Hoe je met Data, Purpose en Creatives zorgt voor exponentiële groei

Groeien met je bedrijf. Dat is toch het doel van zo'n beetje iedere organisatie? Bij Bambuu hebben alle aangesloten bedrijven een gezonde groeiambitie.

Fabian Slosse
Door:
Fabian
Tuesday
1
March
2022
Groeisleutel

Groeien met je bedrijf. Dat is toch het doel van zo'n beetje iedere organisatie? Bij Bambuu hebben alle aangesloten bedrijven een gezonde groeiambitie. In een vast ritme gaan wij met een marketingteam aan de slag om in stappen het juiste pad te bewandelen. Samen toewerken naar die stip op de horizon.  

Maar, wat zijn de succesfactoren voor groei?

Onderzoek van McKinsey
wijst uit dat bedrijven die creativiteit, analytics en purpose implementeren minstens 2x zo succesvol zijn als hun concurrenten. Bovendien: maar 7% van de bedrijven zet in op deze growth triple play door het integreren van deze drie pijlers. Hier liggen dus grote kansen om een voorsprong te nemen op je concurrentie. 


In bovenstaand model zie je dat bedrijven die alle drie de elementen beheersen zo'n 2,7 maal sneller groeien. Alle elementen zijn essentieel en staan op zich. Opvallend is dat 64% van de respondenten 0 tot 1 van de pijlers beheerst; creativiteit, analytics en/of purpose. 

In het kort… 

Data analytics

Het gebruik van data analytics zegt iets over de digitale volwassenheid van een bedrijf en hoe wordt omgegaan met data. Stuur je je marketingactiviteiten bij op data, ben je reactief of juist proactief? Eerder zei ik hier het volgende over: "Een juiste implementatie van digitale volwassenheid kan een bedrijf al snel 20% extra omzet opleveren met een besparing van 30% op de kosten. Bedrijven die ontwikkelen op het gebied van technologie, data en onder toezicht van de juiste mensen, kunnen het resultaat van hun campagnes met 35% verhogen." Lees hier meer over digitale volwassenheid.

Data is key om te bepalen waar je staat en om te weten waar je naartoe gaat, en is in veel gevallen de drijvende kracht van online marketing. Maar, wat hier eigenlijk ontbreekt zijn de twee pijlers die de groei kunnen versnellen en minstens net zo belangrijk zijn: purpose en creativiteit. 

Purpose

Purpose is het helder krijgen van de reden van het bestaan van het bedrijf. Welke problemen los je op? En hoe voeg je waarde toe in het leven van de consument? 

Op dit moment verzamelen bedrijven grote hoeveelheden aan data, maar waardecreatie zorgt dat duidelijk wordt waar je focus komt te liggen én naar welke data je moet kijken die belangrijk is voor je organisatie. Duidelijke doorvertaling van je bedrijfsdoelstellingen naar marketingdoelstellingen, targets en KPI's. 

Snappen wat er speelt binnen je doelgroep, begrijpen hoe je relevant kunt zijn en doorvertalen naar bewijsvoering is vaak waar bedrijven moeite mee hebben. In veel gevallen hebben bedrijven het kraakhelder en kunnen ze het perfect uitleggen, maar doorvertalen naar de juiste marketingactiviteiten blijkt in veel gevallen lastig. 

Content creatives

Als het gaat om het effect van je campagnes in het advertising landschap is creativiteit het meest belangrijke element. Nee, niet je targeting, ook niet je bereik in je doelgroep: de content creatives bepalen voor 47% het succes van je campagne. Als we het hebben over de kwaliteit van de content creative, weten we dat slechte content resulteert in slechte sales. Daarbij wordt marketing steeds belangrijker in het aanjagen van de sales en aandragen van kwalitatieve leads. Zo zie je maar, content (creative) is still king! 


De laatste revolutie van marketing betrof de fusie tussen creativiteit en analytics: alles willen weten door alles te willen meten. Ik heb soms het gevoel dat we hierin doorslaan en de échte creativiteit missen. Echte creativiteit trekt mensen aan, bindt en boeit ze, en inspireert ze om actie te ondernemen. 

Wanneer je als bedrijf betekenisvolle momenten kan creëren voor je klanten of consumenten (purpose), gevoed door data en inzichten die essentieel zijn voor de organisatie met de juiste creativiteit over al je marketingactiviteiten: dan heb je een winnende strategie te pakken…
De growth triple play!

Hulp nodig bij het bepalen van de richting? Neem gerust contact op! 

Arrow icon
Fabian Slosse
Fabian Slosse
Team Manager / Marketing Strateeg

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.