ActiveCampaign formulieren meetbaar maken

Wil je correcte conversiedata van formulieren? Dan kun je niet op Event Tracking heen. In deze blog lees je hoe je Event Tracking instelt voor ActiveCampaign.

Dennis Veldhuis
Door:
Dennis
Thursday
20
May
2021
Executie

Een belangrijke indicator voor een succesvolle website is het aantal conversies die je middels je website genereert. Ben je nog niet aan de slag met het verbeteren van je site om meer conversie te genereren, lees dan zeker eens onze blog over conversie optimalisatie.

Betrouwbare data = key!

Met Google Analytics en bedankpagina’s ben je er niet (meer) tegenwoordig. Toen Event Tracking zijn intrede deed binnen Google Analytics, is dit verworden tot één van de meest nauwkeurige manieren om conversies te meten. 

Meer conversies gemeten dan hebben plaatsgevonden

Het uitmeten van bedankpagina’s geeft in veel gevallen een groot verschil in gemeten conversies en daadwerkelijk behaalde conversies. De crux met het uitmeten van bedankpagina’s (URL’s) zit hem vaak in twee dingen:

  • Bedankpagina’s worden geïndexeerd en van daaruit bezocht.
    Je hebt nu wel een conversie gemeten maar geen conversie gegenereerd.

  • Bedankpagina’s worden meermaals bekeken/bezocht
    Het gebeurt nog regelmatig dat wij in Analytics zien dat één bedanktpagina meerdere keren getriggerd wordt binnen 1 bezoek. Dat kan om meerdere redenen voorkomen: Bijvoorbeeld als iemand de pagina refresht, maar ook als hij/zij na het bezoeken van meerdere vervolgpagina’s een paar keer op ‘Vorige’ drukt en vervolgens weer langs de URL van de bedankpagina komt.

Bovenstaande is funest als je stuurt op data in je marketing aanpak. Het geeft een incorrect beeld van kanalen, campagnes of pagina’s die goed converteren. Vandaar dat we steeds vaker gebruik maken van Event Tracking. Zowel binnen reguliere formulieren, bijvoorbeeld Contactform 7 formulieren van WordPress, als met ActiveCampaign formulieren, het marketing automation systeem wat wij voor veel klanten inzetten.

Wat is event tracking?

Event Tracking is een methode om interacties en bijbehorende kenmerken te registreren, die het gebruik van jouw website of app inzichtelijk maken. Zo heb je dieper inzicht in het gebruik van je website/app en kun je met behulp van die data betere  beslissingen maken om jouw website, campagnes of pagina’s te verbeteren. Voorbeelden waarvoor je event tracking in kunt zetten zijn klikken op knoppen, scroll dieptes op pagina’s, interactie met formulieren of bijvoorbeeld het wel/niet bekijken van een video.

ActiveCampaign formulieren & event tracking

Zoals hierboven al omschreven, is het uitmeten van een bedankpagina niet meer voldoende om data-driven keuzes te maken. Het levert simpelweg te vaak incorrecte data op.

Als certified ActiveCampaign partner gebruiken we voor veel van onze klanten ActiveCampaign formulieren om conversies te genereren en vervolgens automation flows te starten. Hieraan kun je met een paar simpele stappen event tracking toevoegen, zodat je accurate data in Google Analytics kunt verwachten. Hier heb je een aantal zaken voor nodig:

  • ActiveCampaign
  • Google Tag Manager
  • Google Analytics

Om event tracking goed te implementeren binnen je ActiveCampaign formulieren, onderneem je de volgende stappen:

  1. Maak een ActiveCampaign formulier en pas het Eenvoudig Insluiten script aan met een stukje Javascript. Zorg hierbij dat het formID (in dit geval 123) aangepast wordt naar het ID van jouw ActiveCampaign formulier.

    <script>
    var form = document.getElementsByClassName('_form_123')[0];     
    form.addEventListener("submit", () => {
      window.dataLayer = window.dataLayer || [];
    window.dataLayer.push({
      'event': 'AC_Form',
      'formID': '123'
      });
    });
    </script>

  1. Maak in Google Tag Manager een nieuwe Variabele aan en noem deze ActiveCampaign - FormID.
    Kies het type Variabele voor gegevenslaag
    Als Naam van variabele voor gegevenslaag kies je formID
  1. Maak, nog steeds in Google Tag Manager, een trigger met als type Aangepaste Gebeurtenis en noem deze ActiveCampaign - Formulier verzonden. Als naam voor de Aangepaste gebeurtenis kies je AC_Form. Dit stukje wordt in de Data Layer geschoten door het extra stukje script wat je aan het AC form hebt toegevoegd.

  2. Maak een Tag aan binnen Google Tag Manager. Kies hiervoor de Analytics Tag en het type Gebeurtenissen. Gebruik onderstaande info:
    Categorie: ActiveCampaign
    Actie: Formulier {{ActiveCampaign - FormID}}
    Label: {{Page URL}}

    Als Trigger kies je het zojuist gemaakte: ActiveCampaign - Formulier verzonden.
  3. In Google Tag Manager heb je nu een aantal zaken ingesteld. Als je het goed hebt gedaan wordt er nu een Event naar Google Analytics gestuurd met onderstaande waarden:

    Categorie: ActiveCampaign
    Actie: Formulier 123*
    * Dit is dus afhankelijk van het formID van jouw specifieke formulier.

    Maak nu een nieuwe conversie die jouw specifieke form ID omvat. Let bij het invullen van de Categorie en Actie ook op hoofdlettergebruik. !! Dit moet identiek zijn!
  4. Klaar is Kees! Vergeet je niet jouw nieuwe conversie ook in Google Ads over te nemen?! :)

Meer informatie?

Wil je meer weten over Event Tracking en ActiveCampaign formulieren? Stuur mij gerust een mail, zodat ik je het uitgebreide document (met printscreens) toe kan sturen!

Kom je er wel uit met Event Tracking, maar heb je vragen over het inrichten en optimaliseren van je marketing funnels? Neem dan ook gerust contact met mij op, zodat we samen kunnen werken aan het verbeteren van jouw online aanwezigheid én resultaten! 

Arrow icon
Dennis Veldhuis
Dennis Veldhuis
Marketeer / Project Manager

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.