Joinuz

"Bambuu heeft ons de afgelopen jaren flink geholpen met onze online vind- en zichtbaarheid en hier zijn we ze dankbaar voor."

Joinuz

"Bambuu heeft ons de afgelopen jaren flink geholpen met onze online vind- en zichtbaarheid en hier zijn we ze dankbaar voor."
Joinuz
Case Study

Strategisch recruitment voor de lange termijn.

Digitale volwassenheid van Joinuz

Over Joinuz 

Joinuz is een toffe, ambitieuze organisatie actief in arbeidsbemiddeling binnen de vakgebieden Zorg, Omgeving & Recht, Sociaal Domein en Wonen. Denk aan functies als GZ-Psycholoog binnen de zorg tot aan inkomensconsulenten en bouwplantoetsers bij gemeenten. Dat doen zij met een specifieke, op waarde gerichte visie die zich aantoonbaar onderscheidt van de concurrentie. 

Joinuz is er van overtuigd dat je werkt om “lekker” te leven - en het daarom dus zo leuk mogelijk moet maken. Werk beslaat tenslotte een groot deel van je leven, dus het is wel zo lekker als dat werk of die baan als een handschoen past. En dat is precies wat Joinuz doet; Op een leuke wijze, professionals aan een baan helpen die naadloos aansluit bij hun wensen, niveau en passie.

"Mijn eerste contact met Bambuu kan ik mij nog goed herinneren. Accountmanager Bart stuurde mij een mailtje waarin hij schreef, ”ik zit met mijn voeten op mijn bureau, ik kijk naar buiten en zie een bedrijf dat ik nog niet ken”. Deze manier van acquisitie doen sprak mij direct aan. Ik was erg gecharmeerd van die eigenzinnigheid, daar houden wij binnen Joinuz ook enorm van en hierdoor voelde ik meteen een klik. Het feit dat ze letterlijk aan de overkant van ons zitten is ook erg handig. Hierdoor zijn de lijnen extra kort. Bambuu heeft ons de afgelopen jaren flink geholpen met onze online vind- en zichtbaarheid en hier zijn we ze dankbaar voor."

Tristan van Heerdt
Tristan van Heerdt
Commercieel Directeur bij Joinuz

Helder toch? Maar eerst even terug naar het begin!

Bij de start van de samenwerking in 2015 werd duidelijk dat dit onderscheidend vermogen niet te herkennen was binnen de website. De meetbaarheid was deels ingeregeld en er was onvoldoende data om beslissingen of beleid op te maken. De social media kanalen werden onvoldoende benut en het ontbrak aan een scherpe contentstrategie om kandidaten en potentiële opdrachtgevers te boeien en te binden. Herkenbare issues waar veel bedrijven mee kampen bij de start van een samenwerking met Bambuu, waar de online volwassenheid in een eerste fase zit. De marketingaanpak was vrij ad-hoc en gefocust op de korte termijn.

Strategische pijlers in een fundament

Vanuit de analyse is er een heldere doelstelling beschreven voor de middellange termijn, met een aantal speerpunten voor focus: 

  • Website laagdrempelig maken en verhaal “lekker leven” doorvertalen naar website en kanalen;
  • Contentmarketing strategie ontwikkelen voor het aantrekken van betere kandidaten;
  • Leadgeneratie door relevante cases en whitepapers. Met een online vragenlijst werd de eerste stap naar interactie met de doelgroep gelegd.
Een reis door de digitale volwassenheid van een recruitment bureau 

Om dit tot een succes te maken, zijn we in een vast ritme en op basis van prioriteiten aan deze marketingaanpak gaan werken. Ieder kwartaal bepalen we samen met Joinuz de prioriteiten. Dat doen we op basis van data en meest belangrijke KPI’s, zoals: 

  • Aantal unieke website bezoekers
  • Doorklikratio, oftewel click-through-rate (CTR)
  • Aantal online leads (sollicitaties, inschrijvingen en plaatsingen)
  • Conversieratio
  • Kosten per conversie
  • Budget

Om groei te realiseren werd er een contentkalender opgesteld, landingspagina’s per doelgroep ontwikkeld en bijbehorende campagnes ingericht op specifieke doelgroepen. De activiteiten die plaatsvinden zijn in lijn met de organisatiedoelstellingen en de inzet van de gekozen online marketing kanalen gebeurt op behoefte vanuit de doelgroep. Een volgende stap in de online volwassenheid van Joinuz.

De volgende stap naar een gestructureerde marketing aanpak

Tussentijdse reviews van de bestaande marketingplannen en sessies met de directie en marketeers van Joinuz hebben ervoor gezorgd dat we de behoeftes scherp hebben gehouden. In 2018 stonden daarin een aantal volgende pijlers centraal, zoals groei binnen relevante profielen en potentiële opdrachtgevers, de naamsbekendheid verbeteren en de candidate experience naar een hoger niveau tillen.

Nina Rawie (Bambuu): "Fantastisch om de ontwikkeling en groei van Joinuz van dichtbij mee te maken. Sparren over kansen en de volgende stappen, hoge mate van betrokkenheid en het bewust stilstaan bij behaalde successen maakt het een feest om met én voor Joinuz te werken."

Bij het bedenken en inzetten van de marketingactiviteiten zijn we uitgegaan van de candidate journey strategie. De doelgroep is in kaart gebracht, gekeken naar waar de zoektocht begint, hoe zij zich oriënteren en overgaan tot actie. In de gehele reis hebben we ervoor gezorgd dat Joinuz zichtbaar is bij de doelgroep. Maar dat is slechts de basis...

Joinuz heeft de candidate journey volledig geïmplementeerd binnen de bestaande bedrijfsprocessen, zowel online als offline. Dit zorgt voor vaste contactmomenten zoals lekker collegiaal momenten, goodiebags en andere vaste contactmomenten om gedurende de gehele reis zo optimaal mogelijk in beeld te blijven.

De volgende stap in de online volwassenheid is bereikt. Het optimalisatieproces gebeurt in een vast ritme (cyclisch) en gestructureerd. De online kanalen zijn afgestemd op de candidate journey en interne werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn belegd.

Level up in de digitale transitie! 

De extra stappen die zijn gezet in de candidate journey leidden ertoe dat de bestaande website niet meer voldeed aan de kwaliteitseisen en doelstellingen voor de toekomst. Een nieuwe website is gelanceerd per oktober 2019, waar de ultieme candidate experience centraal staat. De vernieuwde huisstijl, een creatieve contentstrategie en een sterke propositie dragen bij aan een samenhangend online ecosysteem.

Joy van Joinuz: "Sinds de lancering van onze nieuwe website zien we echt een enorme piek in onze bezoekersaantallen. Afgelopen maand hadden wij zelfs een recordaantal aan sollicitaties en plaatsingen. Dankzij het nieuwe KPI dashboard dat Bambuu voor ons heeft ontwikkeld kunnen wij precies zien wat voor ons de belangrijkste kanalen zijn en waar de plaatsingen uit voortkomen. Zo kunnen wij onze marketingbudgetten hier ook op aanpassen. Wij zijn enorm blij met het nieuwe dashboard. Bambuu is echt een fijne energieke club waar wij graag mee samenwerken."
Leuke activaties en slimme triggers

Op basis van first-party data worden steeds slimmere keuzes gemaakt bij het bereiken, binden en boeien van de doelgroep. We maken gebruik van diverse kanalen om de doelgroep te bereiken zoals Google Ads campagnes en Indeed om direct kandidaten te werven en social media advertenties en organische vindbaarheid om de meer latent zoekende kandidaat te bereiken. Het overtuigen van de doelgroep doen we door het schrijven van verleidelijke en vindbare vacatureteksten en inzet van verschillende activaties op de website, zoals job alerts, vind jouw droombaan en kennismakingsgesprekken. 

Grip op de candidate journey

Sinds een aantal maanden verrijken we de data van het Applicant Tracking System (ATS) systeem vanuit de verschillende bronnen van de website. Hierdoor krijgen we beter inzicht in de gehele funnel van de kandidaat, van oriëntatie naar sollicitatie tot aan de plaatsing. Door de UTM parameters van de bron, medium en campagne mee te schieten kunnen we de kwaliteit van de middelen beoordelen, de campagnes optimaliseren op resultaat en marketingbudgetten de beste presterende kanalen inzetten om de beste kandidaten te werven. Vervolgens hebben we de resultaten inzichtelijk gemaakt in een strak KPI dashboard. Een impactvolle innovatie die nog maar weinig organisaties hebben gerealiseerd. 

What’s next?

Joinuz heeft de afgelopen jaren een flinke groei en professionalisering doorgemaakt. Een sterke website, een duidelijke positionering én een groot netwerk aan professionals. Nu de basis voor het overgrote deel staat, is marketing automation de vervolgstap die Joinuz verder kan helpen in het efficiënt binnenhalen en (her)plaatsen van talent. Daarbij biedt het ook kansen om de relatie met nieuwe opdrachtgevers te versterken en met bestaande opdrachtgevers te verbeteren.

Fabian van Bambuu: "De grootste kwaliteit van Joinuz zit hem in het persoonlijke, informele contact en het uitstekend begeleiden van de kandidaat in het gehele traject. Dit weten we steeds beter door te vertalen naar de marcom strategie, maar is ook merkbaar in de onderlinge samenwerking. Super tof om met Joinuz de volgende stappen te zetten!"

Het kompas in de online volwassenheid toont aan dat Joinuz klaar is voor een volgende fase. Namelijk, de focus leggen op meer 1-op-1 interactie en zodoende een hogere individuele klantwaarde te realiseren. Is dat het einddoel? Nee, zeker niet! De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat bedrijfsprocessen versneld digitaliseren, het recruitment vak en online marketing blijft zich in rap tempo ontwikkelen. Als strategisch online marketing bureau zullen wij mee blijven bewegen om vooruitstrevend en innovatief te blijven.

"Nu 5 jaar later is Joinuz zo enorm gegroeid, niet alleen in personeel en vestigingen maar ook onze online zichtbaarheid werpt echt zijn vruchten af dankzij Bambuu. Onze nieuwe huisstijl, website, social media uitingen en campagnes onderscheiden ons echt in de markt en daar zijn we echt enorm trots op!"

Joy Buijsse
Joy Buijsse
Marketing Communication Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.