Thought Starter: Hoe meet je online effectiviteit?

Om kort te gaan: berekenen of je website het goed doet kun je niet generaliseren. Iedere organisatie is anders, iedere website is dat ook. Toch heb je een paar indicatoren die van toepassing zijn op bijna iedere website.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Thursday
25
April
2019
Groeisleutel

Om kort te gaan: berekenen of je website het goed doet kun je niet generaliseren. Iedere organisatie is anders, iedere website is dat ook. Toch heb je een paar indicatoren die van toepassing zijn op bijna iedere website.

Hoe kom je aan bezoekers?

Is jouw website in staat om zelf bezoekers aan te trekken? Met zelf bedoelen we: organisch; vanuit direct, organic search (SEO) of referrals (linkjes). Deze bezoekers komen naar jou omdat ze je kennen, of omdat je website goed vindbaar is. Via zoekmachines of via links van andere websites.

Alle andere bezoekers? Daar moet je direct werk voor doen of geld in steken. Bijvoorbeeld door het versturen van een nieuwsbrief of het opzetten van een Google Ads account. Niet erg, maar niet perse verdienste voor jouw website.

Houd bounce rate in de gaten

Bounce rate betekent vrij vertaald: het Stuiter Ratio. Hoeveel bezoekers op jouw website stuiteren direct weer weg - zonder ook maar ergens op te klikken? Ze gaan (terug) naar een andere website of sluiten de browser af, zonder verder te kijken op jouw website.

Bounce is in principe onwenselijk. Je hebt veel geïnvesteerd in het aantrekken van een bezoeker. Liever wil je dat deze doorklikt naar verdiepende informatie of een contactpagina.

Uitzondering:

Vaak zie je hoge bounce op specifieke pagina’s, zoals contact. Dit kan te maken hebben met bezoekers die alleen op jouw website kwamen voor je adres of telefoonnummer. Sluit dit soort uitkomsten uit in je analyse.

Hoe presteren je bestemmingspagina's?

Jouw bezoeker landt op een pagina binnen jouw website. Dit noemen we ‘bestemmingspagina’s’. Je kan uit Google Analytics een top 10 halen, van belangrijkste bestemmingspagina’s binnen de website. Iedere bestemmingspagina heeft een logische opvolger.

Voorbeeld: landt jouw bezoeker op een nieuwsbericht over een productlancering? Dan wil je dat de bezoeker doorklikt naar de achterliggende productpagina, of de contactpagina. Via ‘Navigatieoverzicht’ in Google Analytics, kun je bekijken of dit nu gebeurt of niet.

Heb je meerdere top 10 bestemmingspagina’s die niet leiden tot een logische doorklik? Werk aan de winkel! Pas de pagina’s zo aan dat de logische doorklik ook echt logisch wordt. Bijvoorbeeld door duidelijke verwijzingen vanuit de content.

Time on site is perspectief

Veel mensen kijken naar ‘time on site’. Hoe lang waren mensen op onze site? Het slechte nieuws is: time on site is niet relevant. Het is niet perse goed of slecht nieuws als iemand kort of lang op jouw website zit.

Het goede nieuws: je kan ‘tijd’ ook per pagina bekijken.

Heb je een ‘navigatiepagina’, waarbij het belangrijkste doel is dat iemand doorklikt? Dan wil je een korte tijd. Lange tijd betekent dat de pagina het niet goed doet.

Heb je een pagina met een filmpje of lange tekst? Dan wil je een lange tijd. Korte tijd betekent dat de content niet geconsumeerd wordt.

Genereer je conversies?

Het is triest, zo’n 98% verlaat gemiddeld een website zonder zich kenbaar te maken. Slechts 2% van de bezoekers onderneemt gemiddeld actie (aanvraag, aanmelding, contact, aankoop).

Gaat nog meer dan 98% zonder conversie weg? Over het algemeen presteert je website dan niet goed. Het is aan jullie om trucs te ontwikkelen zodat meer bezoekers overgaan tot actie. Kies voor laagdrempelige zaken, zoals download van een checklist, of deelname aan een test.

Hoe meer bezoekers je converteert, hoe kleiner de waste binnen jouw marketingbudget.

Hoe ziet de lijn eruit?

Voor alle cijfers geldt: het is wat het is. Als ergens 2% staat, dan is het 2%. Dat kun je mooi vinden, of niet, maar het gaat erom: what’s next? Voor ieder cijfer kun je acties en tests bedenken om het positief te beïnvloeden. En dat is waar het uiteindelijk om gaat:

PROGRESSIE!!!

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.