Drie e-commerce musthaves in Corona-tijdperk voor extra rendement

Laurenze Meskers
Door:
Laurenze
Thursday
26
March
2020
Executie

De wereld is op dit moment in ontwikkeling, dit ontgaat niemand. Gedrag van consumenten veranderen hard en snel, dit heeft impact op veel businessmodellen. Webwinkels spinnen garen in deze tijd, onze kennis vanuit de markt stellen we graag beschikbaar met aantal inzichten om juist in deze tijd als e-commerce aanbieder verdere engagement te ontwikkelen.

1. Marketplaces - juist nu

De belangrijkste lessons learned voorlopig is om het vele zoekverkeer wat extra vrijkomt te benutten. Los van verbreden en aanpassen van je search-strategie op Google en andere zoekmachines, zijn er veel domeinen waar nu gezocht wordt naar productaanbod. In een koopgerichte omgeving. Binnen Bambuu is er veel kennis op dit vlak aanwezig met het snel kunnen uitbreiden van digitaal winkelaanbod naar marketplaces als Bol.com, Amazon, Beslist, Ebay. En dat levert verrassende resultaten op. Hou er rekening mee dat op dit moment ruim 50% van de wereldwijde aankopen plaatsvindt in digitale warehouses.

Channable/ChannelEngine
Tools voor feed management en SEA automatisering voor je webwinkel zijn onmisbaar in e-commerce strategie. Tools die gebruikers die in staat stellen om feeds voor meer dan 2500 internationale exportkanalen (bijv. vergelijkingssites, affiliates en displays) te maken en te optimaliseren door het gebruik van uitgebreide regels. Binnen Bambuu zijn er meerdere Channable-specialisten aanwezig die ervaring hebben om lokaal winkelaanbod te verbinden met meerdere marketplaces.

2. Focus je op de lower funnel 

Een marketingstrategie kennen we allemaal vanuit het bekende AIDA-funnel en later SEE-THINK-DO-CARE principe van Google. Ons volgende advies is om een versnelde geoptimaliseerde e-commerce strategie te ontwikkelen om nog meer in te zetten op de do-fase, de lower funnel. In deze fase is jouw potentiële klant warm om een aankoop te doen en weet diegene al welk product hij of zij nodig heeft. 

Hoe doe je dit in het geval van e-commerce? 

Search advertenties op productniveau 

Wanneer iemand opzoek is naar een specifiek product dan is de kans op conversie het hoogst. Focus daarom op potentiële klanten die al weten wat ze willen. Adverteer op zoekwoorden op productniveau (zoals “Nike Air Max”) in plaats van categorieniveau (zoals “Schoenen kopen”).


Shopping advertenties

Google Shopping advertenties zijn bijna onmisbaar in elke Vindhaarheid strategie van een webwinkel. Door de campagnestructuur op te delen in lagen krijg je meer grip op de biedingen op productniveau. Hiermee geef je extra focus aan potentiële klanten in de lower funnel waar de koopintentie dus hoger is. 

3. Richt je op terugkerende bezoekers

Een doorlopende stroom van (potentiële) nieuwe klanten is cruciaal naar elke webshop. Zijn tevens ook gelijk de duurdere klanten, je investeert aan de voorkant veel geld om die bezoeker te verleiden een online aankoop in jouw digitale winkel te doen.
Tip drie, focus op de digitale achterdeur in je marketingstrategie. Bezoekers die op je website zijn geweest te verleiden en met efficiënte middelen terug te laten keren. Nuttig, maar vooral stuk goedkoper dan nieuw verkeer via de voordeur naar binnen te laten gaan. Naast remarketing, kan je bij klanten en leads waar je de gegevens al in je bezit hebt, marketing automation in te zetten. Juist ook voor klein aantal mailcontacten biedt het toegevoegde waarde. 

Wat zijn de voordelen? 

  • Meer omzet wilt halen uit je bestaande klanten én nieuwe relaties
  • Opvolg procedures verder wilt professionaliseren
  • Tijd wilt besparen bij de marketing- en salesafdeling
  • De tijd van het eerste contact naar de uiteindelijke sale wilt versnellen
  • Meer wilt halen uit bestaande marketing- en salesacties

Als je nog geen gegevens van je bezoekers hebt dan is retargeting in onze optiek the way to go. Ook hierbij is het belangrijk dat je goed nadenkt over:

  • Waar?
  • Wanneer?
  • Hoe vaak (met welke frequentie)?
  • Wat voor advertentie je laat zien aan je potentiële klant?
  • Welke CTA? Retargeting wordt vaak gebruikt met harde CTA’s met een hoge contactfrequentie om twijfelend publiek alsnog over de drempel te trekken. 

De meeste kans van slagen heb je als je je advertenties zo relevant als mogelijk weet te houden. Laat de mensen dus specifieke producten of directe afgeleide van het product zien welke ze eerder hebben bekeken.

Bambuu partner van Active Campaign

Bambuu is officieel partner van ActiveCampaign, een tool wat voorloper is op dit gebied met meerdere gecertificeerde mensen op dit vlak.

Meer weten? Kom in actie!

Onze consultants staan klaar om jouw digitale e-commerce in een breder verband in deze tijd maar ook richting de lange termijn naar een hoger niveau te brengen.


Arrow icon
Laurenze Meskers
Laurenze Meskers
Lead Innovatie

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.