Thought Starter: Wat zijn jouw Valse Voordelen?

Het eerste dat je moet doen als marketeer, ondernemer of verkoper is:Het scherpstellen van jouw Unique Buying Reasons (UBR’s). Vroeger ook wel, USP’s. UBR’s zijn dé unieke redenen waarom iemand bij jou moet kopen. En niet bij iemand anders.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Monday
9
July
2018
Groeisleutel

Het eerste dat je moet doen als marketeer, ondernemer of verkoper is:

Het scherpstellen van jouw Unique Buying Reasons (UBR’s). Vroeger ook wel, USP’s. UBR’s zijn dé unieke redenen waarom iemand bij jou moet kopen. En niet bij iemand anders.

Unique Buying Reasons

UBR’s zijn voordelen die alleen van jou zijn. Ze zijn in te zetten als de dragers van jouw marketing en communicatie. Dit is wat je moet vertellen, want ze laten in no-time zien waarom potentiële klanten zaken met jou moeten doen.

In de praktijk komen we zelden bedrijven tegen hun UBR’s scherp hebben.

Voorbeeld van een veelgehoorde Unique Buying Reason: “We hebben al 25 jaar ervaring!”. Heel tof voor je! Maar waarom is dit precies een voordeel? Vanuit het perspectief van jouw doelgroep is het doorgaans niet interessant hoeveel jaar je al bestaat.

Wat we bijna altijd fout zien gaan:

  • Perspectief vanuit organisatie, niet vanuit de (potentiële) klant. Bijvoorbeeld “Wij bestaan al 50 jaar”. Nou, gefeliciteerd!

  • Gebrek aan relevantie: de aangedragen reden is niet echt interessant. Bijvoorbeeld: “We hebben landelijke dekking met al 25 vestigingen in Nederland”. Top, ik woon in Lisse en heb maar één vestiging nodig.

  • Niet bewijsbaar: dit voordeel kun je zomaar roepen, het is niet te bewijzen.. Bijvoorbeeld “Wij leveren onbetwist de beste prijs/kwaliteit verhouding”. Ok, says who??

  • Niet onderscheidend: wel een voordeel of koopreden, maar er zijn meer partijen die deze reden kunnen brengen. “Gratis haal- en brengservice” Net als iedereen.

Valse Voordelen

Valse Voordelen, noemen we dit. Kun je nog meer Valse Voordelen bedenken? Zijn jouw eigen UBR’s

  • relevant;
  • bewijsbaar;
  • onderscheidend;
  • vanuit klantperspectief?

Of scherm jij ook stiekem met Valse Voordelen?

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.