Succesvol marketing automation inzetten met ActiveCampaign

Wil je dat jouw bezoekers op het juiste moment de juiste content ontvangen? Lees hier hoe je Active Campaign efficiënt kan inzetten.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Tuesday
17
December
2019
Strategie

ActiveCampaign is veel meer dan alleen maar een tool voor e-mailmarketing. Het is eigenlijk een vooruitstrevende marketing automation tool. Het wordt niet voor niets hét all-in-one marketingplatform genoemd. Maar wat is marketing automation dan precies? En wat kun je allemaal met ActiveCampaign op het gebied van marketing automation?

We nemen je graag mee in de eindeloze mogelijkheden van marketing automation met ActiveCampaign.

Wat is marketing automation?

Marketing automation brengt twee werelden bij elkaar: de wereld van de marketingcommunicatie en de wereld van de softwaretechnologie.

Marketingcommunicatie

De doelen van marketingcommunicatie zijn:

  • Sneller en meer verkopen via diverse online kanalen zoals je website, e-mail en social media.
  • Het segmenteren van je doelgroep om zo de perfecte customer journey aan te bieden.
  • Hoge kwaliteit leads genereren.

Automation

De doelen van automation met softwaretechnologie zijn:

  • De profielen van jouw leads en klanten in kaart brengen door te meten wat deze persoon doet. Dit alles wordt opgeslagen in een database.
  • Het automatiseren van vaker terugkomende taken of acties.
  • Het verwerken van grote aantallen gegevens.

Dus, door de technische mogelijkheden van je marketing tools te kennen én te gebruiken, zet je koude leads op een efficiënte manier om in warme leads. Marketing automation is zodoende een kostenefficiënte, effectieve manier om in contact te komen met je (potentiële) klanten. Het zorgt ervoor dat je meer focus in je activiteiten kunt aanbrengen, terwijl je zelf de volledige controle houdt. Daarnaast is het ook een uitstekende manier om in contact te blijven met bestaande klanten om zodoende de klantrelatie te onderhouden.

Voor wie is marketing automation interessant?

Marketing automation is voor heel veel bedrijven interessant. Want nee, het is niet alleen bruikbaar voor grote bedrijven! Ook bij een klein aantal mailcontacten biedt het toegevoegde waarde. Het is voor jouw bedrijf interessant om te starten met marketing automation wanneer je:

  • Meer omzet wilt halen uit je bestaande klanten én nieuwe relaties
  • Nooit meer koude leads wilt nabellen
  • Opvolgprocedures wilt professionaliseren
  • Tijd wilt besparen bij de marketing- en salesafdeling
  • De tijd van het eerste contact naar de uiteindelijke sale wilt versnellen
  • Meer wilt halen uit bestaande marketing- en salesacties

Marketing automation stelt je in staat om op een eenvoudige manier meer resultaat te halen uit hetzelfde budget. Wie wil dat nou niet?

ActiveCampaign, hét marketing automation platform

ActiveCampaign is een marketing automation platform dat ervoor zorgt dat de bezoekers van jouw website op het juiste moment de juiste content ontvangen. Daarnaast bouw je een klantprofiel op, zodat je precies weet waar deze persoon in geïnteresseerd is en in welke koopfase hij of zij zit.

De marketing automation feature van ActiveCampaign bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Site Tracking

Het meten van de bezoekers op je website, zodat je deze bezoekers precies de informatie aan kan bieden waar ze naar op zoek zijn. Geen onnodig verlies van (potentiële) klanten meer, maar meer converterende bezoekers.

  • Event Tracking

Elke login, elke open, elke view en elke klik is informatie die je kunt gebruiken om je marketing te verbeteren. Met behulp van site tracking zie je daarnaast ook precies wat je contacten op jouw website doen.

  • Automation Goals

Natuurlijk is niet elke bezoeker op zoek naar hetzelfde - de klantbehoefte verschilt per bezoeker. Met behulp van goal tracking breng je in kaart hoe ze door je sales funnel bewegen, welke kant ze op bewegen én waar ze eventueel afhaken. Zo heb je alle inzichten die nodig zijn om te optimaliseren. Daarnaast voorkom je ook dat je automation blijft doorlopen als de gewenste conversie al heeft plaatsgevonden.

  • Automation Map

Waar zitten de knelpunten in de customer journey? Automation Map laat op een overzichtelijke manier zien hoe verschillende automatiseringen met elkaar worden verbonden. Dé manier om nieuwe kansen te laten zien om je bedrijf te laten groeien.

  • Attribution

Kun je nou het beste focussen op social media, SEO, SEA of e-mail? Attribution laat je zien wat voor jouw doelgroep(en) het beste werkt. Dit maakt het dus mogelijk om de beste marketingkanalen op precies het juiste moment in te zetten. Elke stap van de customer journey wordt in kaart gebracht.

  • Split Action

Split action maakt je automatiseringen flexibeler. Je ziet wat werkt en doet eenvoudig aanpassingen zonder tientallen nieuwe automatiseringen te maken. Klik. Sleep. Split.

Marketing automation zorgt er dus voor dat er dingen worden afgerond waar niemand anders tijd voor heeft. Zodat jij je bezig kunt houden met de dingen die je leuk vindt om te doen, waar je goed in bent. Marketing automation is als een extra medewerker die geen werkplek nodig heeft.  

Overtuigd van marketing automation?

Wil jij jouw bezoekers ook op het juiste moment de juiste content laten ontvangen? Dan is ActiveCampaign iets voor jou. Naast de marketing automation feature heeft het ook een krachtige CRM feature voor het managen van je klanten en relaties. Het CRM van ActiveCampaign is dé manier om al je klantinformatie, verstuurde e-mails en gemaakte afspraken op te slaan.

Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Verder lezen over ActiveCampaign?

Deze blog is onderdeel van een serie blogs over de mogelijkheden die ActiveCampaign biedt. Benieuwd naar de andere blogs? Lees gerust even verder:

 


Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.