Adverteert je concurrent op jouw merknaam?

Als concurrenten adverteren op jouw merknaam zijn er verschillende dingen die je kunt doen. Dit is hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Laurenze Meskers
Door:
Laurenze
Thursday
7
October
2021
Executie

Misschien herken je het wel: een concurrent adverteert op jouw merknaam in Google Ads. Als je zoekt op je bedrijfsnaam in Google, dan zie je jouw concurrenten daar ook staan. Soms zelfs boven je eigen website. Dat is natuurlijk erg vervelend, zeker omdat de kans bestaat dat je hierdoor klanten misloopt. 

Als je last hebt van concurrenten die adverteren op jouw naam zijn er verschillende dingen die je kunt doen. In dit artikel leg ik precies uit hoe je dit het beste kunt aanpakken. Maar voordat we het diepe induiken, leg ik nog even uit wat branded verkeer is en of het verstandig is om op je eigen merknaam te adverteren. Tot slot geef ik nog een aantal praktische tips over wat je kunt doen als je concurrent op jouw bedrijfsnaam adverteert. 

Branded zoekverkeer? Wat is het precies?

In de praktijk wordt de term branded zoekverkeer nogal eens verkeerd gebruikt. Daarom een korte recap over wat branded zoekverkeer precies is.  

Een branded zoekterm is een zoekopdracht waarin jouw bedrijfsnaam voorkomt. Dit kan een zoekopdracht zijn waarbij je exact op de bedrijfsnaam zoekt (zoals “bambuu”) of een zoekopdracht waarin ook andere termen zijn opgenomen (bijvoorbeeld “bambuu marketing”).  

Voorbeeld van een branded zoekterm

Over het algemeen hebben branded zoektermen verschillende prestatiestatistieken ten opzichte van generieke zoektermen.

Wel of niet adverteren op mijn eigen merknaam?

In sommige gevallen kan het handig zijn om te adverteren op je eigen merknaam. Dit is met name interessant als je wilt voorkomen dat concurrenten boven jouw website worden getoond als je zoekt op jouw bedrijfsnaam. 

In dat geval kunt ervoor kiezen om een branded campagne op te zetten. Meestal sta je voor een laag bedrag al snel bovenaan omdat jouw website doorgaans het beste aansluit bij de zoekterm. Hierdoor heeft jouw website vaak een hogere kwaliteitsscore ten opzichte van je concurrenten. Dit zorgt ervoor dat je minder betaalt om hoger in de zoekresultaten te staan.

Het voordeel van een branded campagne is dat je gebruikers direct kunt doorsturen naar (relevante) hoog converterende pagina’s. Meestal rankt de homepage of hygiëne content organisch het hoogst. Vaak zijn die niet de pagina’s waar de conversie het hoogst is. Door direct een goede landingspagina in te zetten creëer je meteen een win-win situatie. 

Mag een concurrent op mijn naam adverteren? 

Het is erg vervelend als een concurrent op jouw merknaam adverteert in Google Ads. Toch is het in de meeste gevallen toegestaan. Het Europese Hof van Justitie heeft uitspraak gedaan over het adverteren op merknamen. Hieruit blijkt dat deze vorm van adverteren is mag, tenzij het reclamerecht wordt geschonden of er sprake is van merkinbreuk. 

Bij het adverteren op merknamen gelden wel een aantal regels, namelijk: 

  • De merknaam van een concurrent mag worden gebruikt als zoekwoord mits de handelsnaam van de adverteerder wordt vermeld in de advertentie;
  • De merknaam van de concurrent mag niet in de advertentie worden gebruikt;
  • De advertentie mag niet misleidend zijn ten opzichte van de concurrent;
  • Het aanbod dient is een alternatief voor de concurrent en geen namaakproduct. 

Wanneer je zelf een Google Ads campagne hebt waarin de merknaam van een concurrent is opgenomen is het aanbevolen om het gebruik van Dynamic Keyword Insertion te vermijden. Deze functie zorgt er namelijk voor dat de gebruikte zoekterm automatisch in de advertentietekst terugkomt. Hierdoor wordt mogelijk de merknaam van de concurrent in de advertentietekst opgenomen, wat niet is toegestaan. 

Google heeft een duidelijk advertentiebeleid als het gaat om handelsmerken. Zij geven hierin aan zich te houden aan lokale handelsmerkwetten. Als er sprake is van merkinbreuk dan kun je bij Google een klacht indienen. Google doet vervolgens onderzoek naar de klacht en kan hierbij beperkingen opleggen voor het gebruik van het handelsmerk. Als een handelsmerk is geregistreerd kunnen sommige adverteerders (bijvoorbeeld resellers) worden gemachtigd om het merknaam te gebruiken.  

Hoe kom ik erachter welke concurrenten op mijn naam adverteren?

Als je al een branded campagne hebt in Google Ads kun je bij de veilinginzichten zien welke concurrenten zichtbaar zijn op jouw branded zoektermen. 

Veilingsinzichten in Google Ads

In de kolom “Vertoningspercentage” kun je zien welk aandeel van de mogelijke zoekopdrachten je eigen website en die van je concurrenten zichtbaar is geweest de zoekresultaten. Daarnaast zie je in de kolom “Percentage hogere positie” in hoeveel procent van de gevallen jouw concurrent hoger stond dan jouw website. 

Wanneer je geen branded campagne hebt in Google Ads kun je ook op je eigen merknaam zoeken in Google om erachter te komen welke concurrenten op jouw merknaam adverteren. 

Staat mijn concurrent doelbewust boven mijn website in Google?

In sommige gevallen is er bij het adverteren op de merknaam van een concurrent geen sprake van opzet. In het geval een bedrijfsnaam overeenkomt met een generieke zoekterm kunnen er advertenties van concurrenten tevoorschijn komen in de zoekresultaten. Vanuit de aanbevelingen die adverteerders krijgen in het Google Ads account wordt steeds vaker aangestuurd op breed zoeken. Dit zorgt ervoor dat advertenties getriggerd kunnen worden bij meer zoekopdrachten. Hierdoor is er ook een grotere kans dat concurrenten worden getoond bij zoekopdrachten op een bedrijfsnaam.

De advertentie van Fietsvoordeelshop.nl wordt getriggerd bij de zoekopdracht “fietsenwinkel” van de gelijknamige concurrent Fietsenwinkel.nl.

Wat kan ik doen als een concurrent op mijn naam adverteert? 

Als bezwaar maken op de advertenties van je concurrent geen optie is zou je je concurrent kunnen aanschrijven. Mocht je er onderling als conculega’s niet uitkomen kun je een branded campagne opstellen om brandjacking tegen te gaan. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om er met gestrekt been in te gaan door ook op de merknaam van je concurrent te gaan adverteren. Je kunt je echter wel afvragen of dit de weg is die jullie beiden willen inslaan.

Als je concurrent op jouw bedrijfsnaam adverteert kunnen de onderstaande tips je helpen branded zoekverkeer inzichtelijk te maken en de zichtbaarheid van branded zoektermen te vergroten.

1) Maak je branded zoekverkeer inzichtelijk

Alvorens je vol de aanval opent op je concurrenten is het verstandig om eerst het branded zoekverkeer inzichtelijk te maken. Meten is immers weten. 

Google Search Console

In Google Search Console kun je eenvoudig inzicht krijgen in het branded zoekverkeer. Door een filter aan te maken kun je zoekopdrachten weergeven waarin jouw merknaam is opgenomen. Deze kun je vervolgens gebruiken in je eigen branding campagne. 

Branded zoekopdrachten filteren in Google Search Console

Google Search Console geeft tevens een trendlijn van de branded zoekopdrachten. Dit geeft een indicatie of jouw bedrijf aan naamsbekendheid heeft gewonnen. Altijd goed voor je ego. 

Prestatiestatistieken in Google Search Console

In Google Search Console krijg je tevens inzicht in hoeveel klikken je hebt ontvangen vanuit de organische zoekresultaten. 

Google Analytics

In Google Analytics (Universal Analytics) is het mogelijk om branded (betaald) zoekverkeer te identificeren. Dit doe je door in de instellingen de merktermen op te geven. Vervolgens kun je de standaard kanaalgroepering aanpassen (of een nieuwe, aangepaste kanaalgroepering maken) waarbij je een nieuw kanaal identificeert waarbij de zoekopdrachttype overeenkomt met merk. 

Kanaalgroepering definiëren in Google Analytics

Wanneer de kanaalgroepering voor branded (betaald) zoekverkeer is gedefinieerd kun je deze in Google Analytics terugvinden bij kanalen. Zodoende krijg je meer inzicht in de verschillen tussen betaald branded zoekverkeer en betaald generiek zoekverkeer. 

Verkeersbronnen in Google Analytics

2) Focus op zichtbaarheid 

Als je een branded campagne hebt in Google Ads kun je extra zichtbaarheid afdwingen door de juiste biedstrategie in te stellen. In de instellingen van je campagne kun je kiezen voor de biedstrategie “Doelvertoningspercentage”. Met deze biedstrategie worden biedingen automatisch ingesteld om jouw advertenties zoveel mogelijk bovenaan de pagina weer te geven. Op deze manier sta je het vaakst boven je concurrenten. 

3) Sluit de exacte merknaam uit 

Soms heb je geen concurrentie op je exacte merknaam. In dat geval zou je de exacte merknaam kunnen uitsluiten in de branded campagne. Het zoekverkeer wordt dan afgevangen door de organische zoekresultaten. 

Wanneer je jouw exacte merknaam hebt uitgesloten is het aanbevolen om regelmatig Google Search Console in de gaten te houden om er zeker van te zijn dat je geen branded zoekverkeer misloopt. 

Wat is jouw strategische aanpak?

Twijfel je nog of jij moet adverteren op je eigen bedrijfsnaam? Misschien kun je nog wel wat hulp gebruiken met het inzichtelijk maken van je branded zoekverkeer. Of wellicht heb je een specialist nodig om een sterke branded campagne neer te zetten. Neem gerust even contact met ons op. Mijn collega’s helpen je graag om vanuit een strategische invalshoek de beste aanpak voor je uit te werken en uit te rollen.


Arrow icon
Laurenze Meskers
Laurenze Meskers
Lead Innovatie

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.