Thought Starter: Inspelen op veranderend oriëntatiegedrag

Inbreken op oriëntatiegedrag van potentiële klanten. Een van de belangrijkste taken voor ons als marketeers. Hier zitten meerdere aspecten aan.
Geschreven op:
24/4/2020

Stel je voor. Iemand wil promotie maken en zoekt een Management Opleiding die daarbij kan helpen.

In de ideale situatie wil je:

  • het oriëntatiegedrag scherp krijgen. Welke bronnen worden geraadpleegd, met welke vragen?
  • zorgen dat je er tussen komt met een aantrekkelijk verhaal. Je wilt de juiste boodschap communiceren - op het juiste moment - op de juiste plaats.
  • contacten omzetten naar commerciële opportunities. Een contact is immers nog geen nieuwe klant.

Deze opdracht is altijd hetzelfde, wat de situatie ook is. Maar wat nu. We bevinden ons in een vreemde situatie, waar interesses en aankoopgedrag in een paar weken tijd compleet zijn veranderd. Dit geldt waarschijnlijk ook voor jouw onderneming.

Hoe ga je hiermee om?

Wij adviseren opdrachtgevers waar vraaguitval plaatsvindt, om te onderzoeken waar hun doelgroep nog wel actief oriënteert. Oriëntatie is in veel gevallen veranderd, maar niet helemaal weg. De zoekmachine wordt in deze dagen meer gebruikt dan ooit.

Luister hier naar het gesprek dat Sietse onlangs had in de uitzending van New Business Radio

Voorbeeld:

Iemand die normaal gesproken zou inschrijven voor een Management Opleiding, doet dat nu misschien even niet. Maar deze zoekt nu wellicht wel naar praktische informatie, bijvoorbeeld over het aansturen van teams in crisistijd.

Bingo!

Dit is het oriëntatiegedrag waar jullie mee aan de slag kunnen. Maak content die inspeelt op de situatie en de vragen van je doelgroep. Push deze content via de juiste kanalen de markt in. Social media is hiervoor het aangewezen kanaal: tijdens de Corona-crisis is het gebruik van socials met meer dan 26% toegenomen.

Het is aan jullie om de juiste topics hiervoor te kiezen.

Tool tips

Een goede bron hiervoor is Google Trends. Deze online - vrij toegankelijke - tool, ontsluit al het zoekgedrag binnen Google. Je kunt een lijstje maken met topics die je wilt onderzoeken. Per topic zoek je wat de trends zijn in zoekgedrag over de afgelopen 90 dagen in Nederland.

Op basis hiervan kun je een lijstje maken met 3 tot 5 topics waar je het over wil hebben.

Afbeelding van Google Trends

Aanvullend is Answer The Public een goede tool om te gebruiken. Je geeft een keyword in, en Answerthepublic geeft jou vragen terug die mensen gebruiken om zich te oriënteren. De tool baseert zich op suggesties binnen de Google zoekmachine.

Afbeelding van answerthepublic.com

Door te werken aan de juiste content, lever je echte toegevoegde waarde voor potentiële opdrachtgevers. Zo zorg je dat je op pole position staat zodra de luiken weer open gaan.

Hulp nodig bij deze exercitie? Plan een vrijblijvende Opportunity Sessie in met één van onze Strategen! Laat het ons weten via het onderstaande formulier.


Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consulent