5 Key take-aways van het Digital Marketing World Forum (DMWF)

Op 21 en 22 november vond het Digital Marketing World Forum plaats in de RAI. Twee dagen vol inspiratie, nieuwe trends en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van technologie en privacy. Wij waren er natuurlijk bij en hebben onze 5 key takeaways voor je op een rij gezet.

Twee dagen vol inspiratie, nieuwe trends en belangrijke ontwikkelingen op het gebied van technologie en privacy. Wij waren er natuurlijk bij en hebben onze 5 key takeaways voor je op een rij gezet.

Door:
Tuesday
6
December
2022
Bambuu Nieuws

#1 Marketing in onzekere tijden

Winter is coming.. Dus laten we de lijst aftrappen met het minst leuke onderwerp: marketing in onzekere economische tijden. Carolina Miodownik, Global Digital Marketing Manager bij Jacobs Douwe Egberts (JDE) vertelde tijdens het evenement wat we juist wel én niet moeten doen. Laten we beginnen met wat je niet moet doen: bang worden en investeringen opschorten. We hebben tenslotte eerder met dit bijltje gehakt, denk maar aan 1975, 1982, 1991 en 2009. De lessen uit het verleden vertellen ons het volgende over wat je wel en niet moet doen in onzekere tijden: 

  1. Wel doen: blijven investering in je marketing 

Uit onderzoek van Analytics Partners (2022) blijkt dat een verlaging van je marketing uitgaven kan leiden tot wel 15% verlies van omzet tijdens een recessie.

  1. Niet doen: prijsacties

Met prijsacties kannibaliseer je (toekomstige) omzet. Klanten gaan het wellicht een maand eerder kopen ivm kortingen en kopen het vervolgens niet in de periode dat ze dit eigenlijk van plan waren, voor het volledige bedrag. 

  1. Wel doen: focus op de lange termijn en je brand

Uit onderzoek van Kantar BrandZ herstellen bedrijven met sterke merken tot wel 9 keer sneller van de 2008-2009 crisis en zagen zij een sterkere groei de daar opvolgende jaren. Carolina haalde hiervoor het voorbeeld van Pizza Hut aan uit 1990-1991. Tijdens de crisis in deze periode zette Pizza Hut en Taco Bell in de VS vol op marketing in terwijl concurrent McDonalds de hand op de knip deden. Het resultaat? 

  • Pizza Hut 61% stijging van de sales.
  • Taco Bell 40% stijging van de sales.
  • McDonald’s 28% daling van de sales.
  1. Wel doen: gebruik empathie en humor in je berichten

Volgens Ogilvy is empathie key. Hierbij is het belangrijk dat je je merk spiegelt aan de nieuwe realiteit van je klanten. Denk bijvoorbeeld aan de reclames van de Kruidvat waarin ze een emotioneel haakje plaatsen op de inflatie (lees: alles wordt duurder maar Kruidvat denkt met je mee en heeft goedkope aanbiedingen). 

#2 B2B Communities als onderdeel van je funnel

Communities zijn niet geheel nieuw natuurlijk maar toch worden ze als onderdeel van een B2B funnel dikwijls vergeten. Clive Roach, Director of Digital Social Media bij Signify (voorheen Philips Lighting) vertelde tijdens zijn sessie meer over hoe je B2B communities slim in kunt zetten in je marketing funnel.

B2B communities kun je op verschillende manieren gebruiken in je funnel. Je kunt aan communites deelnemen maar ook een community aanmaken, promoten en zelfs inhuren. Met zo’n community kun je bijvoorbeeld social listening toepassen binnen je Ideal Customer Profile(ICP) en krijg je beter zicht op de trends, het sentiment en de unique buying reasons van je klant. Mega waardevol dus!

Clive gaf als voorbeeld een LinkedIn groep die hij op had gezet gericht op Lighting professionals. Diverse Philips medewerkers maar ook leden uit de community treden hierin op als ‘expert’ beantwoorden elkaars vragen. De community geeft actieve deelnemers ook benefits. Zo heeft Philips een aantal van de meest actieve leden over laten vliegen voor een groot Lighting congress. 

#3 Digital Audio is booming

Europese adverteerders hebben vorig jaar 700 miljoen euro uitgegeven aan digitale reclame bij radiozenders en podcasts. Hiermee groeide digitale audio met 50,7% waardoor audio de hardste stijger is onder de digitale reclame uitgaven in Europa.

Bron: Adex

Denk je eraan om te investeren in bijvoorbeeld podcast reclames? Volgens Thijs Burgerhof, Campaign Marketeer A.I. bij Coop Supermarkten is het belangrijk dat je hierbij de host geen harde commerciële boodschappen laat delen maar ervoor zorgt dat de boodschap authentiek is en dus goed past bij de host. Luisteraars prikken er anders zo doorheen.

#4 Metaverse 


De Metaverse kon natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. Volgens diverse sprekers van DMWF zien we nu nog maar het topje van de ijsberg wanneer het om de Metaverse gaat. Dit komt overeen met voorspellingen van onderzoeksbureau Gartner waaruit blijkt dat we het plateau van deze ontwikkeling pas over zo’n 10 jaar bereiken.

Meer lezen over de metaverse? Bekijk ons eerdere blog.

Bron: Gartner


Naast twijfels over potentie zien we ook een gold rush. Mega investeringen worden gedaan om maar de eerste in de metaverse te zijn, zonder een gedegen strategie erachter. De tijd zal het leren of dit een slimme zet is geweest en dit ‘the next big thing’ gaat worden of dat het uitmondt op een Secondlife 2.0…

#5 Privacy Wallets

Margo Kotseva, Senior Account Executive bij Usercentrics, ‘s wereld leidende platform voor Consent Management, gaf aan dat we de komende 3-5 jaar te maken zullen krijgen met Privacy Wallets. Dit zijn wallets waarin gebruikers voor diverse apps en websites hun privacysettings kunnen instellen met bijvoorbeeld standaard presets privacysettings. Hiermee houd je als gebruiker meer macht over je eigen data en privacysettings.

Net zoals bij veel nieuwe technologies biedt dit ook weer kansen voor nieuwe business modellen. Denk maar aan opties waarbij gebruikers kunnen kiezen of ze meer data beschikbaar willen maken in ruil voor premium features of speciale voordelen. Niks nieuws natuurlijk omdat veel gratis apps nu ook al worden ‘betaald’ met je data. Denk maar aan de Instagram, Facebook en TikTok. 

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.