigenlijk met alle marketing. Daarbij, je bent niet de enige die hiermee te maken krijgt. Voor alle partijen wordt dit het nieuwe level playing field.


Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant