Bambuu doet het gewoon ...

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Wednesday
22
November
2017
Bambuu Nieuws

Als je een beetje marketing-minded en/of een ondernemer bent die in onze doelgroep past, heb je het de afgelopen maanden wel voorbij zien komen. Onze super-megavette Bambuu Masterclass ‘Meer klanten uit je website’. Vrijdag 17 november hadden wij Paviljoen Puur tot onze beschikking om een zestigtal professionals mee te nemen in de wereld van online marketing. En man, man, man. Wat een mooie dag! Heel mooi om te te zien dat we bij Bambuu over een team beschikken dat het woord synergie ultiem kan uitbeelden. In no-time werd de locatie klaargemaakt en kwamen de eerste gasten al binnen. Klokslag 9:00 trapte onze dagvoorzitter Lonneke Deutekom vervolgens ons programma af.

Buyer’s Journey, Contentmarketing & Daten met klanten

Na een uitgebreide kick-off van Lonneke stonden een drietal onderwerpen op het programma om de zestig professionals alles te leren over het optimaliseren van hun online marketing.

Bambuu-directeur Sietse Kingma trapte af met een presentatie over het identificeren van de verschillende stappen in de klantreis, ook wel de buyer’s journey genoemd. Oftewel: Welke informatie heeft een potentiële klant nodig bij het maken van een (koop)beslissing.

Vervolgens sprak Nina Rawie, marketingstrateeg bij Bambuu, over de verschillende typen content die je, als marketeer, kunt gebruiken om potentiële klanten daadwerkelijk voor jouw organisatie te laten kiezen. Last, but zeker not least, Robbert Huisman van Mindweb. Hij nam ons mee in het online daten met klanten. Hoe verleid je hen tot een conversie op jouw website en welke stappen komen hierbij kijken?

De weg van je klant - Sietse Kingma

Het succesvol in kaart brengen van de Buyer’s Journey voor jouw product/dienst valt of staat met inzicht. Iedere markt is anders. Om online marketing succesvol uit te voeren is het daarom belangrijk dat je inzicht hebt in het probleem dat jouw dienst/product oplost, wie er met deze problemen kampen én wat hij/zij doet op het moment dat het probleem optreedt.

Heb je dat scherp, dan heb je al een voorsprong op het grootste deel van jouw concurrenten. Bovenstaande drie aspecten zijn namelijk bij lang niet al jouw concurrenten inzichtelijk. Hun marketing zal zodoende ‘schieten met hagel zijn’ terwijl jij door slimme marketing steeds beter zal kunnen gaan richten, als scherpschutter!

Hoe je uiteindelijk optimaal in kunt spelen op de buyer’s journey van jouw klant?

  1. Ingrijpen op zoekgedrag
  2. Gebruik vergelijkings- en beoordelingssites
  3. Laat niet meer los, gebruik remarketing!
  4. Word een betrouwbare informatiebron met goede content
  5. Vind potentiële klanten met vragen
  6. Voer marketing uit met de gedachte ‘we zijn allemaal hetzelfde’ :D

Download hier de hele presentatie van Sietse.

Ontwikkel een onweerstaanbare contentstrategie - Nina Rawie

Content. Alles is content tegenwoordig. Whitepapers, blogs, vlogs, Facebook posts, social media afbeeldingen, etc. etc. Maar welke content is nu effectief voor jouw organisatie en, nóg belangrijker, op welke content zit jouw klant te wachten? In haar presentatie begint Nina dan ook met de uitleg wat contentmarketing is:

Contentmarketing is het creëren van klantgerichte content, waarbij uit wordt gegaan van de behoeften van je bezoekers.

Op het moment dat je jouw buyer’s journey dus helemaal scherp hebt en weet wat de behoeftes van (potentiële) klanten zijn bij het maken van een (koop)beslissing, kun je contentmarketing optimaal uitvoeren. Je weet simpelweg waar potentiële klanten behoefte aan hebben en speelt daar met het juiste type content op in. Resultaat: conversie, leads en klanten!

Waarom ook jij contentmarketing moet inzetten voor jouw organisatie vertelt Nina met onderstaande quote:

Met waardevolle en relevante content betrek je je doelgroep bij jouw bedrijf of merk, zonder dat je bezig bent jezelf te ‘verkopen’. Het draait om het geven van informatie waarmee je (toekomstige) klanten aan de slag kunnen, zodat zij jou uiteindelijk belonen met hun loyaliteit.

Download hier de hele presentatie van Nina.

Online daten met klanten - Robbert Huisman

Na ruim elf jaar marketeer te zijn geweest bij ING, heeft Robbert zich de afgelopen jaren gespecialiseerd in conversie-optimalisatie van websites. Hierbij combineert hij ruim 250 psychologie-technieken met online marketing, om websites te optimaliseren voor conversie.

Tijdens zijn presentatie schetst Robbert dat het binden van nieuwe klanten eigenlijk dezelfde stappen heeft als daten:

  1. Fase 1: De eerste date – Is er een klik?
    De eerste kennismaking met je website (veelal de homepage)
  2. Fase 2: De volgende dates – Hoe word ik niet gedumpt door mijn bezoekers?
    Pagina’s bekijken op je website voor informatie
  3. Fase 3: De relatie: Klanten zonder bindingsangst
    De conversie: Kopen, afspraak maken, vraag stellen, downloaden, inschrijven etc.

Door jouw website perfect aan te laten sluiten op het verwachtingspatroon van jouw potentiële klant. Bijvoorbeeld door hen persoonlijk aan te spreken, te beginnen met een grapje en door niet alleen over jezelf te praten.

Vervolgens, als de websitebezoeker niet afhaakt bij de eerste kennismaking, is het zaak om hem/haar te blijven boeien en ervoor te zorgen dat er een ‘echte’ klik ontstaat. Hoe je dat doet? Houd informatie overzichtelijk en bouw vertrouwen op.

Je websitebezoeker overtuigen? Zorg sowieso voor logica!

Is je date (websitebezoeker) na een aantal ‘dates’ nog niet afgehaakt, dan wordt het tijd om de belangrijke vraag te stellen: wordt dit een ‘relatie’? Ook voor deze fase heeft Robbert een aantal praktische tips: maak het jouw websitebezoeker zo makkelijk mogelijk en geef hem/haar het gevoel van vrijheid en controle.

Daten met klanten, tijdens je werk. Beter wordt het niet!

Download hier de hele presentatie van Robbert.

Kom jij naar een volgende masterclass?

Onze masterclass ‘Meer klanten uit je website’ was een enorm succes. De vele aanwezigen gingen naar huis met heel veel informatie en handige tips om hun online marketing verder te professionaliseren. Wegens het grote aantal positieve reacties op de masterclass hebben we besloten om meerdere masterclasses te organiseren. Onderwerp en de locatie staan nog niet vast. Wél kun je je alvast inschrijven. Wil je als eerste horen als we hier meer over weten? Schrijf je dan nu in voor onze Masterclass Update!

 
Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.