Thought Starter: Waarom ik geen fan ben van doelstellingen

Ik werk liever met een andere methode om progressie te borgen.
Geschreven op:
18/8/2021

Het is er keihard ingeramd bij ons allemaal: het belang van doelstellingen. Niet zomaar doelstellingen, nee, SMART-goals hebben we nodig! Hoe concreter je doelen stelt, hoe groter de kans dat je ze realiseert.

Persoonlijk vind ik dat er vaak teveel aandacht gaat naar doelstellingen. Niet dat ik geen ambitie heb, integendeel. Of dat ik bang ben om mezelf ergens aan op te hangen. Nee, een paar andere dingen staan me tegen:

  • Mensen zijn altijd te optimistisch of te pessimistisch bij het neerzetten van een doel. We houden tekort rekening met omstandigheden & kunnen überhaupt niet goed inschatten wat realistisch is.
  • Vaak is de doelstelling niet wat je écht wil maar een soort vertaling hiervan. Mensen willen meestal niet echt 10 kilo afvallen. Ze willen gezond oud worden, er beter uitzien of minder last hebben van hun gewrichten.
  • Doelstellingen lijken altijd heel concreet (vaak met een cijfertje), maar zijn voor veel betrokkenen niet echt inspirerend. De cijfers zijn vaak vooral relevant voor degenen die de doelstellingen oplegt; minder voor degenen die het moeten doen.
  • Gevolg van een doelstelling is dat mensen een uitgebreid plan gaan maken voor de realisatie ervan. Van kop tot staart. Als je in agility gelooft (zoals ik), is dit niet slim omdat er hierdoor te weinig ruimte voor learning in het proces zit.
  • Bij doelstellingen zit de beloning helemaal aan het einde en niet gedurende het proces. Je mag pas blij zijn als je de eindstreep gehaald hebt. Als je die niet haalt, maar wel heel goed bezig bent, heb je gefaald. Terwijl je misschien een buitengewone prestatie geleverd hebt.
  • Doelstellingen focussen op output en niet op wat er in de praktijk moet gebeuren. Hierdoor wordt de aanpak zelf onderbelicht - vooraf, maar ook gedurende het hele proces.

Nu ben ik eindverantwoordelijk voor een marketingbureau. Veel klanten willen het natuurlijk met ons hebben over doelstellingen. Sterker nog: sommige klanten willen hun doelstellingen bij ons neerleggen - en pas betalen als we ze realiseren (wat we overigens nooit doen, maar dat is een ander verhaal).

Toch benader ik het ‘borgen van progressie’ meestal van een andere kant. Ik bedenk welke kant het op moet, om dit zo snel mogelijk te vertalen naar meetbare acties. Globaal houd ik hier het volgende format voor aan:

1. Bepaal de Stip op de horizon

Definieer waar je naartoe wil. Wat wil je eigenlijk bereiken? Schiet niet te snel in de aantallen, maar zoek het in je visie; een inspirerend toekomstbeeld Kies een scope van drie jaar; lang genoeg om grote ideeën op te schrijven - kort genoeg om urgentie te voelen.

2. Redeneer terug naar wat er NU moet gebeuren

Bepaal wat je vandaag moet doen om de goede richting in de wandelen.

Voorbeeld: als je in een bepaald land de markt op wil, moet je daar meer verkopen. Daarvoor moet je meer offertes uitbrengen. Hiervoor heb je leads nodig. Hiervoor moet je beter vindbaar zijn. Je kan vandaag starten met het maken van een nieuwe blog, zodat je beter gevonden wordt in Google. Hoe meer blogs je maakt, hoe beter je vindbaar zal worden, etc. etc.

3. Koppel voorspellende KPI’s

Als bloggen één van de acties is die je moet doen om naar je Stip te bewegen, wil je hierop sturen. Je wil bijvoorbeeld wekelijks 2 tot 4 blogs laten opleveren door je team.

Omdat je weet: meer blogs = betere vindbaarheid. ‘Aantal opgeleverde blogs per week’ is daarom een voorspellend KPI. Iemand moet dit KPI helemaal ownen en wekelijks rapporteren. Zo hebben alle acties KPI’s, die bijv. wekelijks centraal worden gerapporteerd.

4. Evalueer de aanpak regelmatig

Regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, evalueer je het proces. Doe ik wat er moet gebeuren? Leidt dit tot betere vindbaarheid? Merk ik dat dit zich terug vertaalt in meer (sales)leads? Etcetera. Feitelijk ga je evalueren of je goed bezig bent, of dat je je aanpak moet aanpassen.

Uiteraard is het logisch om je progressie te meten aan de hand van logische cijfers (bijvoorbeeld gemiddelde positie in Google op mijn top 10 keywords).

5. Vier de progressie

Maak je progressie? Vier dit met je team. Het hele idee van ‘iedere dag een stapje dichter bij de Stip’ moet echt omarmd worden door je team. Juist de grote, inspirerende Stippen op de horizon vragen vaak net dat stapje extra van je team. Hoe lekker is het dan dat we samen echt even stil staan bij de goede ontwikkelingen!

Natuurlijk begrijp ik dat je te maken krijgt met doelstellingen. Zo werkt de wereld nu eenmaal. Toch hoop ik dat ik je heb kunnen inspireren om eens anders naar ontwikkeling te kijken. Any thoughts? Ik ben benieuwd naar je mening!

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant