The Sludge Era: hoe jij overeind blijft in een tsunami van AI-content

Ken je dat gevoel dat je online op zoek gaat naar een goed artikel, maar eindigt in een brij van betekenisloze zinnen die allemaal net niks zeggen? Je bent niet de enige. We leven in een tijdperk waarin content maken zó makkelijk is geworden, dat werkelijk alles en iedereen publiceert. De drempel is weg. En met AI? Helemaal. We zijn beland in wat Sietse The Sludge Era noemt.

Hoe blijf je overeind in een tsunami van AI-content?

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Thursday
28
August
2025
Bambuu Nieuws

De grote AI-golf: veel content, weinig waarde

Door tools als ChatGPT, Jasper of Gemini is het produceren van teksten bijna ​d​rempelloos. Je hoeft niet eens meer een idee te hebbe​n. Prompt erin, en hoppa: duizend woorden content. Binnen ​een minuut. Dat lijkt geweldig, maar het resultaat? Een gigantische berg digitale drab. Veel daarvan is slecht herschreven, contextloze, gerecyclede bagger die vooral bedoeld is om het internet​ vol te zetten​ - in de hoop gevonden te worden. Niet om mensen echt verder te helpen.

En het gaat hard. Nu al is zo’n 30 tot 40% van alle nieuwe online teksten AI-gegenereerd. Maar het blijft niet bij tekst. Naar schatting zal in 2026 zo’n 90% van álle content , dus ook afbeeldingen, video en audio​, door of met behulp van AI worden geproduceerd. Deezer becijferde onlangs dat 20% van alle nieuw geüploade muziek volledig door AI is ontwikkeld. Geen gitaren, geen studio’s. Alleen algoritmes.

Sommige marketeers gaan een stap verder. Zij bouwen AI-agents die volautomatisch honderden nieuwe blogs per week schrijven én publiceren. Zonder menselijke tussenkomst. Elke dag opnieuw. Natuurlijk is niet alles waardeloos, maar het overgrote deel is gerecyclede content zonder ziel, zonder richting, zonder waarde.

Welkom in ​T​he Sludge Era.

‘Gevonden worden’ is niet genoeg meer

Voor ondernemers, marketeers en kennisprofessionals verandert dit het spel​ fundamenteel. Want hoe val je nog op in een wereld waarin de default-modus ‘meer content’ is Het korte antwoord: niet door nog meer te produceren, maar door slimmer te positioneren. Unieke visie, echte relevantie. Heldere antwoorden op vragen die jouw klanten​ echt bezighouden. Dat is de nieuwe standaard. Demand Generation wordt hierin key: niet wachten tot je gevonden wordt, maar zorgen dat mensen je willen volgen. Niet door volume, maar door autoriteit.

Agents gaan filteren: zorg voor waarde

Onze verwachting? We gaan naar een wereld waarin mensen niet meer zelf door alle rommel scrollen. Ze laten het doen​ door hun eigen AI-assistent. Die filtert. Die selecteert. En alleen nog laat zien wat wáárd is om te lezen, luisteren of kijken.

​Daar zit ​de kans.​ Want als jij nú bouwt aan een herkenbare stem, een scherpe visie en relevante antwoorden, dan ben je straks degene die​ wel door de filters komt.​ Dus: stop niet. Blijf bouwen. Geloof in inhoud die mensen wél raakt. Want uiteindelijk overwint de relevantie altijd, en de techniek gaat ons hierbij helpen.

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Business Marketing Consultant / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.