Wil je correcte conversiedata van formulieren? Dan kun je niet op Event Tracking heen. In deze blog lees je hoe je Event Tracking instelt voor ActiveCampaign.
Een belangrijke indicator voor een succesvolle website is het aantal conversies die je middels je website genereert. Ben je nog niet aan de slag met het verbeteren van je site om meer conversie te genereren, lees dan zeker eens onze blog over conversie optimalisatie.
Met Google Analytics en bedankpagina’s ben je er niet (meer) tegenwoordig. Toen Event Tracking zijn intrede deed binnen Google Analytics, is dit verworden tot één van de meest nauwkeurige manieren om conversies te meten.
Het uitmeten van bedankpagina’s geeft in veel gevallen een groot verschil in gemeten conversies en daadwerkelijk behaalde conversies. De crux met het uitmeten van bedankpagina’s (URL’s) zit hem vaak in twee dingen:
Bovenstaande is funest als je stuurt op data in je marketing aanpak. Het geeft een incorrect beeld van kanalen, campagnes of pagina’s die goed converteren. Vandaar dat we steeds vaker gebruik maken van Event Tracking. Zowel binnen reguliere formulieren, bijvoorbeeld Contactform 7 formulieren van WordPress, als met ActiveCampaign formulieren, het marketing automation systeem wat wij voor veel klanten inzetten.
Event Tracking is een methode om interacties en bijbehorende kenmerken te registreren, die het gebruik van jouw website of app inzichtelijk maken. Zo heb je dieper inzicht in het gebruik van je website/app en kun je met behulp van die data betere beslissingen maken om jouw website, campagnes of pagina’s te verbeteren. Voorbeelden waarvoor je event tracking in kunt zetten zijn klikken op knoppen, scroll dieptes op pagina’s, interactie met formulieren of bijvoorbeeld het wel/niet bekijken van een video.
Zoals hierboven al omschreven, is het uitmeten van een bedankpagina niet meer voldoende om data-driven keuzes te maken. Het levert simpelweg te vaak incorrecte data op.
Als certified ActiveCampaign partner gebruiken we voor veel van onze klanten ActiveCampaign formulieren om conversies te genereren en vervolgens automation flows te starten. Hieraan kun je met een paar simpele stappen event tracking toevoegen, zodat je accurate data in Google Analytics kunt verwachten. Hier heb je een aantal zaken voor nodig:
Om event tracking goed te implementeren binnen je ActiveCampaign formulieren, onderneem je de volgende stappen:
Wil je meer weten over Event Tracking en ActiveCampaign formulieren? Stuur mij gerust een mail, zodat ik je het uitgebreide document (met printscreens) toe kan sturen!
Kom je er wel uit met Event Tracking, maar heb je vragen over het inrichten en optimaliseren van je marketing funnels? Neem dan ook gerust contact met mij op, zodat we samen kunnen werken aan het verbeteren van jouw online aanwezigheid én resultaten!