Thought Starter: De 1200 P’s van marketing. Wat moet je ermee?

1200 P's van marketing. Wat zijn de P's van marketing? Waar begin je met marketing? De bekende P's van marketing.

Door:
Wednesday
29
September
2021
Groeisleutel

Weet jij nog waar je moet beginnen?

Veel ondernemers zijn er nog steeds niet over uit wat marketing nou precies is en hoe je het moet inzetten. Zelfs succesvolle ondernemers lopen hier nog tegenaan. Marketing teams hebben veel te doen. Van het doorvoeren van de huisstijl tot het optimaliseren van Facebook campagnes. Maar marketing is geen takenlijstje dat je even afvinkt. Marketing is een continu proces dat bewaakt moet worden. 

In de afgelopen jaren zijn er meerdere modellen ontwikkeld om handvatten te geven aan marketing. Met welke aspecten je rekening moet houden en wat deze betekenen voor jouw bedrijf. In dit blog laat ik je zien wat de valkuilen kunnen zijn van zo’n model. 


Deze P’s kennen we allemaal

In 1960 kwam Edmund Jerome McCarthy met de 4 P’s van marketing in zijn boek: “Basic Marketing: A Managerial Approach”. Product, Prijs, Plaats en Promotie werden hiermee de basis voor de marketingmix. De nadruk in het boek ligt voornamelijk op problemen waarmee marketingmedewerkers te maken krijgen. Het nadeel van dit model is dat er niet wordt gekeken naar de kenmerken van deze basisprincipes. Kijk bijvoorbeeld naar een product in de brede zin van het woord. Niet alleen naar wat is het, maar wat is bijvoorbeeld het doel of de meerwaarde van jouw product. Daarnaast mis je het echte uiteindelijke doel van deze 4 P’s. Want de reden dat jij voor de laagste prijs kiest kan een bewuste keuze zijn om een marktpositie in te nemen. Aan de andere kant zien we ook gebeuren dat dit gedwongen keuzes zijn. 

Nog eens 3 P’s

20 jaar later worden er door Booms en Bitner nog eens 3 P’s aan toegevoegd. Zij waren van mening dat de 4 P’s alleen gericht waren op het verkopen van producten. De 3 extra P’s richten zich ook op de verkoop van services en diensten. People, Process en Physical Evidence zijn daarom toegevoegd aan de eerder genoemde marketingmix. 

  • Bij People kijk je of je bijvoorbeeld een perfecte service kan bieden met verkopers die op de juiste plek zitten.
  • Bij Process kijk je goed of je het gehele proces goed hebt gedocumenteerd. Dit proces moet ervoor zorgen dat het product of service zonder problemen bij de klant komt.
  • Physical Evidence moet ervoor zorgen dat je zeker weet dat je iets tastbaars gaat leveren aan een klant. Zelfs al is het geen tastbaar product. Als voorbeeld kan je hierbij denken aan een verzekeringsbewijs voor een verzekeringspolis. Deze ontvang je zodra jouw verzekeraar je heeft geaccepteerd.  

Wat zijn dan de valkuilen?

Process en Physical Evidence zou je niet zo snel onder marketing scharen. Echter zit hem hier ook de kracht in van dit model. Het laat zien dat marketing juist elk onderdeel in je bedrijf raakt. Marketing moet net als elk ander bedrijfsproces gemonitord en geoptimaliseerd worden. En dat is precies wat ik eerder bedoelde met het feit dat marketing een proces is. Een proces dat geïntegreerd binnen jouw bedrijf moet zitten. 

Daarnaast missen we nog een cruciaal onderdeel in het model. De klant! De klant moet in mijn ogen de basis zijn van jouw marketing inzet. Jouw product of dienst kan nog zo goed zijn, maar als je niet weet wat de behoefte of vraag van jouw klant is, ga je nooit jouw product of dienst verkopen.

Tot slot mis ik nog twee zaken in dit model. Branding van jouw bedrijf, dus niet zozeer van je product of dienst. En klantbehoud. Vroeger was er meer klantloyaliteit ten opzichte van nu. Was er dus minder focus op het behouden van klanten. Er zijn tegenwoordig ook steeds meer aanbieders van eenzelfde service of product. Is er nu een goede aanbieding bij een concurrent? Dan rijden we snel even daarheen. In een moderne marketingmix zijn deze twee daarom essentieel. Daarnaast wil jij je bedrijf goed in de markt zetten om nieuwe klanten aan te trekken. Klanten moeten zich aangetrokken voelen tot de uitstraling van jouw bedrijf. Uiteindelijk wil je deze klanten ook de beste klantervaring laten beleven. 

Terug naar de basis

Zijn deze modellen dan verkeerd om naar te kijken? Absoluut niet. Het gevaar met afgebakende modellen schuilt hem alleen in het feit dat je snel gaat denken in hokjes. Zelf kijk ik bij product marketing in de basis naar 4 belangrijke pijlers die mij helpen om het juiste proces te doorlopen. Hiermee denk je niet vanuit het product, maar juist vanuit jouw doelgroep.

Wie: je wilt weten hoe jouw (potentiële) klanten eruit zien. Hierbij kijk je niet alleen naar sociografische en demografische gegevens, maar kijk je ook welk product of dienst nou het best past bij jouw doelgroep. Heb je onderzoek gedaan of er wel voldoende vraag is naar jouw aanbod? Is jouw product of dienst wel geschikt of is het zinvol om maatwerk te gaan leveren? Misschien is (een deel van) jouw doelgroep wel dusdanig groot, dat het zinvol is om meerdere producten of diensten in de markt te zetten. Zorg ervoor dat je dit scherp hebt alvorens je blind gaat richten op een doelgroep.

Waar: als je weet hoe jouw doelgroep eruit ziet, wil je natuurlijk ook weten waar zij zich bevinden. Dit kan wederom demografisch bekeken worden, maar het draait er uiteindelijk ook om waar jouw klant zich in het digitale landschap bevindt. En hoe beweegt hij zich door het digitale landschap? Zijn het mensen die lang op verschillende websites zitten of openen zij hun mobiel alleen om even wat op te zoeken? Zodra je hier onderzoek naar hebt gedaan, ga je op zoek naar manieren om jouw doelgroep te benaderen. Gebaseerd op (online) gedrag en gewoontes.

Winnen: je weet hoe jouw doelgroep eruit ziet. Je weet waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe deze zich beweegt. Tijd voor actie! Het moment is aangekomen om branding campagnes en slimme marketing in te gaan zetten, om jouw doelgroep om te zetten in klanten. Hieronder versta ik slimme en geoptimaliseerde marketing funnels, gepersonaliseerde marketing inzet en campagnes vanuit datagedreven analyses. Werken vanuit data is in mijn ogen altijd key. Dit wint het bijna altijd van marketingacties die worden ingezet op basis van gevoel en aannames. 

Welzijn: je klanten zijn binnen. Nu vast blijven houden! Monitor het proces van klantverloop. Houd in de gaten hoe klanten reageren op vervolgacties en zorg ervoor dat je actief content blijft delen om je klanten te behouden. Daarnaast is het goed om nieuws vanuit jouw bedrijf te blijven delen. Zolang het maar relevante informatie is die je deelt. (mijn collega’s Nina en Bart hebben hier een gave webinar over gegeven. Check deze hier.) 

Is dit dan het ideale model? Nope! Maar het is een goede basis. Het nadeel van deze kijk op marketing, is dat het nog steeds vooral gericht is op product marketing. Hier houden we bijvoorbeeld nog geen rekening met;

  • Wat is jouw waardepropositie?
  • Wat zijn je merkbeloften?
  • Waar wil je over 3 jaar eigenlijk staan met je bedrijf? 

Belangrijke punten die je als bedrijf scherp wilt of zelfs moet hebben. 

Voor veel ondernemers is het lastig om al deze facetten van marketing overzichtelijk te maken. Laat staan om mee te komen in de snel veranderende wereld die online marketing heet. Wij helpen je graag door middel van ons eigen ontwikkelde Marketing Strategie Canvas. Hierin gaan we van begin tot eind in kaart brengen, hoe we met de juiste marketingstrategie, jouw stip op de horizon gaan realiseren. Benieuwd hoe dit eruit ziet? Neem een kijkje op deze pagina. Ik help je graag, door te kijken waar jij tegenaan loopt. De koffie staat klaar!

Arrow icon

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.