Webwinkel Vakdagen 2024: dit waren de highlights!

Dit jaar vonden de Webwinkel Vakdagen plaats op 23 en 24 januari in de Jaarbeurs Utrecht. Vanuit Bambuu zijn wij met een klein clubje naar Utrecht gegaan om ons te laten inspireren en informatie op te doen over de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen het e-commerce landschap. Wij hebben de belangrijkste highlights voor jou op een rijtje gezet:

Dit jaar vonden de Webwinkel Vakdagen plaats op 23 en 24 januari in de Jaarbeurs Utrecht. Wij hebben de belangrijkste highlights voor jou op een rijtje gezet:

Stijn Smit
Door:
Stijn
Wednesday
21
February
2024
Executie

1. Out-of-house bezorging zal steeds meer terrein winnen

“De consument staat steeds vaker achter het stuur.” Zo begon Herna Verhagen (CEO PostNL) haar verhaal. Consumenten laten steeds vaker en gemakkelijker hun pakketten buitenshuis bezorgen. Denk bijvoorbeeld aan bezorging in een pakketautomaat of op retaillocaties. De verwachting is dat deze trend de komende jaren alleen maar verder zal toenemen. Daarom zet PostNL volop in op out-of-house oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van duizend pakketautomaten door het hele land. Er is al toegezegd dat dit aantal de komende jaren alleen maar verder zal toenemen. 

Niet geheel ontoevallig heeft PostNL bekendgemaakt dat deze pakketautomaten ook opengesteld worden voor derden. Door de apparaten open te stellen voor andere partijen hoopt PostNL een slimme oplossing te bieden voor consumenten. GLS Netherlands is vooralsnog de eerste partij die van dit aanbod gebruik gaat maken. 

Bron: PostNL-pakketautomaat nu ook opengesteld voor GLS Netherlands

Voor jou als webshop betekent dit een kans om jouw bezorgopties te optimaliseren. Overweeg het aanbieden van verschillende bezorgmogelijkheden, waaronder levering in pakketautomaten of op retaillocaties. Dit kan niet alleen de klanttevredenheid vergroten, maar ook een positieve invloed hebben op de conversiepercentages, aangezien klanten eerder geneigd zullen zijn te bestellen als ze weten dat ze hun pakket op een handige locatie en tijdstip kunnen ontvangen.

2. Het belang van duurzaamheid binnen e-commerce

Een thema waar de meeste sprekers bij stil stonden is duurzaamheid. Duurzaamheid zal in de komende jaren steeds belangrijker worden in het aankoopproces van de consument. 84% van de consumenten heeft duurzaamheid in het achterhoofd tijdens het aankoopproces. Boukje Taphorn (CMO van Bol) benadrukte de rol die Bol heeft bij de transitie naar een circulaire economie en deed hierbij beroep op alle verkopers die gebruikmaken van het platform om na te denken over duurzamere alternatieven. 

Om meer nadruk op duurzaamheid te leggen, werkt Bol met het B Corp keurmerk. Dit keurmerk laat zien dat het merk achter het product zich inzet voor een betere wereld. Zodoende wil het platform duurzaamheid op een transparante manier promoten. Zelf heeft Bol vanaf 18 juli 2023 het B Corp keurmerk. 

Bron: Bol.com behaalt B Corp certificering.

Het thema duurzaamheid kan je op eenvoudige manieren al verwerken in jouw webshop. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van extra informatie omtrent duurzaamheid op de productpagina’s. Zo kan de consument een weloverwogen keuze maken. Bekijk ook eens het assortiment, bied je ook duurzame varianten aan? Op deze manier kan je duurzaamheid gebruiken om je te onderscheiden van de concurrent.

3. Technologie voor een soepelere klantreis

Je kent het wel, je bestelt een product op een webshop en dan moet je een rits aan informatie opgeven om te zorgen dat het pakketje op het juiste adres wordt afgeleverd. Het opvragen van deze informatie is een obstakel voor de bezoeker. Een groot deel haakt hier dan ook af. PostNL signaleert dit ook en daarom wordt het mogelijk om klantgegevens vanuit PostNL direct in te laden op de verschillende websites. Zodoende hoeft de klant de gegevens niet meer zelf in te vullen.

Behalve dat de klantreis soepeler wordt gemaakt met behulp van technologie, is PostNL ook in staat om een persoonlijkere ervaring te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een feedback-knop in de app waarmee een gebruiker in contact kan komen met de bezorger. Daarnaast worden de tijdvensters in de app steeds nauwkeuriger, het doel is dit op de minuut nauwkeurig te kunnen communiceren.

4. Contextual advertising

Tijdens de presentatie van XXL Nutrition werd het belang van contextuele advertenties benadrukt. Deze strategie richt zich op het tonen van relevante advertenties aan consumenten op basis van hun gedrag, interesses en omgeving. Door gebruik te maken van contextuele advertising kan XXL Nutrition hun boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon overbrengen, wat de kans op conversie aanzienlijk vergroot.

5. Generative AI om voor te lopen op de concurrent

AI is het afgelopen jaar al veel benoemd. De meeste bedrijven kennen AI en zijn begonnen met experimenteren en het ontdekken van de mogelijkheden. Remko Rijnders (CEO MediaMarkt Benelux) deelde informatie over de mate waarin AI gebruikt werd door bedrijven. 70% van alle bedrijven zit nog in de ontdekkende fase, 15% is actief aan het testen en 4% past AI actief toe binnen het bedrijfsproces.

MediaMarkt verwerkt AI bijvoorbeeld in gebruiksaanwijzingen. Met een normale gebruiksaanwijzing dient de consument door tekst te graven voor soms best simpele antwoorden. AI maakt het mogelijk om simpele vragen te stellen en direct het antwoord te krijgen. Denk aan vragen zoals: “Hoe moet ik de wasmachine aanzetten?”. Het antwoord wordt dan snel en compact gegeven waardoor dit tijd scheelt en het gebruiksgemak verhoogt.

Bij Bambuu zijn we momenteel bezig met het testen van onze eigen ChatGPT’s. Zo zorgen we ervoor dat antwoorden in de juiste tone of voice worden gedeeld met de gebruiker. Niet alleen voor het beantwoorden van vragen over een product of dienst kan AI worden ingezet, maar ook voor het ontdekken van behoeften of bijvoorbeeld het vinden van een baan.

Conclusie

In het huidige e-commercelandschap blijft het van groot belang om de consument voorop te stellen. Bedrijven moeten zich richten op de behoeften van de consument, waarbij het vinden van een juiste (duurzame) route essentieel is. Het is cruciaal om de consument op het juiste moment te bereiken met contextuele advertenties, snel en accuraat te antwoorden met behulp van AI, en ervoor te zorgen dat pakketten op tijd en op de juiste locatie worden bezorgd. Deze benadering blijft de kern van succesvol ondernemen in het jaar 2024 en daarna.

Tot slot

De Webwinkel Vakdagen waren weer een feestje om bij te wonen. Wij kijken ernaar uit om zelf aan de slag te gaan met deze innovatieve ontwikkelingen en om onze klanten ook in 2024 te blijven adviseren. Tot volgend jaar!

Arrow icon
Stijn Smit
Stijn Smit
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.