De kracht van herhaling: remarketing it is

Remarketing it is en hier lees je wat remarketing, hoe het werkt en hoe je van start moet gaan met remarketing.

Lotte van Boxtel
Door:
Lotte
Friday
8
October
2021
Executie

Wat is remarketing? 

Het is je vast en zeker opgevallen, want als ze het goed doen ontkom je er niet aan. Na het rondkijken op een website of webshop kom je later op social media of op een andere website advertenties tegen van dit bedrijf. Remarketing. Met remarketing benader je opnieuw de mensen die jouw website hebben bezocht. Dit principe werkt ook met andere interacties via eigen kanalen, denk aan remarketen van mensen die een video van jou bekeken hebben op Facebook. Het is een extra trigger om bezoekers alsnog te verleiden tot een conversie. 

Voordat je start met remarketing: eerst zaaien, daarna oogsten.

Het aantrekken van websitebezoekers kan gemoeid gaan met kosten. De kosten lopen in de beginfase al snel flink op als je een nieuwe doelgroep wil aantrekken en dit ook nog eens via meerdere kanalen gaat uitzetten zoals Google Ads en Social Ads. Vanaf dit moment komt er verkeer naar je website, waar bezoekers zeker niet allemaal direct converteren. Het verkeer richting je website is de basis voor je remarketingcampagne. Zonder verkeer geen doelgroep.

Vaak is het voor een nieuwe bezoeker een behoorlijke stap om direct een aankoop te doen of informatie aan te vragen. Het kan zijn dat hij of zij nog in de oriëntatiefase zit en behoefte heeft om ook bij de concurrenten te kijken. Deze persoon zit met twijfels die je weg moet nemen en gaat door meerdere fases heen tot hij of zij bij de eindstreep van de funnel is. En precies dit is hét moment om hierop in te spelen met remarketing. 

Volg je websitebezoekers proactief op door middel van remarketing en probeer hierbij twijfels weg te nemen. Het is dus belangrijk om erachter te komen waarom een potentiële klant niet eerder converteert. 

Hoe werkt remarketing? 

Nu we weten wat remarketing is, is het ook belangrijk om te kijken naar hoe remarketing ingezet kan worden. Met remarketing kan je op verschillende manieren inspelen. Een van de bekendste is remarketing via Google Ads. Je start met het opzetten van je campagne in Google Ads. Daarna is het belangrijk om een remarketingtag op elke pagina van de website te plaatsen. Deze tags worden ook wel cookies genoemd. De gebruiker moet vaak eerst de cookies accepteren voordat de remarketingtag start. Deze tag slaat vervolgens jouw gegevens op in een remarketinglijst. De advertenties die zijn opgezet binnen Google Ads zijn daarna te zien op andere websites. 

Tip: maak je remarketing doelgroep altijd zo snel mogelijk aan binnen Facebook en binnen Google Analytics. Zodra de doelgroep aangemaakt is, gaat deze zich namelijk vullen met profielen. Zo zorg je ervoor dat wanneer je van start gaat met remarketing, je direct kan profiteren van een groep profielen die eerder verzameld zijn.

Bonus tip: splits je remarketingdoelgroep eventueel nog op in een aantal subgroepen zoals bijvoorbeeld op geslacht of leeftijd.

Voordelen van remarketing.

Remarketing is vaak succesvol omdat er een aantal grote voordelen aan zitten. 

1. Remarketing zorgt voor relatief lage kosten

Een voordeel van het inzetten van remarketing is dat de kosten hiervan relatief laag liggen. De kosten zijn vaak niet hoger dan 10 tot 20 cent per klik. Daarnaast klikken de meeste mensen ook pas echt op je advertenties als ze geïnteresseerd zijn. De kans dat je uit je remarketing campagne een conversie haalt, is daardoor groter. Een keuze die je kan meenemen in je overweging: nogmaals een nieuwe campagne opzetten of een warme doelgroep net even meer aandacht geven zodat je de juiste snaar raakt? 

2. Bereik gericht je doelgroep met remarketing 

Marketing draait tegenwoordig bijna alleen maar om gericht naar je doelgroep te communiceren. Omdat je al weet wat iemand op je site (of op Facebook) bekeken heeft, kan je inschatten in welke fase van de funnel hij/zij zit. Met campagnes kun je hier dus goed op inspelen. kan je hierop inspelen.

Het See, Think Do, Care (STDC) model is een goede basis voor je remarketingstrategie. 

Het STDC-model bestaat uit 4 fases:

  1. See: de persoon komt voor het eerst in contact met jouw bedrijf, product of dienst 
  2. Think: de persoon erkent zijn behoefte en gaat actief op zoek naar een oplossing 
  3. Do: de persoon staat op het punt om te converteren in een klant en wil de oplossing hebben 
  4. Care: de fase na de aankoop waarin je zorgt dat de klant zo lang mogelijk bij je blijft en fan wordt 




Breng in kaart welke fases iemand doorloopt. Op basis van wat iemand je op website bekijkt, doet of invult, schat je in in welke fase hij zit. Iemand dit bijvoorbeeld alleen de homepage heeft bekeken zit waarschijnlijk hoger in de funnel dan iemand die ook een detailpagina met bijvoorbeeld prijzen heeft bekeken. 

3. Vergroot je naamsbekendheid met remarketing en bepaal je boodschap per doelgroep

Remarketing draagt bij aan het vergroten van je eigen naamsbekendheid. Bezoekers die vluchtig op je site geweest zijn, krijgen daarna nog meerdere malen jouw logo te zien.  

Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je iets leuks zag op een website, op dat moment niets gekocht, maar hier later nog een keer aan terug dacht. Helaas wist je de naam van de website niet meer.. Had die website remarketing ingezet dan was waarschijnlijk dit probleem niet naar voren gekomen en wist je inmiddels de naam van de organisatie.

Je boodschap in je remarketingstrategie moet draaien om het communiceren dat ze jouw product moeten kopen omdat ze dit naar weten nog niet gedaan hebben. Je moet je remarketingdoelgroep juist enthousiast maken en een oplossing aanbieden voor het probleem waar ze op dat moment mee zitten. Speel in op hun interesse en zorg dat je zichtbaar bent en wordt onthouden.

Hierom zet jij remarketing in.

Remarketing is dus een ideale strategie die je kunt inzetten om gerichter te adverteren richting je doelgroep waarbij de interesse in jouw product of dienst hoog ligt. Met remarketing kan je op een goedkope manier de potentiële klant net dat extra zetje in de juiste richting geven waardoor jij meer websitebezoekers omzet in klanten.


Arrow icon
Lotte van Boxtel
Lotte van Boxtel
Marketeer

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.