iOS15 update en de impact op jou als marketeer

Met nieuwe functies voor privacybescherming gaan marketeers de impact van de iOS15 update ook merken. Hoe dat zit probeer ik je in deze blog kort uit te leggen.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Friday
3
September
2021
Executie

Met nieuwe functies als iCloud Private Relay en Hide My Email gaan marketeers ook de impact van deze update merken. Hoe dat verder zit, probeer ik je in deze blog kort uit te leggen.

iOS 15 Update: iCloud Private Relay

iCloud‌ Private Relay is een nieuwe feature die Apple gebruikers moet helpen in het afschermen van hun persoonlijke informatie (IP-adres, locatie, browse activiteit). Hiermee wordt het bedrijven moeilijker gemaakt een gedetailleerd profiel op te bouwen om gerichte marketingactiviteiten op te sturen. 

Hoe Apple dit doet is vrij simpel uit te leggen. Al het webverkeer via Apple’s eigen Safari browser wordt straks naar een Apple server gestuurd. Hier wordt persoonlijke informatie zoals het IP-adres verwijderd, waarna het verkeer naar een externe server wordt gestuurd. Hier wordt jouw webverkeer van een tijdelijk IP-adres voorzien, waarna je doorgestuurd wordt naar de uiteindelijke bestemming. 


Het gebruik van de twee servers in bovenstaand proces, waarbij zowel een Apple server als een server dan derden wordt gebruikt, blijkt zeer effectief in het beschermen van informatie. Zo voorkomt ‌iCloud‌ Private Relay dat iemand (ook Apple) de identiteit van een gebruiker kan bepalen en deze kan koppelen aan de website die de gebruiker bezoekt. 

Grote impact voor marketeers dus! Hierbij moeten we nog wel de kanttekening maken dat iCloud Private Relay bij de introductie van iOS15 als Beta-versie gelanceerd wordt, omdat deze functionaliteit nog een aantal bugs bevat. Daarbij is het ook belangrijk te weten dat het enkel het internetverkeer betreft dat gebruik maakt van Apple’s eigen browser; Safari.

iOS 15 Update: Hide My Email

De ‘Hide My Email’-functie stelt Apple gebruikers in staat om hun persoonlijke e-mailadres te verbergen bij het invullen van online formulieren. Met de functie blijven persoonlijke e-mailadressen écht privé en worden willekeurige e-mailadressen gebruikt richting de webformulieren. Het werkt, net als iCloud Private Relay eigenlijk heel eenvoudig.

Heb je een online formulier waarbij je je e-mailadres in kunt vullen, dan krijgen Apple gebruikers de mogelijkheid om op Hide My Email te drukken. Vervolgens wordt er een willekeurig e-mailadres gegenereerd die aan het iCloud account wordt gekoppeld. Vervolgens wordt dit willekeurige e-mailadres in het formulier gebruikt en ingesteld als soort van redirect adres naar jouw persoonlijke e-mail. Als marketeer ontvang je dus een willekeurig e-mailadres, terwijl de lead/prospect jouw mail wel gewoon ontvangt.

Als je gebruikt maakt van deze functie wordt in je iCloud-account een overzicht gemaakt van alle ‘fake’ e-mailadressen die gebruikt zijn. Desgewenst kun je hier ook nog een notitie aan toevoegen, zodat je later terug kunt kijken waar/hoe je dit e-mailadres gebruikt hebt. Er zijn wel een paar dingen waaraan gebruikers moeten denken. Hide My Email werkt namelijk alleen via Apple’s browser Safari, in combinatie met de Mail-app én je iCloud e-mailadres.

Qua ‘stappen’ werkt Hide My Email dus als volgt:

  • Apple-gebruiker vult webformulier in;
  • Willekeurig e-mailadres wordt aangemaakt;
  • Marketeer ontvangt lead met willekeurige e-mailadres
  • Marketeer stuurt mail naar willekeurige e-mailadres. Apple-gebruiker ontvangt e-mail op persoonlijke adres door doorsturen van willekeurige e-mailadres.

iOS15 update: Privacybescherming in Apple’s Mail app

Het tracken van opens en klikken in e-mails is een veelgebruikt middel om te kijken of je nieuwsbrief bijdraagt aan het behalen van je doelen. Hiervoor gebruiken de mailsystemen onzichtbare pixels die actief worden als contacten jouw mail openen en/of klikken in de e-mail. Vervolgens worden deze gegevens verzameld en teruggekoppeld naar jouw e-mailmarketing software om geanalyseerd te worden. Naast engagement met de e-mail kan nog veel meer worden verzameld, wat de ontvanger vaak niet weet en dus ongewenst kan zijn. 

Om dit te voorkomen geeft de iOS15 update Apple-gebruikers meer mogelijkheden om hun privacy te beschermen. Zodoende kunnen zij voorkomen dat ongevraagd hun gegevens en gedrag worden verzameld. Deze feature heet dan ook, heel toepasselijk, Mail Privacy Protection.

Deze feature voorkomt dat de externe (e-mail)data direct wordt gedownload via de Apple Mail App op jouw telefoon. Door gebruik van een externe proxy server, wordt o.a. je IP-adres verborgen en gaat Apple dus de strijd aan tegen het gebruik van tracking pixels.

Deze update binnen iOS15 heeft een aantal nadelen voor jou als marketeer. Het komt er eigenlijk op neer dat rapportages minder betrouwbaar worden omdat data niet meer (goed) teruggekoppeld wordt naar jouw e-mailsysteem of bijv. Google Analytics. Dus:

  • Je rapportage in jouw mailsysteem wordt minder betrouwbaar;
  • E-mail wordt niet meer meegenomen door Google Analytics als men klikt in je e-mail;
  • Het A/B testen van bijv. onderwerpregels, afzender en verzendmomenten is niet mogelijk
Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.