"Het zal wel loslopen"

Sietse Kingma
Door:
Sietse
Monday
21
December
2020
Bambuu Nieuws

Het is woensdag 26 februari, als mijn compagnon Bas en ik tijdens onze bestuursvergadering aan de lunch zitten bij Spijkerman in Purmerend. “Zal dit nog iets voor ons gaan betekenen?” vroeg Bas me, doelende op de eerste Covid-19 besmettingen in Nederland. “Het zal wel loslopen”, antwoordde ik.

Het is op geen enkele manier losgelopen, weten we inmiddels. Ik zal hier geen verhandeling geven over Covid-19 en de impact op onze maatschappij. Maar ik kan wel een inkijkje geven in wat dit - bizarre - jaar voor ons als ondernemers heeft betekend.

De schrik

Op 12 maart belde de eerste opdrachtgever - evenementenbureau - met slecht nieuws. Geen verrassing, deze sector kreeg direct een knock out. We hebben direct alle activiteiten (en de samenwerking) on hold gezet.

De dagen erna volgden er meer. Sinds een paar jaar doet Bambuu veel in recruitment marketing. De opdrachtgevers in deze hoek belden zonder uitzondering in maart naar Purmerend. Alles on hold.

De schrik zat er goed in. Dit moest niet te lang doorgaan, want de kosten lopen door...

De eerste week van de lockdown hebben onze strategen alle opdrachtgevers gebeld om de impact voor hun onderneming te bespreken. En natuurlijk direct vooruit te kijken: wat kunnen we nog wel? Hoe kunnen we zo goed mogelijk met deze situatie omgaan?

Hier kwam gigantisch veel feedback uit vandaan. Niet direct goed voor de omzet, wel een mooie bron van inspiratie & goede thermometer in ons portfolio.

De onzekerheid

We hielden rekening met het ergste.

Maar na de eerste weken met on-holds en gedownsizede klanten, bleef het binnen ons portfolio verrassend stabiel. Voordeel voor ons is dat we vooral lange termijn samenwerkingen hebben. En daarbij weinig opdrachtgevers in ‘spannende’ sectoren zoals horeca of detailhandel.

De stabiliteit bleef. Sterker nog, veel ondernemers kwamen met nieuwe ideeën. Wat als we dit proberen, of dat doen? De energie uit deze periode zal me nog lang bijblijven. Wil de echte ondernemer nu opstaan?

Al met al zijn we met Bambuu - na twee lastige maanden - prima de zomer doorgekomen. Waar we hadden verwacht dat bijvoorbeeld de ‘losse projecten’ stil zouden komen te liggen, bleek het tegendeel waar.

Ondertussen sleepten we onze derde Emerce 100 top 5 notering, onze derde FD Gazellen en later de tweede prijs in de NHN Business Awards binnen. We kregen blogs en interviews op gerenommeerde platformen in onze business, zoals Emerce, Mediaweb en New Business Radio.

Al onze marketeers zijn gecertificeerd voor de belangrijkste marketingkanalen. We hebben nieuwe partnerships opgestart met leidende marktpartijen zoals Ortec, Indeed en Channable.

Die mooie ontwikkelingen, dat is toch wel een geweldige boost voor het team, dat voor een groot gedeelte nog altijd op afstand werkte.

Groei

Gedurende de zomer veranderde voor ons het sentiment. In juli al merkten we dat het aantal aanvragen begon aan te trekken, waar normaliter de zomerperiode voor ons wat rustiger is.

We zien een hele schare ondernemers die de afgelopen jaren goed geboerd hebben, die hebben besloten om het fundament nu echt goed neer te gaan zetten. Vaak ook juist omdat nu de tijd er ook voor was.

Hier ben ik echt enorm door verrast, ik had verwacht dat er veel meer op de lange baan geschoven zou gaan worden.

Het via-via kanaal draaide overuren, nieuwe opportunities kwamen uit alle hoeken en gaten.

De urgentie was vaak hoog. Dit resulteerde al in september tot een stevige groei aan klanten ten opzichte van het de maanden ervoor. Alle hens aan dek! Als we kijken naar eind Q3 en begin Q4, hebben we nog nooit in ons bestaan (sinds 2014) zoveel nieuwe opdrachtgevers mogen onboarden.

Vanaf juli hebben we iedere maand record omzetten gedraaid. In totaal eindigen we dit jaar met 32 nieuwe opdrachtgevers ruim 25% boven vorig jaar - wat op zichzelf ook al een recordjaar was. Voor een groot gedeelte is dit resultant van de gigantische inzet van ons team, die allemaal drie tandjes bij hebben gezet.

Je kan je misschien voorstellen hoe blij en opgetogen we hierover zijn.

Sietse: “Ondertussen liep ik zelf half november Covid-19 besmetting op, waarna ik op één na mijn hele gezin besmette. Dit betekende in de praktijk ruim 3 weken quarantaine voor Sara, mij en onze drie jonge kids. We hebben er maar het beste van gemaakt.”

Outlook 2021

Hoe de komende periode eruit gaat zien, weet uiteraard niemand. Wat we inmiddels weten is dat het land vijf weken op slot is gegaan. Wat een bizarre situatie zijn we in terecht gekomen. Hopen dat dit de nekslag betekent voor deze lelijke ‘griep’.

Daarbij hoop ik dat de economie wat op niveau blijft en dat al die mooie ondernemers die het zo lastig hebben gehad het afgelopen jaar - er zonder te veel kleerscheuren doorheen komen. Je zal een horecazaak hebben en tot nader order dicht zijn, wat een ellende.

Toch de reden waarom we Bambuu ooit gestart zijn: mooie bedrijven het podium geven dat ze verdienen. Extra wrang als dat podium dan rücksichtslos wordt afgebroken.

Lessons learned

Het voelt voor mij nog te vroeg om echt te evalueren. Geen idee wat er voor ons nog in de (gif)beker zit. Maar als ik een paar eerste lessen zou moeten noemen:

Pak de telefoon op

Ik kan wel snel denken dat ik weet hoe het zit - en direct in de actie schieten. Het is goed dat we dit niet gedaan hebben, maar uitvoerig en snel met onze opdrachtgevers in gesprek zijn gegaan over de ontwikkelingen. Dit stemde me bijvoorbeeld positief, omdat ik al snel merkte wat de energie was onder onze relaties.

Bovendien werd dit gigantisch gewaardeerd door onze relaties. En hebben we met onze proactiviteit ook nieuwe opdrachtgevers binnen gekregen, die plotsklaps niks meer hoorde van hun marketingbureau.

Durf af en toe een andere koers te varen

We zijn vrij strikt in het type opdrachtgevers / opdrachten dat we aannemen. Bijvoorbeeld altijd met een lange termijn scope. Je wil grip houden op wat er gebeurt. Die grip hebben we een beetje losgelaten, om te kijken wat er zou gebeuren.

We hebben gigantisch geleerd van de dingen die we hebben aangepakt - die we anders niet zouden doen. Belangrijke lessen voor de doorontwikkeling van ons bedrijf. En hierdoor weten we nu nog beter welke klanten goed bij ons passen en met welke uitdagingen wij ze kunnen helpen.

We hebben een kantoor nodig

Aan het begin van de lockdown was ik redelijk stellig: we hebben geen kantoor meer nodig! Iedereen werkt lekker thuis, eens per maand (of vaker) huren we een ruimte om met het team samen te komen. Voor kennisdeling, inspiratie en wellicht een goede hap eten.

Daar ben ik van teruggekomen. Lopende de tijd begonnen we elkaar steeds meer te ‘missen’ en werd het soms alweer wat drukker op kantoor. Ons team is hecht en zoekt elkaar heel graag op. Dat moeten we blijven faciliteren.

Ik zie wel een kleinere ruimte voor me, met wellicht meer de functie van een clubhuis dan een kantoortuin. Hier gaan we verder over nadenken.

Tel je zegeningen

Ik besef me dat ik een lucky bastard ben, in een onderneming die harder gaat dan ooit. Terwijl er ‘in de markt’ bij onze collega’s toch flink wat aan de hand is.

Toch wilde ik jullie graag een inkijkje geven in onze onderneming in de afgelopen maanden. Niet meer dan dat. Het laatste wat ik wil is tof doen over onze aanpak, terwijl er tienduizenden ondernemers zijn die helemaal geen opties meer hebben.

We tellen onze zegeningen!

Namens onze hele crew wens ik jullie een véél beter 2021, doe je best, houd de energie erin en ...

Be safe 😷

Cheers,

Sietse Kingma

Arrow icon
Sietse Kingma
Sietse Kingma
Directeur

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.