Thought Starter: Minder advertentiekosten en meer online conversies

Marketeers denken in funnels. Boven aan de funnel (Top Funnel) zorg je voor bereik en instroom. Iemand komt bijvoorbeeld op jouw website via Google, of iemand klikt op een link in social media en bereikt zo jouw website.

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Tuesday
21
July
2020
Groeisleutel

Deze Thought Starter verscheen eerder op Ondernemersbelang.nl

Marketeers denken in funnels. Boven aan de funnel (Top Funnel) zorg je voor bereik en instroom. Iemand komt bijvoorbeeld op jouw website via Google, of iemand klikt op een link in social media en bereikt zo jouw website.

Onder aan de funnel (jaja, Bottom Funnel) doet iemand een aanvraag, neemt contact op of download een e-book.

De meeste ondernemers sturen op Top Funnel. Ze willen optimale vindbaarheid en groot bereik via social media. Maar… dan gaat het mis. Vaak zien we dat 80% tot 90% van de bezoekers niet verder komt dan de eerste pagina van de website.

In de meeste gevallen kunnen we dit prima verklaren aan de hand van twee simpele checks:

  • Is de content op de landingpage passend en van toegevoegde waarde? Veel websites gaan over het bedrijf en haar producten en diensten. Terwijl bezoekers op zoek zijn naar oplossingen voor hun problemen.
    Voorbeeld: de website van een advocatenkantoor gaat over arbeidsrecht. Terwijl ik als bezoeker een oplossing wil voor een disfunctionerende medewerker. Uiteindelijk heb ik een arbeidsrecht advocaat nodig, maar daar was ik nog niet.

  • Is er een logisch vervolg beschikbaar? Iedere pagina binnen de website moet een logische, laagdrempelige vervolgstap aanbieden. Dit kan zijn: een link naar verdiepende informatie, of het aanvragen van een checklist rond dit onderwerp. Dit ontbreekt vaak.
    Voorbeeld: de pagina biedt een optie om contact op te nemen voor meer informatie. Als bezoeker wil ik geen contact, ik wil scherp krijgen wat de dingen zijn die ik nu het beste kan doen. Uiteindelijk is er contact nodig, maar nu nog niet.

Resultaat: enorme bounce rates (bounce = % bezoekers dat zonder vervolgactie de website verlaat). Dit is zonde, je hebt enorm geïnvesteerd in bereik, ze komen op je website, ze vertrekken en komen nooit meer terug.

Dit is in veel gevallen ook onnodig. Door beter te focussen op Bottom Funnel (beter aansluitende content & logische conversies) kun je je bounce rate vaak met tientallen procentpunten verlagen.

Daarbij kun je met remarketing-strategieen ervoor zorgen dat vertrekkende bezoekers worden teruggehaald, wellicht naar een andere, laagdrempelige conversies. Zo haal je meer resultaat uit het bereik & de bezoekers waar je al voor betaald hebt. 

Voorbeeld: Stel, je hebt 1.000 bezoekers en 1,5% converteert. Dan kun je rekenen op 15 conversies. Als je het conversieratio optimaliseert tot 2%, hoef je nog maar 750 bezoekers aan te trekken voor 15 conversies. Als je € 2,50 per klik betaalt, scheelt dit € 625,- voor hetzelfde resultaat.

Dit is resultaat dat bovendien blijvend is. Je hoeft niet méér te blijven investeren om hiervan te profiteren. Sterker nog, van iedere euro budgetverhoging profiteer je veel meer in de toekomst. Conversiepercentage is een hefboom - die gelukkig erg goed te bedienen is.

En jullie? Sturen jullie al op bounce rate en conversie? Halen jullie vertrekkende bezoekers terug met slimme remarketing? Wellicht een mooi project voor deze zomer ;-).

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.