Ook jouw doelgroep leest steeds minder - wat zijn je alternatieven?

Het overgrote gedeelte van alle bedrijfswebsites bestaat uit lappen tekst. Ondernemers en marketeers vinden het kennelijk fijn om hun informatie uit te tikken.

Onderzoek wijst uit dat slechts 'jongeren' tot 34 jaar per dag nog slechts 14 minuten lezen. Online en print bij elkaar opgeteld.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Wednesday
29
June
2022
Groeisleutel

Begrijpelijk, iedereen kan wel schrijven (nou ja …), je hebt er geen opleiding of dure apparatuur voor nodig. Maar al die lappen tekst staan wel haaks op het online gedrag van consumenten.

Onderzoek wijst uit dat slechts 'jongeren' tot 34 jaar per dag nog slechts 14 minuten lezen. Online en print bij elkaar opgeteld. Dit daalt ieder jaar. Ouderen lezen relatief wel veel nog:; tot ruim 80 minuten voor 65+.

Afb. Onderzoek naar leesgedrag, per leeftijdscategorie

Als we niet lezen, wat doen we dan?

Als we tekst tegenkomen, wordt deze door 79% van de bezoekers gescand. Dit gebeurt in een F-vorm, waardoor de informatie bovenaan het belangrijkste is, evenals de eerste woorden van de tussenkoppen.

In gemiddeld 2,6 seconden besluiten mensen of ze verder willen lezen of niet. Mensen surfen taakgericht. Websitebezoekers lezen 10 tot 30% trager in vergelijking met papier. Informatie wordt bovendien veel minder goed onthouden.

Kortom, lange teksten komen niet tegemoet aan de voorkeur van je bezoekers.

We zien de enorme opkomst van video en audio. Dagelijks worden op Youtube ongeveer 5 miljard video's bekeken. De consumptie van podcasts is de laatste jaren met een enorme opmars bezig. Nieuwe contentvormen krijgen de voorkeur: mensen willen kijken en luisteren.

(Het is niet zo dat geschreven tekst helemaal overboord moet. Zoekmachines baseren zich nog altijd vnl. op teksten. Maar ook inhoudelijk: als iemand verder in de buyer journey komt en toe is aan research, voegt gedetailleerde geschreven tekst veel waarde toe.)

Video en audio is een stuk lastiger te maken, maar het betaalt zich snel terug.

Klein voorbeeld:

Social ads die gebruik maken van video i.p.v. alleen plaatjes en tekst, presteren in onze benchmark 40% tot 50% beter. Mensen blijven langer hangen bij de ad en converteren veel vaker. Dat is een enorme boost voor je return on ad spend (ROAS).

Partijen die NU investeren in video, ontwikkelen snel voorsprong ten opzichte van concurrenten die dat niet doen.

Voorbeeld is ITQ, internationaal marktleider in een IT-niche (en Bambuu-opdrachtgever), die video compleet heeft omarmd. Video first, is het adagium. Door middel van lightboard video's maken IT-specialisten de meest complexe topics inzichtelijk. Dit is zover doorgetrokken, dat zelfs communicatie met klanten deels via video verloopt.

Deze aanpak is zo succesvol, dat ITQ hiervoor een complete eigen filmstudio heeft ingericht.

Vanuit Bambuu proberen we vaker de camera erbij te pakken. Zo zijn we recent gestart met een pilot om maandrapportages via video toe te lichten, waardoor dit op een duidelijke manier verder gedeeld kan worden binnen de organisatie.

Hoe ziet jullie communicatie eruit? Welke boodschap leent zich wellicht beter voor video? Hoe kun jij met video snel het verschil maken t.o.v. concurrenten? 

Meer weten over het gebruik van video in jullie website en marketingbeleid?

Bedankt voor het lezen 😉

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.