Waarom je Snapchat wilt toevoegen aan je online marketingstrategie.

Je bent er dus over uit. Je hebt een jongere doelgroep en wilt deze efficiënt en goedkoop bereiken. Je gaat adverteren met Snapchat. Lees hier hoe je dat doet.

Barend Cox
Door:
Barend
Tuesday
22
February
2022
Executie

Snapchat gaat inmiddels alweer een tijdje mee. Het platform, bekend om zijn diversiteit aan aanstekelijke filters, staat al jaren in het lijstje met de grootste social mediakanalen en is dit jaar een van de grootste groeiers in Nederland. Met 3,2 miljoen gebruikers waarvan 1,9 miljoen dagelijks actief heeft het kanaal een grote groep actieve gebruikers aan zich gebonden.Toch zien we dat marketeers niet direct aan Snapchat denken bij het uitwerken van hun online aanpak.  

Jong

Vanzelfsprekend is de keuze voor een bepaald kanaal afhankelijk van je content strategie en doelgroep. Het wel of niet kiezen voor Snapchat is daarop geen uitzondering. Wel heb je wellicht een vertekend beeld van de ‘typische’ Snapchat gebruiker. Het laatste ‘Nationale Social Media Onderzoek’ van Newcom toont aan dat circa 50% van de 15-19 jarigen in Nederland dagelijks op Snapchat zit, maar dat wist je natuurlijk al. Opvallender is dat ook in de leeftijdscategorie van 20-29 jaar oud, Snapchat een flinke slag geslagen heeft. Dit is eigenlijk best verklaarbaar. Snapchat is opgericht in 2011 en vervolgens massaal geadopteerd door voornamelijk tieners. Dit zijn de (koopkrachtige) twintigers van nu. Het verschil in dagelijkse gebruikers tussen bijvoorbeeld Facebooken Snapchat is in deze (leeftijd) categorie inmiddels verwaarloosbaar.

Cijfers afkomstig uit NSMO 2022 - NEWCOM

Alternatieven

Nu we het toch over Facebook hebben, is het goed om te vermelden dat Facebook over de afgelopen jaren flink terrein heeft verloren binnen deze leeftijdscategorieën. Ook heeft Facebook recent zijn targetingmogelijkheden voor jongeren flink bijgeschaafd, wat het effectief benaderen van specifieke groepen erg lastig maakt. Dus, tel uit je winst.

Volgens ditzelfde grootschalige onderzoek is TikTok de grote winnaar van het afgelopen jaar in termen van groei. Het platform is razend populair en groeit als een raket. Toch heeft Snapchat een (nog) grotere gebruikersgroep. Daarnaast zijn zowel TikTok als Snapchat beeld-georiënteerd en daarmee complementair aan elkaar. Althans, wanneer we kijken naar de productievan advertentiemateriaal en app beleving.

Top 5: Dagelijkse gebruikers. Cijfers afkomstig uit NSMO 2022 - NEWCOM

Adverteren

Je bent er dus over uit. Je hebt een jongere doelgroep en wilt deze efficiënt en goedkoop bereiken. Je gaat adverteren met Snapchat. Net als alle andere online social mediakanalen begint het opzetten van een advertentie campagne met het bepalen van je doelstelling. Aanvullend daarop kun je redelijk eenvoudig (of zo ingewikkeld als je wilt) advertenties opzetten d.m.v.afbeeldingen, videomateriaal en aanvullende tools vanuit Snapchat. Een relatief eenvoudige advertentie, met bewegend beeld en een geanimeerde boodschap zet je binnen 30 minuten in elkaar. Daarnaast zijn er een groot aantal templates beschikbaar welke je eenvoudig kunt bewerken. Let er wel op dat je bij het ontwerpen van je advertentie al hebt nagedacht over je call-to-action en de beoogde landingspagina of formulier. Het achteraf wijzigen van je advertenties kost tijd.

Heb je een mooi ontwerp te pakken? Dan kun je starten met het bepalen van je de precieze doelgroep. Dit doe je door o.a. de demografische gegevens, taal en locaties te bepalen. Wil je een specifiekere benadering? Dan is er ook de mogelijkheid om ‘custom audiences’ toe te voegen of te kiezen uit een brede set met ‘lifestyle categories’. Hierbij kun je denken aan doelgroepen met exotische benamingen zoals; ‘Adventure seekers, Crypto enthusiasts, Gamers,Sneakerheads, Beer-drinkers, en High-schoolers’.

Een nieuw platform kan even wennen zijn, maar uiteindelijk wil je op campagne niveau je boodschap en doel bepalen om vervolgens binnen de advertentiesets de verschillende doelgroepen te specificeren. Op advertentie niveau bepaal je uiteindelijk de landingspagina en call-to-action.

7 tips voor het optimaliseren van je Snapchat campagne

 

Hergebruik bestaande content eerst

Nieuwe formats kosten altijd tijd en moeite.Dankzij de relatief lage CPM-kosten is het makkelijker en goedkoop om eerst het bestaande materiaal in verschillende varianten te testen. Waar je op TikTok echt aan de slag moet met creativiteit is dat op Snapchat minder het geval. Test uit wat werkt en pas je content ontwerp hierop aan.

User Generated Content wint altijd

‘Native content’ werkt altijd. Helemaal wanneer de klant lekker aan het scrollen is en nog niet precies weet wat hij/zij ziet. De best presterende content op Snapchat is niet gemaakt met grote budgetten. Het zijn de video’s en foto’s met klantwaarderingen of merkinteracties die je ROI een kick-start geven.

Vergeet niet te converteren

Met de lage CPM van Snapchat is het gemakkelijk om te denken dat je advertenties goed presteren. Hoge aantallen views voor een lage prijs heeft dat effect. Verlies echter niet de uiteindelijke beoogde conversie uit het oog. Hoe veel leads genereer je? Hoeveel aankopen zijn er voltooid? Check in de funnel (van Snapchat naar conversie) waar er mogelijk problemen kunnen zitten en optimaliseer deze.  

Bewegend beeld

Vanzelfsprekend kun je foto’s gebruiken in je advertenties. Echter is het platform zo ingericht dat bewegend materiaal de norm is. Zorg ervoor dat je advertenties bewegend beeld bevatten, al zijn het foto’s die geanimeerd voorbijkomen. De trend is al geruime tijd ‘video first’ en dat zie je uiteindelijk terug in je ROAS. 

Benchmark

Benchmark je de competitie al? Zijn ze al actief op Snapchat en zo ja, wat doen ze? Waar je met Facebook eenvoudig een ‘ad library’ kunt doorzoeken is dat bij Snapchat een stuk lastiger. De makkelijkste optie is het downloaden van een Chrome extensie die je laat zien of er een Snapchat pixel is geïnstalleerd. Ga vervolgens bij de concurrent winkelen, laat het mandje vol en check in Snapchat of ze je weten te vinden. 

Weet wat je meet

Het attributie model van Snapchat is enigszins 'genereus' ingesteld. Met een ‘click-trough’ attributie van 28 dagen en een ‘view-through’ attributie van een dag, kan het op papier uiteindelijk wel erg makkelijk gaan lijken. Kijk naar de norm binnen jouw branche of productgroep en pas het attributiemodel daarop aan. 

Optimaliseren

Blijf vervolgens optimaliseren. Landingspagina’s zijn van grote invloed op het resultaat van je campagnes. Blijf hier kritisch naar kijken. Bekijk daarnaast de mogelijkheden voor het opzetten van je eigen bedrijfspagina. Net zoals in Facebook kun je hier eenvoudig al je producten etaleren. Check voor zowel je bedrijfspagina als eventuele landingspagina’s de meerwaarde die je content oplevert en maak je keuzes aan de hand van je bevindingen.

Meer weten over Snapchat Advertising?

Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een Snapchat business account en/of Snapchat advertenties? Of ben je benieuwd naar onze totaalaanpak? Onze marketingspecialisten helpen jou hier graag bij. Neem snel contact met ons op!

Arrow icon
Barend Cox
Barend Cox
Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.