Waarom je recruitment marketing stukloopt zonder employer branding

“Wij zoeken een spin in het web die stevig in zijn schoenen staat, geen 9-tot-5-mentaliteit heeft en ons dynamische team komt versterken.”

Vacatureteksten vol clichés en toch geen goede sollicitanten? Grote kans dat je recruitment marketing tekortschiet door een zwakke employer brand. Ontdek waarom employer branding de sleutel is tot succesvol werven.

Lennie Overman
Door:
Lennie
Wednesday
6
August
2025
Bambuu Nieuws

Klinkt bekend? Grote kans dat je dit soort teksten al honderd keer voorbij hebt zien komen of erger nog: zelf gebruikt. In een tijd waarin je met één druk op de knop een vacature live zet, is het verleidelijk om in clichés te vervallen. Maar wie met dertien-in-een-dozijn-taal wil opvallen in een overvolle arbeidsmarkt, komt bedrogen uit. Recruitment marketing zonder employer branding is als vissen zonder aas. Je hengel hangt wel in het water, maar niemand hapt.

Wat employer branding wél is (en wat niet)

Employer branding wordt vaak verward met een ‘werken bij’-pagina of een gelikte video met een pingpongtafel. Natuurlijk kunnen dat middelen zijn binnen je employer brand, maar ze vormen niet de kern.

Employer branding is het strategisch bouwen aan jouw imago als werkgever. Het gaat over het gevoel dat (potentiële) medewerkers hebben bij jouw organisatie nog voordat ze een vacature lezen of op je website belanden.


Wat het niet is:

  • Een logo in een andere kleur voor je vacatures.
  • Eén keer per jaar een “kom bij ons werken”-campagne.
  • Een “werken bij”-site zonder echte inhoud.

Een sterke employer brand vertelt waarom je organisatie bestaat, hoe je werkt en voor wie dat interessant is. En dat komt voort uit drie bouwstenen:

De drie bouwstenen van employer branding

1. Cultuur

Wat zijn de normen, waarden en gedragspatronen in jouw organisatie (aka: kernwaarden van het bedrijf)? Werk je resultaatgericht, hiërarchisch of juist informeel en autonoom? En belangrijker: hoe ervaren je medewerkers dit? Interne interviews en cultuurmetingen zijn essentieel om dit scherp te krijgen. Je kunt namelijk geen verhaal vertellen dat intern niet leeft.

2. Visuele identiteit

Past je visuele stijl bij wie je als werkgever bent? Denk aan tone of voice, beeldgebruik en vormgeving. Een serieuze, technische organisatie met roze knallende emojis op Instagram? Dat wringt. Laat design en tone aansluiten bij je echte identiteit én je ideale kandidaat.

3. Verhaal

Waarom zou iemand bij je willen werken, afgezien van salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden? Wat is je maatschappelijke rol, je ambitie, je unieke plek in de markt? Dit gaat verder dan een missie op de muur. Het is het verhaal dat je vertelt in al je communicatie, intern én extern.

De 3 bouwstenen van Employer Branding

De doorwerking in je recruitmentmarketing

Als je deze drie bouwstenen helder hebt, wordt je recruitmentmarketing geen schot in het donker, maar een gerichte campagne met aantrekkingskracht. Dit zie je terug op meerdere vlakken:

  • Vacatureteksten krijgen karakter: niet alleen wat iemand gaat doen, maar waarom dat ertoe doet.
  • Social content wordt herkenbaar en geloofwaardig: je hoeft geen standaard ‘vacaturepost’ meer te maken, maar laat je team spreken via video, testimonials of behind-the-scenes.
  • Campagnes worden effectiever: medewerkers herkennen zich in het verhaal en durven anderen actief aan te bevelen.
  • Advertenties converteren beter: niet alleen op bereik, maar op daadwerkelijke clicks en sollicitaties van de juiste mensen.

Employer branding rendeert: dit is de echte impact

Nog een hardnekkige misvatting: employer branding is “voor erbij”:  iets voor HR of communicatie als ze tijd over hebben. Maar wie investeert in een sterke employer brand, ziet dit terug in de cijfers:

  • Meer én betere sollicitaties: Niet meer 80 reacties waar je niets mee kunt, maar 8 topkandidaten die echt passen.
  • Lager verloop: Medewerkers weten beter waar ze aan beginnen en blijven langer als het blijkt te kloppen.
  • Lagere cost-per-hire: Je hoeft minder te adverteren, minder externe bureaus in te schakelen, en de doorlooptijd van vacatures wordt korter.
Employer Branding: van Kwantiteit naar Kwaliteit

Tot slot

Recruitment marketing zonder employer branding is als adverteren zonder aanbod. Je kunt de mooiste campagnes draaien, maar als mensen niet snappen wie je bent, waar je voor staat en waarom ze bij je willen werken, blijf je trekken aan een dood paard.

Dus: voordat je je volgende vacature live zet, vraag jezelf af: weten kandidaten wie wij zijn, en waarom ze juist hier moeten solliciteren?

Wil je weten hoe jouw employer brand ervoor staat? We helpen je graag!

Arrow icon
Lennie Overman
Lennie Overman
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.