Thought Starter: Concurrenten zijn oenen!

Veel ondernemers die wij spreken, vinden hun concurrenten eigenlijk … Prutsers. Oenen! Te duur. Te goedkoop. Geen kwaliteit. Geen respect voor de klant. Gebrek aan service. Geen knip voor de neus waard :-)

Bart Degeling
Door:
Bart
Wednesday
5
September
2018
Groeisleutel

Veel ondernemers die wij spreken, vinden hun concurrenten eigenlijk … Prutsers. Oenen! Te duur. Te goedkoop. Geen kwaliteit. Geen respect voor de klant. Gebrek aan service. Geen knip voor de neus waard :-)

Mmm …

Aan de ene kant is het goed om te vinden dat je de beste aanpak hebt. Om uit te gaan van jouw eigen kracht. Dat vertrouwen heb je nodig om een bedrijf te kunnen bouwen. Om zelfverzekerd te kunnen communiceren over jouw mooie oplossingen.

Levensgevaarlijk

Aan de andere kant is het le-vens-ge-vaar-lijk om je concurrenten te snel weg te zetten. Waarom het zo erg is? Het maakt je blind. Het ontslaat je van de plicht om uit te vinden hoe het écht zit:

  • waar is mijn concurrent eigenlijk beter in?
  • waar ben ik zelf bewijsbaar beter in?
  • zijn er dingen waar ik eigenlijk jaloers op ben?
  • heb ik klanten die beter bij mijn concurrent passen?
  • zit er misschien toch verschil in onze doelgroepen?

Het beantwoorden van deze vragen is lastig en kost veel tijd. Het vraagt een gezonde dosis zelfkritiek en een realistische kijk op de wereld. Gedegen onderzoek bovendien.

Wat kun je doen?

Zoek een 'concurrent' of branchegenoot die relatief veel tijd en budget in marketing stopt, en:

  • ontdek welke unieke, onderscheidende voordelen jouw concurrent brengt via haar (online) communicatie
  • download een brochure of flyer om te zien welke aspecten worden benadrukt (vaak ook in Google te vinden door te zoeken op *bedrijfsnaam brochure filetype:pdf*)
  • krijg een beeld bij het klantprofiel: check op social media de respons en profielen van fans die de interactie aangaan
  • bekijk welke websites links hebben naar jouw concurrent, om te achterhalen waar en waarover ze publiceert (gebruik een tool als SEranking.com)
  • onderzoek op welke zoekwoorden jouw concurrent goed scoort in Google (gebruik een tool als SEranking.com)
  • bekijk in Google Ads met welke concurrenten je in de veiling zit, en op welke keywords zij het beter doen (check Veilingdetails in je Google Ads account)
  • analyseer de website van jouw concurrent om inspiratie op te doen voor slimme conversietriggers, zoals tests, offertemodules en downloads.

Het resultaat van deze exercitie is zeer waardevol. Het leert je waar je kan verbeteren. Welke boodschap je moet brengen. Wie precies je doelgroep is. En het geeft je respect voor je concurrenten, waardoor je je kan inspireren met de mooie dingen die zij laten zien.

Uiteraard kun je deze exercitie zelf doen of laten doen. Voor hulp of ondersteuning, bel onze marketeers op 085 210 4747.

Cheers 💪🏻

Team Bambuu

Arrow icon
Bart Degeling
Bart Degeling
Consultant / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.