ActiveCampaign formulieren meetbaar maken

“Wat niet meetbaar is, kun je niet schaalbaar maken” zei mijn collega Fabian onlangs. En daar geef ik hem 100% gelijk in. Want; Hoe weet jij waar je op moet sturen en waar je kansen/verbeteringen liggen, als je cijfers hiervan niet inzichtelijk hebt?
Geschreven op:
22/4/2020

Een belangrijke indicator voor een succesvolle website is het aantal conversies die je middels je website genereert. Ben je nog niet aan de slag met het verbeteren van je site om meer conversie te genereren, lees dan zeker eens onze blog over conversie optimalisatie.

Betrouwbare data = key!

Met Google Analytics en bedankpagina’s ben je er niet (meer) tegenwoordig. Toen Event Tracking zijn intrede deed binnen Google Analytics, is dit verworden tot één van de meest nauwkeurige manieren om conversies te meten. 

Meer conversies gemeten dan hebben plaatsgevonden

Het uitmeten van bedankpagina’s geeft in veel gevallen een groot verschil in gemeten conversies en daadwerkelijk behaalde conversies. De crux met het uitmeten van bedankpagina’s (URL’s) zit hem vaak in twee dingen:

  • Bedankpagina’s worden geïndexeerd en van daaruit bezocht.
    Je hebt nu wel een conversie gemeten maar geen conversie gegenereerd.

  • Bedankpagina’s worden meermaals bekeken/bezocht
    Het gebeurt nog regelmatig dat wij in Analytics zien dat één bedanktpagina meerdere keren getriggerd wordt binnen 1 bezoek. Dat kan om meerdere redenen voorkomen: Bijvoorbeeld als iemand de pagina refresht, maar ook als hij/zij na het bezoeken van meerdere vervolgpagina’s een paar keer op ‘Vorige’ drukt en vervolgens weer langs de URL van de bedankpagina komt.

Bovenstaande is funest als je stuurt op data in je marketing aanpak. Het geeft een incorrect beeld van kanalen, campagnes of pagina’s die goed converteren. Vandaar dat we steeds vaker gebruik maken van Event Tracking. Zowel binnen reguliere formulieren, bijvoorbeeld Contactform 7 formulieren van WordPress, als met ActiveCampaign formulieren, het marketing automation systeem wat wij voor veel klanten inzetten.

Wat is event tracking?

Event Tracking is een methode om interacties en bijbehorende kenmerken te registreren, die het gebruik van jouw website of app inzichtelijk maken. Zo heb je dieper inzicht in het gebruik van je website/app en kun je met behulp van die data betere  beslissingen maken om jouw website, campagnes of pagina’s te verbeteren. Voorbeelden waarvoor je event tracking in kunt zetten zijn klikken op knoppen, scroll dieptes op pagina’s, interactie met formulieren of bijvoorbeeld het wel/niet bekijken van een video.

ActiveCampaign formulieren & event tracking

Zoals hierboven al omschreven, is het uitmeten van een bedankpagina niet meer voldoende om data-driven keuzes te maken. Het levert simpelweg te vaak incorrecte data op.

Als certified ActiveCampaign partner gebruiken we voor veel van onze klanten ActiveCampaign formulieren om conversies te genereren en vervolgens automation flows te starten. Hieraan kun je met een paar simpele stappen event tracking toevoegen, zodat je accurate data in Google Analytics kunt verwachten. Hier heb je een aantal zaken voor nodig:

  • ActiveCampaign
  • Google Tag Manager
  • Google Analytics

Om event tracking goed te implementeren binnen je ActiveCampaign formulieren, onderneem je de volgende stappen:

  1. Maak een ActiveCampaign formulier en pas het Eenvoudig Insluiten script aan met een stukje Javascript. Zorg hierbij dat het formID (in dit geval 123) aangepast wordt naar het ID van jouw ActiveCampaign formulier.

    <script>
    var form = document.getElementsByClassName('_form_123')[0];     
    form.addEventListener("submit", () => {
      window.dataLayer = window.dataLayer || [];
    window.dataLayer.push({
      'event': 'AC_Form',
      'formID': 123'
      });
    });
    </script>

  1. Maak in Google Tag Manager een nieuwe Variabele aan en noem deze ActiveCampaign - FormID.
    Kies het type Variabele voor gegevenslaag
    Als Naam van variabele voor gegevenslaag kies je formID
  1. Maak, nog steeds in Google Tag Manager, een trigger met als type Aangepaste Gebeurtenis en noem deze ActiveCampaign - Formulier verzonden. Als naam voor de Aangepaste gebeurtenis kies je AC_Form. Dit stukje wordt in de Data Layer geschoten door het extra stukje script wat je aan het AC form hebt toegevoegd.

  2. Maak een Tag aan binnen Google Tag Manager. Kies hiervoor de Analytics Tag en het type Gebeurtenissen. Gebruik onderstaande info:
    Categorie: ActiveCampaign
    Actie: Formulier {{ActiveCampaign - FormID}}
    Label: {{Page URL}}

    Als Trigger kies je het zojuist gemaakte: ActiveCampaign - Formulier verzonden.
  3. In Google Tag Manager heb je nu een aantal zaken ingesteld. Als je het goed hebt gedaan wordt er nu een Event naar Google Analytics gestuurd met onderstaande waarden:

    Categorie: ActiveCampaign
    Actie: Formulier 123*
    * Dit is dus afhankelijk van het formID van jouw specifieke formulier.

    Maak nu een nieuwe conversie die jouw specifieke form ID omvat. Let bij het invullen van de Categorie en Actie ook op hoofdlettergebruik. !! Dit moet identiek zijn!
  4. Klaar is Kees! Vergeet je niet jouw nieuwe conversie ook in Google Ads over te nemen?! :)

Meer informatie?

Wil je meer weten over Event Tracking en ActiveCampaign formulieren? Stuur mij gerust een mail, zodat ik je het uitgebreide document (met printscreens) toe kan sturen!

Kom je er wel uit met Event Tracking, maar heb je vragen over het inrichten en optimaliseren van je marketing funnels? Neem dan ook gerust contact met mij op, zodat we samen kunnen werken aan het verbeteren van jouw online aanwezigheid én resultaten! 

Maandelijks de Thought Starter in je mailbox?
Meer weten of een vraag?

Wij helpen je graag!

Vul het formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Bedankt voor je inschrijving!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Klik op bovenstaande button om de gegevens te verzenden. We zullen je gegevens gebruiken om contact met je op te nemen. Meer informatie lees je in de privacyverklaring.

Gratis proefperiode

Vrijblijvend starten met marketing automation

Vraag nu direct een vrijblijvende trial van ActiveCampaign aan. Vervolgens heb je 14 dagen de tijd om ActiveCampaign van voor tot achter te testen.

Bedankt voor je aanvraag! Binnen enkele ogenblikken ontvang je een mail met inloggegevens om de komende 14 dagen ActiveCampaign te ontdekken!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Interessant voor jou?

Online Concurrentie Check.

Laat onze specialisten uitzoeken wat jij kan leren van de aanpak van je concurrent:

Check aanvragen
Bedankt voor jouw interesse. Je hoort spoedig van ons.
Oeps! Er ging iets fout bij het versturen.
Wij geven mooie MKB bedrijven het podium dat ze verdienen!

Laat mij eens
met je meedenken!

06 - 10 88 10 99
WhatsApp
Bel, app of mail mij om jouw uitdagingen te bespreken.
Bart Degeling
Partner / Consultant