A/B-testen: dé manier om je e-mailmarketing te optimaliseren

Benieuwd welke vorm van e-mailmarketing voor jouw doelgroep(en) het beste werkt, in plaats van te gokken? A/B-testen is de oplossing.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Monday
20
January
2020
Executie

Ben je benieuwd naar de meest optimale vorm van e-mailmarketing voor jouw doelgroep(en)? Wil je echt weten wat het beste werkt, in plaats van dat je denkt te weten wat het beste werkt? Dan biedt A/B-testen de oplossing. A/B-testing (ook wel split-testing genoemd) is één van de beschikbare features in ActiveCampaign.

Wat is A/B-testen?

Een A/B-test kun je zien als een vergelijkingstest. Het is een perfecte manier om de effectiviteit van een bepaalde pagina of e-mail te testen. Wanneer je een A/B-test uitvoert, laat je 50% van je bezoekers versie A zien en 50% van je bezoekers versie B. Versie B bevat bijvoorbeeld andere content of de call-to-action button staat op een andere plek. Jouw ‘testpersonen’ laten met hun gedrag zien wat het beste werkt! 

Een A/B-test is dus het ideale middel om bij elke kleine aanpassing de gebruiksvriendelijkheid te testen. Zo speel je maximaal in op de voorkeuren van jouw doelgroep. Wijst de test uit dat een andere afbeelding, langere tekst of misschien een andere kleur call-to-action het beste werkt? Gebruik dit dan om jouw e-mail of pagina te optimaliseren.

Gelijke of voorwaardelijke splitsing?

Wanneer je een A/B-test wilt uitvoeren, moet je de contactpersonen splitsen. Een x aantal personen moet test A te zien krijgen en een x aantal personen test B. Je kunt je contacten op twee manieren splitsen:

Een gelijke splitsing

Met een gelijke splitsing worden je contacten op een gelijke manier verdeeld over de twee paden, totdat het winnende pad is bepaald. Maar wanneer wordt de test dan beëindigd? Dat kan je zelf instellen in ActiveCampaign:

  • Nooit, dus oneindig blijven splitsen en testen
  • Wanneer er een x aantal contacten zijn gesplitst
  • Wanneer een bepaalde datum is bereikt.

En wanneer wordt het winnende pad bepaald? Ook dit bepaal je zelf: bijvoorbeeld op basis van via welk pad de e-mails het beste worden geopend of op basis van in welk pad op de meeste hyperlinks wordt geklikt.

Een voorwaardelijke splitsing

Bij een voorwaardelijke splitsing hangt er een vooraf bepaalde voorwaarde vast aan de splitsing. Dit kan bijvoorbeeld op basis van het aantal contacten die naar pad A gestuurd zijn (stuur de eerste 200 contacten naar pad A en vervolgens alle nieuwe contacten naar pad B) of op basis van een einddatum (stuur tot 31 januari 2020 alle contacten via pad A en vervolgens naar pad B).

Wat kan ik allemaal testen?

Wanneer je gebruikmaakt van de A/B-testing formule van ActiveCampaign kun je onder andere het volgende testen:

  • De onderwerpregel van de e-mail
    De onderwerpregel is dé manier om ervoor te zorgen dat mensen nieuwsgierig worden, dat ze worden getriggerd om de e-mail te openen. Met een verhoging van de open rate als gevolg.
  • De afzender
    Van wie moeten de e-mails afkomstig zijn? En hoe moet dit worden weergegeven? Denk bijvoorbeeld aan ‘directeur van bedrijf x’ of ‘Floris, accountmanager bedrijf x’. Ook dit is van invloed op de open ratio van je e-mail.
  • De content van de e-mail zelf
    Wat willen de mensen zien of lezen wanneer ze de e-mail eenmaal geopend hebben? ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om twee compleet verschillende e-mails met elkaar te vergelijken. Een hogere doorklikratio zou een indicator kunnen zijn voor de beste variant. 
  • Afbeeldingen
    Welke afbeelding zorgt voor de meest aantrekkelijke e-mail? Het resultaat van deze A/B test zou een verhoging van de doorklikratio moeten zijn.
  • De call-to-action
    En wat is de meest effectieve manier om jouw doelgroep actie te laten ondernemen? Test verschillende soorten call-to-action knoppen: verander de tekst, de kleur of de vorm. Het resultaat van deze A/B test zou ook een verhoging van de doorklikratio moeten zijn.

Het is in ieder geval belangrijk om vooraf te bepalen wat voor jou belangrijk is. Gaat het om het grootst aantal geopende e-mails of gaat het juist om de kliks? Kies wat het beste past bij jouw doelstellingen en creëer vervolgens je A/B tests.

Wat maakt ActiveCampaign hierin uniek?

Het wordt wel A/B-testen genoemd, maar ActiveCampaign biedt de mogelijkheid om wel vijf verschillende e-mails tegelijkertijd te testen. A/B/C/D/E testen dus. Dé manier om de beste combinatie te vinden tussen de onderwerpregel, de e-mail content, de afbeeldingen en de call-to-action. Oftewel: oneindig optimaliseren! 

En naast het testen van e-mails biedt ActiveCampaign ook de mogelijkheid om complete vormen van marketing automation te testen. Je kunt je volledig geautomatiseerde workflows testen. Converteert jouw sales funnel al goed of kan het juist beter?

Ook eens proberen?

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die ActiveCampaign te bieden heeft op het gebied van A/B-testen? En wil je het ook weleens proberen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij laten je graag kennismaken met de mogelijkheden en voorzien je graag van een persoonlijk advies.

Verder lezen over ActiveCampaign?

Deze blog is onderdeel van een serie blogs over de mogelijkheden die ActiveCampaign biedt. Benieuwd naar de andere blogs? Lees gerust even verder:

Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.