Thought Starter: Welk marketingbeleid zet je in tijdens de crisistijd?

We hebben minder in onze macht dan dat we denken. In crisis wordt dit weer eens heel duidelijk. Veel bedrijven zien de business stilvallen. Over de komende maanden is nog heel weinig zeker.

Fabian Slosse
Door:
Fabian
Friday
27
March
2020
Groeisleutel

We hebben minder in onze macht dan dat we denken. In crisis wordt dit weer eens heel duidelijk. Veel bedrijven zien de business stilvallen. Over de komende maanden is nog heel weinig zeker.

Toch leidt deze situatie ons ook weer tot creatieve oplossingen en mooie nieuwe ideeën.

Als redelijke wezens hebben we de mogelijkheid om situaties te accepteren, te interpreteren en zelf onze next step te bepalen.



Ook voor marketing gaat dit op. Want wat is wijsheid: alle marketingactiviteiten op een laag pitje zetten? Doorgaan alsof er niks gebeurd is? Onze strategen geven je graag inzicht in de kansen die zij zien in de huidige markt.

Marketing in Crisistijd

Deze situatie gaat weer een keer voorbij. Hoe lang deze situatie duurt weet niemand, maar de extremiteit is binnen een paar maanden weer voorbij. Hoe staat jouw onderneming er dan voor? Heb je op dat moment leads om op te volgen? Of moet je overnieuw beginnen met marktbewerking? Ben je nog top of mind of ben je weggezakt door afwezigheid? Heb je relevante content om te delen of moet je nog aan de slag? De dingen die je nú doet, bepalen hoe jouw onderneming er na deze crisis voor staat. Sterker nog; het is voorspellend voor hoe snel jullie weer up-to-speed zijn.

Je kunt simpel starten door de top 3 tot 5 dingen te benoemen die je gereed wil hebben zodra de luiken weer open gaan. Definieer de activiteiten die je de komende twee weken kan ondernemen om een eerste stap te zetten.

Korte vs. lange termijn activiteiten

Een veelgemaakte knip in marketing, is korte termijn vs. lange termijn. Korte termijn is gericht direct resultaat. Meestal: sales leads - liever gisteren dan vandaag. Investeringen in korte termijn marketing beklijven vaak niet. Met andere woorden: je moet het blijven doen.

Lange termijn marketing is gericht op bijvoorbeeld:

  • uitvoeren analyse en herzien strategie
  • werken propositie- en naamsbekendheid
  • ontwikkelen van top funnel content
  • werken aan organische vindbaarheid
  • opbouwen van een kwalitatieve marketing database
  • online Multivariate testen voor optimale conversie
  • ontwikkelen marketing automation omgeving
  • opzetten van een slim Marketing Dashboard

Lange termijn marketing leidt tot duurzame resultaten en voorspelt het succes van de toekomst. In ‘running business’ is hier meestal geen tijd voor. Maar ook geen noodzaak toe. Wie maakt zich druk om volgend jaar, als nu de handel op straat ligt?

Zoals met alles, weten we best wel dat het slimmer is om op de lange termijn te richten. Pak deze kans in deze periode, waarin de handel NIET op straat ligt. Zeker wanneer jullie specialisten wellicht wat tijd over gaan houden de komende periode.

Paniek vs. Acceptatie

Wat je ook doet: accepteer dat het in deze tijden niet tot handel komt (uitzonderingen daargelaten). Mensen hebben nu wel wat anders aan hun hoofd: namelijk: het managen van hun eigen crisis. Dan kun je met een U-bocht toch proberen om een order te scoren, maar realiseer je dat dit eerder tegengesteld effect heeft.

Open LinkedIn: het lijkt wel een vismarkt. Mensen vallen over elkaar heen om hun diensten aan te prijzen met een passend ‘haakje’.



Stop. Stop met verkopen en kijk hoe je kan helpen. Deel je inzichten, bijvoorbeeld: wat zijn de best practices in crisisaanpak onder jouw klanten? Grote kans dat dit mega relevant is voor jouw potentiële klanten.

Handdoek in de ring?

Van de andere kant: veel bedrijven zetten rücksichtslos alle communicatie stil. We zien overall een daling van zoekvolumes. Maar een nog sterkere daling van adverteerders, over alle kanalen. Veel ondernemers zijn in paniek en komen volledig tot stilstand. Aan de andere kant zitten consumenten en professionals (dezelfde mensen) nu thuis. Ze hebben tijd over en besteden recordtijden aan (sociale) media.



Voorbeeld bij een van onze opdrachtgevers. Vertoningspercentage versus Totale advertentiekosten in de afgelopen 30 dagen. Vertoningen nemen toe omdat concurrenten zich terugtrekken, kosten zijn bijna gehalveerd omdat er minder druk staat op de veiling. De kans? Minder concurrentie vs. een Actievere doelgroep. Do the Math!

Aan de slag als je kan

We willen niet doen alsof er niks aan de hand is. Een grote groep bedrijven zit diep in de ellende. We beseffen ons dat het een luxe is om met marketing aan de slag te kunnen blijven. De enige boodschap die we willen brengen is:

“Als je de mogelijkheid hebt, kun je nu acties ondernemen die ervoor zorgen dat je straks zo goed mogelijk de crisis uit vliegt.”

MT Opportunities-sessie

Wat je kan doen, verschilt per situatie. Ook in welke hoek je het moet zoeken:

1. Zit het meer in je propositie, echte marktbewerking, of communicatie?

2. Liggen er korte-termijn kansen, of kun je beter focussen op lange-termijn?

3. Welke investeringen kun je nu prima vanaf, welke kun je beter in stand houden nu?

Graag stellen wij de capaciteit onder onze Strategen beschikbaar voor MT Opportunities-sessies. In een call met jullie MT, onderzoeken we de opportunities die in jullie bereik liggen, op basis van onze inzichten en ervaringen bij vergelijkbare opdrachtgevers.

Hierna maken we een aanvalsplan op 1A4 waar jullie direct mee aan de slag kunnen.

Dit doen we zolang de capaciteit hiervoor beschikbaar is. De sessie is bedoeld als hulp en is gratis en vrijblijvend.

Jouw MT hiervoor aanmelden? Laat je gegevens achter in het onderstaande formulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

Arrow icon
Fabian Slosse
Fabian Slosse
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.