Marketing Automation, nooit meer koude leads nabellen

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Monday
18
November
2019
Executie

Eerlijk is eerlijk: niemand houdt van koude leads nabellen. Behalve de echte salestijgers dan. Want zo’n gesprek kan wel eens heel ongemakkelijk zijn… Wie zegt dat ze zitten te wachten op jouw telefoontje? Stel je voor dat je nooit meer koude leads hoeft na te bellen, maar wel de waardevolle contactmomenten met die leads opbouwt. Klinkt als muziek in de oren, toch? 

Dit kan met marketing automation. Dit helpt jou om bestaande (koude) leads sneller en effectiever om te zetten naar klanten. Het zorgt dus voor beter gekwalificeerde leads. Daarnaast helpt het je om sterke klantrelaties op te bouwen en te onderhouden. Hoe? Dat vertellen we je graag.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een verzamelnaam voor softwaretoepassingen en -technologieën die zijn ontworpen om effectiever te segmenteren op verschillende online kanalen. Denk bijvoorbeeld aan e-mail, websites en blogs. Het is ontworpen om anonieme online bezoekers om te zetten naar prospects en uiteindelijk naar kwalitatief goede leads op basis van hun gedrag en behoefte. 

En dat is niet alles: ook bestaande klanten ‘nurture’ je met marketing automation op de best mogelijke manier. Je komt regelmatig onder de aandacht, op basis van de acties, interesses of een bepaalde tijd sinds het laatste contactmoment. Zo creeer je relevante contactmomenten tijdens de verschillende fases van de klantreis.

Het doel van marketing automation? Het waardevol communiceren richting de juiste doelgroep, met de juiste boodschap op het juiste moment. De mogelijkheden van marketing automation zijn eindeloos. Je kunt er niet alleen veel resultaat mee behalen, maar het bespaart je ook tijd en geld, omdat je veel gerichter communiceert.

De voordelen van marketing automation

Marketing automation is één van de krachtigste tools voor jou als marketeer. Het kan een flinke bijdrage leveren aan de winstgevendheid van al je marketingcampagnes. We zetten de belangrijkste voordelen voor je op een rij:

  • Je haalt meer rendement uit je campagnes en automatiseert repeterende taken. Zo geef je al je (potentiele) klanten de aandacht die ze verdienen, maar zonder alle tijdsinvestering.
  • Je bouwt aan sterke klantrelaties: je weet in welke fase van de klantreis ze zijn dus bent in staat relevantere content te bieden.
  • Je verbindt marketing en sales met elkaar.
  • Je krijgt inzicht in wie jouw klant is door het opbouwen van klantprofielen.
  • Je maakt je marketingactiviteiten schaalbaar door het automatiseren van terugkomende taken en processen.
  • Je laat makkelijk real-time acties uitvoeren, die handmatig onmogelijk waren geweest.

Verschillende marketing automation tools

Er zijn veel verschillende marketing automation tools beschikbaar, elk met een eigen specialiteit. Bepaal dus wat je nodig hebt en naar welke functionaliteiten je op zoek bent. En kies aan hand daarvan de juiste tool. Systemen die je vaak tegenkomt zijn Hubspot, Copernica, Marketo, Eloqua en ActiveCampaign. Wij lichten je graag de mogelijkheden van ActiveCampaign toe.

ActiveCampaign: dé e-mailmarketingtool

ActiveCampaign is één van de vele e-mailmarketingtools waarmee je relatief makkelijk marketing automation inzet. Natuurlijk verstuur je met ActiveCampaign automatisch naar meerdere personen tegelijk een e-mail, die ook nog eens gepersonaliseerd is. Maar wat ActiveCampaign interessant maakt, zijn de uitgebreide functies en een prima prijs-kwaliteitverhouding. Het is heel visueel en gebruiksvriendelijk ontworpen. 

Op basis van data houd je rekening met persoonlijke interesses van potentiële en bestaande klanten uit je mailinglijst. Daarbij heb je altijd een overzichtelijk dashboard met onder andere je totaal aantal contacten, geplande campagnes en actieve automations. 

Redenen om te kiezen voor ActiveCampaign

Vier redenen om ActiveCampaign te gebruiken voor jouw e-mailmarketing:

  • All-in-one programma

ActiveCampaign is een all-in-one programma. Alle gegevens van een contact zoals de opens, kliks, ontvangen e-mail, lijsten, labels, doorlopen workflows en bezochte pagina’s zijn op één plek terug te vinden.

  • Automatiseren met workflows

Een workflow is een combinatie van triggers, acties en logica waarmee marketing- en verkoopprocessen geautomatiseerd worden. Met de gemakkelijk te gebruiken drag-en-drop functie is alles mogelijk. Van simpele 1-staps workflows tot workflows die bestaan uit tientallen stappen.

  • Veel integratiemogelijkheden

ActiveCampaign is te integreren met meer dan 150 programma’s zoals Drupal, Evernote, WordPress, LinkedIn, Salesforce en meer.

  • Customer Experience Automation

Door deze functie ontvangt elke lead of klant het juiste verhaal, hebben ze elk hun eigen unieke ervaring en ontvangen ze het bericht op de voor hen afgestemde tijd. Alle verzamelde data wordt geanalyseerd, waardoor de beste tijd, content en route voor elk contact wordt bepaald.

Starten met marketing automation

Vind jij dat het tijd is om te starten met marketing automation? Wij helpen je graag met een vliegende start met behulp van onderstaande vijf stappen.

1. Strategie bepalen

Beantwoord drie belangrijke vragen:

- Wie wil je bereiken?

- Hoe ga je die personen bereiken?

- Wat wil je ze laten doen?

2. Leads segmenteren

De essentie van succesvolle marketing automation is een spot-on segmentatie. De meest effectieve manier van segmenteren is om je lijsten te baseren op de behoeftes van je doelgroepen en om te kijken in welke fase van de klantreis je contacten zich bevinden.

3. Opvolging personaliseren met workflows

De meest effectieve workflows zijn een samenvoeging van nuttige, interessante content en een sterke interne opvolging door sales en marketing. De workflows leiden je contact zo met zachte hand verder door de klantreis.

4. Website content segmenteren

Het segmenteren van de inhoud van je website op basis van bezoekersgedrag of verzamelde informatie over je contacten lijkt een tijdrovende bezigheid. Gelukkig is het gemakkelijker dan je denkt. Via de juiste marketing automation tools kun je je contacten van op maat gemaakte call-to-actions voorzien. Of je stuurt bezoekers op basis van hun behoeften naar de juiste content binnen dezelfde websitepagina. Dit biedt de mogelijkheid om je boodschap te versterken op elke pagina van je website, in plaats van generieke content te tonen.

5. Analyseren en optimaliseren

Het is essentieel om al je acties en marketing automation projecten te analyseren en waar nodig bij te sturen. Want zoals voor bijna alles geldt: marketing automation levert niet vanaf dag één kwalitatieve leads op. Het is zaaien en oogsten: dit heeft tijd en bijsturing nodig. En hier en daar wat extra water geven.

Wil je nooit meer koude leads nabellen en ben je benieuwd naar de mogelijkheden van marketing automation, of specifiek ActiveCampaign? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag. 


Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.