Thought Starter: Privacy My a%$

Angstvallig proberen overheden het vergaren en gebruiken van persoonlijke informatie aan banden te leggen. En vervolgens ... bedenken Google en Facebook nieuwe trucs om geld te verdienen aan de gigantische berg data.

Erik Dijkman
Door:
Erik
Monday
27
January
2020
Groeisleutel

Angstvallig proberen overheden het vergaren en gebruiken van persoonlijke informatie aan banden te leggen. En vervolgens ... bedenken Google en Facebook nieuwe trucs om geld te verdienen aan de gigantische berg data.

Privacy My a%$

Dat gaat verder dan je wellicht denkt. 'Google weet alles van je', is een uitspraak die je vaak hoort. Daaraan is niks overdreven. Zo weten Google en Facebook:

- waar je woont
- waar je bent geweest
- met wie je omgaat
- wat je lekker vindt (in alle opzichten)
- welke politieke voorkeuren je hebt
-welke uiterlijke kenmerken je op valt
- welke sites je allemaal bezoekt & wat je daar doet
- hoe lang je slaapt

Worden we afgeluisterd door Google?

In de praktijk laat je 24 uur per dag informatie achter, vaak via mobiel. Niet alleen door je online gedrag overigens. Ze ontkennen het, maar er gaat een gerucht dat Google en Facebook je afluisteren via je mobiel, om op basis hiervan je profiel uit te breiden. Roddels? Kijk maar naar het filmpje onderaan de pagina.

Je mobieltje kent je beter dan je partner. De grote social en search bedrijven stellen deze informatie beschikbaar aan ons marketeers. Slecht nieuws voor privacy, goed nieuws voor ons! Google en Facebook (de winnaars op dit gebied), geven ons tienduizenden targeting mogelijkheden, op de meest gedetailleerde eigenschappen en interesses. Alle data die over jou verzameld is kunnen we hiervoor inzetten.

Targeting mogelijkheden

Het kan zijn dat je Albert Heijn advertenties op Buienradar ziet als je een bezoek hebt gebracht aan de website van Jumbo. Of dat je een online aanbieding krijgt voor de sauna, nadat je hier met een vriendin (face 2 face) over hebt gesproken.

Freaky? Zeker! Maar het is de wereld waarin we leven. 'If you're not paying, you are the product', een oude wijsheid uit Sillicon Valley.

Soms weet je van jouw doelgroep wat de interesses of eigenschappen zijn waarop je ze kan vinden. Soms weet je het niet. In dat geval kunnen we met look-a-like audiences te werken. Je richt je advertenties op mensen die lijken op jouw klanten. En die overeenkomsten hoeven helemaal niets met jouw product of dienst te maken te hebben.

Ben je geïnteresseerd in meer freaky targeting mogelijkheden voor jouw organisatie? Dat wisten we al! We nemen op korte termijn contact met je op.

Arrow icon
Erik Dijkman
Erik Dijkman
Operationeel Manager / Partner

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.